Gå til innhold

Nå åpner Tesla opp sine ladere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
CasterAnd skrev (3 minutter siden):

Blir spennende å se hva prisen blir.

Er helt drøyt at det koster oppmot 3x så mye å lade hos Ionity som hos Mer.. Håper Tesla legger seg på samme pris som sistnevnte. Da blir det jo veldig aktuelt.

Var veldig greit i sommer da det stort sett var ledig hos Ionity men kø hos de andre. 

Lenke til kommentar

Ser jo ut som de legger seg på lavere drop-in pris enn Ionity, og en abonnementsordning som ligner på Ionity Passport for biler som ikke har avtale gjennom et selskap som er med på eiersiden.

Der Ionity skal ha ca €18  i måneden, så ser Tesla ut til å legge seg på €13 , mens ladeprisen er €0.35 med Ionity Passport mot €0,26 per kW, men med mer dynamiske priser. De ligger altså endel billigere enn Ionity Passport. Mest gledelig er at de har minuttstraff når man har oppnådd 100 % uten å flytte seg. Dermed "jager de bort" bilene som ikke flyttes.

Dette hadde vært interessant for egen del om jeg ikke allerede hadde ChargeMyHyundai-kort, der jeg betaler 135 NOK per måned og 1,65 NOK per kWh, som jeg kun inngikk fordi jeg har fått 1500,- i ladekreditt pga batteribyttekampanjen (og venter mer rundt årsskiftet) som pågår.

Men vi får se om Tesla vil kreve 12 måneders bindingstid, også på fornyelser. Eller om det åpner opp for å kun ta abonnement i ferieperioder. Og hvordan ladeprofilen til Kona vil passe på Tesla, altså om jeg får "straff" i form av høyere pris fordi den lader nesten tilsvarende som en eldre TMS/TMX, ihvertfall om en ser på km/minutt og total tid brukt. Selv om TMSTMX har større batteri, ser det ut til at de eldste utgavene fremdeles trenger nesten like lang ladetid...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Kajac said:

Da har du første generasjons Ioniq.2. gen/2020-modellen kom med større batteri, men ladehastigheten ble senket :(  

Jeg skulle nettopp til å skrive at jeg har første generasjon Ioniq (2017) og ikke har problem å lade med 60-62 kW. På papiret skal det være opp til 75 kW. Det var nytt for meg at 2. gen har tregere lading.

Lenke til kommentar
Pylons skrev (27 minutter siden):

Jeg skulle nettopp til å skrive at jeg har første generasjon Ioniq (2017) og ikke har problem å lade med 60-62 kW. På papiret skal det være opp til 75 kW. Det var nytt for meg at 2. gen har tregere lading.

Jepp, andre generasjon har på papiret 50 kw dessverre. Har noe med måten batteriet er konfigurert på; det har lavere spenning enn forrige generasjon, men større kapasitet eller noe. Raskeste jeg har klart å lade er 48 kw, og da kun når bilen allerede er varm og batteriet svært tomt. 

TeslaBjørns test viste at gamle Ioniq faktisk var litt raskere på "1000 km challenge" enn den nye, selv om man måtte ha flere ladestopp.

Lenke til kommentar

Dette er en enorm fordel for mennesker som hurtiglader ofte og en fordel for markedsføringen til Tesla også. Om de tilbyr et rimelig, enkelt og godt utbygget ladenetterverk til kunder av andre biler vil det ha en positiv effekt for merkevarebyggingen.

Dette er gull for svært mange, om vi skulle være så heldig at det blir slik som forespeilet da.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (19 timer siden):

Neppe, så lenge bilen faktisk lader ;) 

Vi får se, du skal ikke se bort fra at det settes en minimumseffekt. Du bør uansett finlese vilkårene før du kobler deg til.

