Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Treg oppstart etter windows update


Anbefalte innlegg

Moren min har en laptop som plutselig har fått veldig treg oppstart.

Pcen er kun 2 år gammel, veldig lite brukt, og har SSD.

 

Hun fortalte at hun forleden dag fikk varsel om å skrive inn microsoft-account passordet for å verifisere konto for oppdateringer. Hun gjorde det, og windows oppdaterte seg, skrudde seg av og på.

Etter dette er boot veldig tregt. Testet selv. Man kommer veldig raskt til innloggingsskjermen, men etter man taster inn pin-koden er skjermen svart i 4 minutter før man kommer til skrivebordet.

Når man først kommer til skrivebordet fungerer pcen som normalt, det er kun i oppstarten at den er treg.

 

Noen som vet hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mfb skrev (20 timer siden):

Moren min har en laptop som plutselig har fått veldig treg oppstart.

Pcen er kun 2 år gammel, veldig lite brukt, og har SSD.

 

Hun fortalte at hun forleden dag fikk varsel om å skrive inn microsoft-account passordet for å verifisere konto for oppdateringer. Hun gjorde det, og windows oppdaterte seg, skrudde seg av og på.

Etter dette er boot veldig tregt. Testet selv. Man kommer veldig raskt til innloggingsskjermen, men etter man taster inn pin-koden er skjermen svart i 4 minutter før man kommer til skrivebordet.

Når man først kommer til skrivebordet fungerer pcen som normalt, det er kun i oppstarten at den er treg.

 

Noen som vet hva dette kan være?

På hvilken måte fikk hun beskjed om å verifisere konto for oppdatering til Windows 11? 

Lenke til kommentar

Kan være en mulighet for at dette har vært noe lureri (malware). Jeg ville tatt backup av alle data og tilbakestillt Windows til slik den var som ny, eller installert Windows på ny. Og byttet passord på Microsoft kontoen.

Kan selvfølgelig være noe annet enn malware også, men litt vanskelig å finne ut av kanskje. Windows reliability monitor viser kanskje det om det er noe problemer med maskinen eller software.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/product/1118907?noredirect=true

 

Denne pcen har hun.

 

Jeg tviler på at det er noe malware, men kan ikke si det 100%.

Er jo relativt kompetent på pc selv, og husker at hun ringte for 1 måneds tid siden med at en windows popup, nede til høyre, ba om passord. (Hun har byttet konto på pc og endret noe passord tidligere, så synes ikke det er rart den ba om det).

Lenke til kommentar

Hei. 6 GB Ram fungerer sikkert fint, men jeg ville nok bytta den 2 GB Brikken med en 4 GB brikke sånn at det blir 8 GB Ram. Da skal du se at den vil fungere bra iallefall. En annen ting du kan gjøre er og kjøre en ren installasjon av Windows 11. Siden at den er oppgradert og aktivert regner jeg med, så er det ikke noe problem og reinstallere den. Den vil fremdeles aktivere seg selv automatisk når du starter opp Windows 11 med tilkoblet nett. Litt dumt forøvrig at PC`en har Home Edition. Hvis den hadde hatt Professional, så kunne den brukt Local Account, men siden at den har Home Edition, så er ikke det mulig desverre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
mfb skrev (På 1.11.2021 den 11.36):

Moren min har en laptop som plutselig har fått veldig treg oppstart.

Pcen er kun 2 år gammel, veldig lite brukt, og har SSD.

 

Hun fortalte at hun forleden dag fikk varsel om å skrive inn microsoft-account passordet for å verifisere konto for oppdateringer. Hun gjorde det, og windows oppdaterte seg, skrudde seg av og på.

Etter dette er boot veldig tregt. Testet selv. Man kommer veldig raskt til innloggingsskjermen, men etter man taster inn pin-koden er skjermen svart i 4 minutter før man kommer til skrivebordet.

Når man først kommer til skrivebordet fungerer pcen som normalt, det er kun i oppstarten at den er treg.

 

Noen som vet hva dette kan være?

Jepp, det er windows updaten som har gjort den treg :/ fikk nylig samme problem når jeg oppdaterte min pc, endte opp med at jeg slettet og reinstallert hele pcen, nå funker den som ny igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...