Gå til innhold

Adhd våpen tillatelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
On 11/3/2021 at 8:59 PM, Milhouse85 said:

ADHD alene er ikke nok til å gi deg avslag. Det er politiet som gir deg våpengodkjenning til jakt. Så lenge du har rent vandel (altså; at du ikke har noe alvorlig på rullebladet, eller har hatt problemer med politiet) - skal det gå helt fint. Men; det er det politiet som avgjør. 

Absolutt

Uansett vil jeg påstå at mer enn halvparten av alle jegerne i Norge utvikler en eller annen for for ADHD når jakten nærmer seg :)

 

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt, ADHD i seg selv er ikke grunn for å få avvist våpenbevilgning, men om du går på medisiner så avhenger det litt av hvilke. Om man går på medisiner som endrer sinnstilstand, gjør deg trøtt og sliten så kan det være en risiko. Men, med ADHD så er det vel ikke mye tunge medisiner (?).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Snylter skrev (På 5.12.2021 den 19.35):

Politiet gjør en helhetsvurdering ved behandling av søknaden din. Det er ikke slik at ADHD automatisk gir avslag, jeg kjenner flere med umedisinert ADHD som har fått tillatelse selv om de absolutt ikke burde hatt det.

Så det er 100% sikkert på at jeg kan få våpen tilatelse?

Milhouse85 skrev (På 3.11.2021 den 20.59):

ADHD alene er ikke nok til å gi deg avslag. Det er politiet som gir deg våpengodkjenning til jakt. Så lenge du har rent vandel (altså; at du ikke har noe alvorlig på rullebladet, eller har hatt problemer med politiet) - skal det gå helt fint. Men; det er det politiet som avgjør. 

Så jeg får ikke avslag?

atleape skrev (På 25.11.2021 den 9.17):

Som tidligere nevnt, ADHD i seg selv er ikke grunn for å få avvist våpenbevilgning, men om du går på medisiner så avhenger det litt av hvilke. Om man går på medisiner som endrer sinnstilstand, gjør deg trøtt og sliten så kan det være en risiko. Men, med ADHD så er det vel ikke mye tunge medisiner (?).

Men hvis jeg har gått på medesiner?

Snylter skrev (På 5.12.2021 den 19.35):

Politiet gjør en helhetsvurdering ved behandling av søknaden din. Det er ikke slik at ADHD automatisk gir avslag, jeg kjenner flere med umedisinert ADHD som har fått tillatelse selv om de absolutt ikke burde hatt det.

Hva mener du med helhets vurdering?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Skal også si at man kan kjøpe våpen (til jakt) når man er 16 viss man har jegerprøven

 

https://lovdata.no/lov/2018-04-20-7/§15

"Politiet kan gje personar som har fylt 16 år fritak frå alderskravet for hagler og rifler når verje samtykker til ervervet, og når skytevåpenet eller våpendelen kan oppbevarast av verje eller annan person som oppfyller krava til alder, vandel og personlege eigenskapar etter første ledd og § 16. Politiet kan likevel ikkje gje personar under 18 år løyve til å kjøpe skytevåpen."

 

Dette betyr i virkeligheten at så lenge en voksen med våpentillatelse lagrer våpenet så kan du kjøpe et og få våpenkort på det

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...