Nå vil det ikke være noe stort problem om noen lader med lav effekt. Siden uttakene er lastbalansert betyr det bare at det blir mer effekt tilgjengelig for de ved de andre stolpene. Mulig de kan øke antall uttak uten å øke størrelsen på nettilknytningen? På supercharger v3 deler 8 utttak på 1MW. Det er mulig å oppleve effektbegrensing da men da må du nesten jobbe for å få det til. Med større innslag av biler som lader sakte vil kanskje 12 biler kunne dele 1MW. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 1.11.2021 den 18.11):

Det tror jeg ikke. Var vel heller menigheten som fryktet det, å gi bort sin største fordel. Usikker på hvor mye brukt dette blir, fins mange ladetilbydere nå til dags. Og med biler som går både 40 og 50 mil er det ikke akkurat hver dag man trenger det. 5.7 nok per kwh er vel omtrent som Circkle K sine ladere. Men er vel fortsatt bare en svært begrenset test i ett land. Lenge til frislipp enda.

De gir jo det ikke bort. Det er dyrere for folk med andre biler enn Tesla å lade.

Men tenk på den utrolige merkevarebyggingen. Tesla vil både kunne håve inn penger og nå enda flere kunder som vil kjøpe bilene deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (På 1.11.2021 den 18.35):

Gi penger til Tesla? Tror ikke det. Støtter ikke fagforeningsknusere.

Hva støtter du da? Tyske bilselskaper som gikk sammen om å jukse med utslipp for å forgifte folk i større grad enn de påstod?

Eller japanske bilselskaper som løy til myndighetene for å skjule alvorlige sikkerhetsfeil?

Fortell, fortell!

Hva gjelder fagforeningsknusere, så har vel Tesla bare knust en fagforening, og det er korrupte UAW som er forkjempere for fossilt drivstoff og kjemper mot elektrifisering av transport. Skulle bare mangle at de holdes langt unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 1.11.2021 den 23.52):

Ser jo ut som de legger seg på lavere drop-in pris enn Ionity, og en abonnementsordning som ligner på Ionity Passport for biler som ikke har avtale gjennom et selskap som er med på eiersiden.

Der Ionity skal ha ca €18  i måneden, så ser Tesla ut til å legge seg på €13 , mens ladeprisen er €0.35 med Ionity Passport mot €0,26 per kW, men med mer dynamiske priser. De ligger altså endel billigere enn Ionity Passport. Mest gledelig er at de har minuttstraff når man har oppnådd 100 % uten å flytte seg. Dermed "jager de bort" bilene som ikke flyttes.

Dette hadde vært interessant for egen del om jeg ikke allerede hadde ChargeMyHyundai-kort, der jeg betaler 135 NOK per måned og 1,65 NOK per kWh, som jeg kun inngikk fordi jeg har fått 1500,- i ladekreditt pga batteribyttekampanjen (og venter mer rundt årsskiftet) som pågår.

Men vi får se om Tesla vil kreve 12 måneders bindingstid, også på fornyelser. Eller om det åpner opp for å kun ta abonnement i ferieperioder. Og hvordan ladeprofilen til Kona vil passe på Tesla, altså om jeg får "straff" i form av høyere pris fordi den lader nesten tilsvarende som en eldre TMS/TMX, ihvertfall om en ser på km/minutt og total tid brukt. Selv om TMSTMX har større batteri, ser det ut til at de eldste utgavene fremdeles trenger nesten like lang ladetid...

Har Ionity 12 måneder bindingstid? Tesla har visst løpende abonnement akkurat nå, som man kan avslutte når som helst.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, hekomo said:

Det er dyrere for folk med andre biler enn Tesla å lade

Jeg hadde inntrykk av at hvis man abonnerte så ville man få samme pris som eiere. Men dette vil jo endres mange ganger enda til ting blir satt i drift. Hva er forresten vanlig pris på lading nå, 3 komma noe per kWh?

Lenke til kommentar
hekomo skrev (12 minutter siden):

Har Ionity 12 måneder bindingstid? Tesla har visst løpende abonnement akkurat nå, som man kan avslutte når som helst.

Ionity har alltid hatt 12 måneders bindingstid fra de begynte med abonnementsordning. Og det mest irriterende er at man forlenger for 12 nye måneder, og ikke går over i et løpende abonnement når bindingstiden er utløpt, men får nye 12 måneder bindingstid.

Så at Tesla ikke hadde bindingstid, noe som er et stort pluss i min bok. Unnskyld, enda et stort pluss...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...