Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Snytt for bilkjøp


Anbefalte innlegg

Skulle kjøpe meg en relativt dyr bruktbil (ca. 400k) hos en stor forhandler. Tok meg god tid til å sjekke ut bilen jeg ønsket meg sammen med selger. Alt gikk greit, men jeg la imidlertid merke til at det var et annet par som lusket litt i bakgrunnen og tittet på andre biler samtidig som jeg pratet med selgeren. Jeg startet å prutte litt, og fikk prisen ned ganske betydelig med ekstra utstyr. Spurte om jeg kunne prøvekjøre den før jeg evt kjøpte den, og fikk et ja. Selgeren sa jeg bare skulle gå ut å vente, så skulle han komme etter med bilen. Minuttene gikk mens jeg ventet ute, og plutselig kom selgeren ut igjen og sa bilen akkurat hadde blitt solgt! Paret som lusket rundt i bakgrunnen hadde plutselig bestemt seg for å kjøpe bilen, og at jeg ikke kunne få den. De skulle ikke engang prøvekjøre den, men hadde altså panikk kjøpt etter jeg hadde pruttet ned FOR DE. Slukøret dro jeg hjem med bortkastet tid og ingen bil. Har ikke handlet nyere biler før, men syntes dette var en skikkelig ræva opplevelse. Hva mener dere, er det innafor å gjøre dette? Burde jeg slakte de i brukeranmeldelser eller er de ved sin fulle rett og holde på sånn? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde startet med å gå til en annen forhandler som ønsket meg som kunde. 

 

Du stiller nok svakt den tid dere ikke hadde en avtale på at du faktisk skulle kjøpe bilen. Er du interessert så slakt de gjerne i en slik brukeranmeldelser, for trass at de kan drive på slik er det ikke en god praksis 

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Høres ut som du har vært naiv her. De er ved sin fulle rett til å selge til den de vil såklart. Skulle ikke prutta så mye ned, da fant vel de ut at det var bedre å selge til de andre. I den prisklassen kan man dessverre ikke forvente seg så mye  service heller. 

Da har du kanskje lært til neste gang at det er bedre å bare handle bilen når du muligheten benytter seg, og ikke tape bilen over noen kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herkules2 skrev (11 minutter siden):

I den prisklassen kan man dessverre ikke forvente seg så mye  service heller. 

400 000 er mer enn de fleste nybiler koster, selvfølgelig forventer man service da. Vet ikke om det er så mye TS kan gjøre. Men jeg hadde i hvert fall fortalt bilselgeren nøyaktig hva jeg synes om saken. Deretter holdt meg langt unna butikken. Om det er en del av en større kjede hadde jeg nok også kontaktet kjeden sentralt og informert om denne selgerens oppførsel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan vet du at du prutet ned prisen for kjøper? Det kan være de ønsket å kjøpe den øyeblikkelig og at de kjøpte den til angitt pris. Selger skjønte vel at så mye som du prutet, ville en budkrig ikke hatt noe for seg. I bruktbilmarkedet handler det om å være rask å selge så fort man får en kjøper som er villig til å betale en god pris. Bare gå videre til neste forhandler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet du at du prutet ned prisen for kjøper? Det kan være de ønsket å kjøpe den øyeblikkelig og at de kjøpte den til angitt pris. Selger skjønte vel at så mye som du prutet, ville en budkrig ikke hatt noe for seg. I bruktbilmarkedet handler det om å være rask å selge så fort man får en kjøper som er villig til å betale en god pris. Bare gå videre til neste forhandler.

Når han kom ut sa han at han solgte bilen til prisen jeg fikk tilbud om. Han sa også at han kunne tilby en tilsvarende bil med 20k lenger kilometerstand til samme pris. Syntes jeg var såpass frekt at jeg dro med engang.

Lenke til kommentar
Herkules2 skrev (28 minutter siden):

Høres ut som du har vært naiv her. De er ved sin fulle rett til å selge til den de vil såklart. Skulle ikke prutta så mye ned, da fant vel de ut at det var bedre å selge til de andre. I den prisklassen kan man dessverre ikke forvente seg så mye  service heller. 

Da har du kanskje lært til neste gang at det er bedre å bare handle bilen når du muligheten benytter seg, og ikke tape bilen over noen kroner.

Er det du som er selgeren eller? Også spent på hvilken prisklasse du opererer med

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gangstersparadise skrev (5 minutter siden):

Når han kom ut sa han at han solgte bilen til prisen jeg fikk tilbud om. Han sa også at han kunne tilby en tilsvarende bil med 20k lenger kilometerstand til samme pris. Syntes jeg var såpass frekt at jeg dro med engang.

Jeg blir ikke overrasket om bilen du så på ikke er solgt, og han prøvde bare å prakke på deg den andre bilen for å selv rettferdiggjøre prisen du og han var enige om

 

Det er merksnodig å bruke tid på en kunde for så å selge til en annen for nøyaktig samme pris. 

Stikk innom om et par dager på måfå og sjekk. 

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (5 minutter siden):

Jeg blir ikke overrasket om bilen du så på ikke er solgt, og han prøvde bare å prakke på deg den andre bilen for å selv rettferdiggjøre prisen du og han var enige om

 

Det er merksnodig å bruke tid på en kunde for så å selge til en annen for nøyaktig samme pris. 

Stikk innom om et par dager på måfå og sjekk. 

Kan jo hende, men stod solgt på annonsen på nettet så ville vært rart. Kanskje han løy om at han solgt bilen til samme pris? 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Gangstersparadise said:

Kan jo hende, men stod solgt på annonsen på nettet så ville vært rart. Kanskje han løy om at han solgt bilen til samme pris? 

At den står som solgt betyr ingenting. Tipper han har dratt en finte. Følger med en del på annonser, og ca 20-30 % av biler som det står solgt på blir ikke solgt i realiteten (sjekker annonsen et par uker etter og ser om den er omregistrert). Sikkert fått mange henvendelser på bilen og ser at han har satt prisen litt lavt. Ikke la dette slå deg ut, det er kjøpers marked på mange biler, kanskje unntatt nyere elbiler med lang leveringstid, god plass og 4wd.

Lenke til kommentar
kremt skrev (30 minutter siden):

At den står som solgt betyr ingenting. Tipper han har dratt en finte. Følger med en del på annonser, og ca 20-30 % av biler som det står solgt på blir ikke solgt i realiteten (sjekker annonsen et par uker etter og ser om den er omregistrert). Sikkert fått mange henvendelser på bilen og ser at han har satt prisen litt lavt. Ikke la dette slå deg ut, det er kjøpers marked på mange biler, kanskje unntatt nyere elbiler med lang leveringstid, god plass og 4wd.

Huff, det jo mening at det har skjedd noe sånt. Er jo en trøst i seg selv at den typen ikke fikk kloa i mine penger. Bil blir det uansett, men var en litt kjip opplevelse. 

Lenke til kommentar

Frem til det er inngått avtale om kjøp, kan selger selvsagt selge til hvem h*n vil. Selger er ute etter et raskt og enkelt salg, og noen kunder er kjappe med å bestemme seg (peker og kjøper, uten å prøvekjøre), mens andre (som meg og deg) trenger mer tid. Hvis selger oppfattet de som kjøpte bilen til å være "bedre" kunder enn deg, i den forstand at h*n fikk et raskt og enkelt salg, har jeg forståelse for selgers valg. Selv om jeg også hadde blitt irritert, men hadde latt livet gå videre og funnet meg en annen bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...