Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av Bilforsikring


Gjest 17ffa...6c4

Anbefalte innlegg

Serpentbane skrev (12 timer siden):

Det er strengt tatt ikke forsikringsselskapet som bøtelegger her. Det er et krav for å ha skilter at du også har forsikring. Fiks det, eller lever inn skiltene. Enkelt. 

Nå vrir du ting ut av kontekst her, hvordan skal man unngå bøter når forsikringsselskapet sier opp forsikringen uten forvarsel?

Naturligvis er det ikke forsikringsselskapet som bøtelegger, det har jeg heller aldri skrevet. Men de er allikevel skyll i at man ender opp med bøtene ved å først gi beskjed når forsikringen ikke lenger er gyldig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 hours ago, sedsberg said:

..Så på slutten av sommeren kom det et inkassovarsel fra banken. .. "No prob!" tenkte jeg siden jeg uansett fikk penger inn i begynnelsen av August, og dette var første varsel og jeg nettopp hadde fått det (14 dagers betalingsfrist).

Så et par dager senere tok jeg helt tilfeldig og så litt nermere på inkassovarselet og oppdaget at det faktisk var 2. varsel, og fristen var bare 2 dager fra jeg fikk det. .. har sikkert forståelse så jeg kan få utsatt betalingen 1 dag til jeg får tak i penger.

 

 

2 hours ago, sedsberg said:

Les igjen.

Har lest igjen, og står 100% inne for min kommentar. Du, banken eller posten har rotet bort første varselet.
Andre varselet gidder ikke du å lese, ettersom du verken får med deg innholdet eller fristen. Når du tilfeldigvis ser på det igjen, så leser du det, og da forventer du at en dag utoverfristen ikke burde være noe problem.

Les posten din, og ta ansvar. Dette var ene og alene din feil.

Lenke til kommentar

 

21 minutes ago, WiiBoy said:

Les posten din, og ta ansvar. Dette var ene og alene din feil.

Du tok tydeligvis ikke poenget mitt.

Det første varselet (egentlig andre) kom kun et par dager før fristen. Hadde jeg ikke hatt penger hadde jeg risikert inkasso pga. Posten. Noe Sparebanken Sør hadde null forståelse for og ville heller bevisst prøve å kvitte seg med meg som kunde. Og ikke tro dette er det eneste kundefiendlige de driver med!

Og den lille, "hyggelige", lokalbanken som skryter av å "være der for kundene sine" kunne ordnet alt med en liten telefon. Noe de gjør med andre kunder. Eller gitt utsettelse én dag! Tydelig at de ikke vil ha "fattige studenter".

 

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Avslutning av et skadeforsikringsforhold ved betalingsmislighold reguleres av forsikringsavtaleloven (FAL) kapittel 5. 

Det følger av FAL § 5-1 at første premievarsel skal ha én måneds betalingsfrist. Ved oversittelse av denne fristen må selskapet sende et nytt premievarsel etter FAL § 5-2 som eksplisitt sier at forsikringen opphører hvis det ikke er betalt innen fristen. 

Forsikringsansvaret kan likevel fortsette etter FAL § 5-2 hvis manglende betaling skyldes "uforutsette hindringer som ikke kan bebreides forsikringstaker". 

Betaling anses å ha skjedd innen en frist hvis beløpet er innbetalt til en bank, en bank har fått betalingsoppdrag, eller penger/sjekk/postanvisning er sendt selskapet per post eller telegram. 

Forsikringsselskapet skal sende premievarseler på den måten som er avtalt. Om varsler faktisk kommer frem er uten betydning så lenge de er sendt på en forsvarlig måte. Varsler til den oppgitte adressen er forsvarlig måte.

Forsikringsselskapet har ikke gjort noe ulovlig eller urimelig her. Dette er for øvrig grunnen til at man minst bruker Postens gratis to-måneders ettersendingsordning når man flytter. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
5 hours ago, Lindsay said:

Hva er grunnen for at du ikke klarte å melde flytting?

Å skylde på selskapet blir bare dumt, du har et ansvar og det ser du nå konsekvensen av.

 

 

 

Jeg meldte flytting via folkeregisteret  og benyttet meg av Postens gratis to-måneders ettersendingsordning når jeg flyttet. Alle andre regninger kom frem til den nye adressen min (DNB, telefonregning, billån, strømregning), men altså ikke deres regninger. Må ha skjedd en feil i systemet her antar jeg?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jtheb skrev (6 minutter siden):

 

Jeg meldte flytting via folkeregisteret  og benyttet meg av Postens gratis to-måneders ettersendingsordning når jeg flyttet. Alle andre regninger kom frem til den nye adressen min (DNB, telefonregning, billån, strømregning), men altså ikke deres regninger. Må ha skjedd en feil i systemet her antar jeg?  

Du melder ikke flytting "via folkeregisteret". Du melder flytting til folkeregisteret, og det er det bare folkeregisteret som får med seg. Dine avtaleparter må du kontakte direkte. (Noen av dem har lov til, og er pålagt, å slå opp i folkeregisteret jevnlig, men de kan ikke nødvendigvs endre din kontaktadresse, bare spørre deg om du har endret adresse. Og de overvåker ikke konstant). 

Hvis du har benyttet deg av ettersending, og brevet har blitt sendt i perioden med ettersending uten at du har mottatt det, kan det kanskje spørres om det er sendt på forsvarlig vis. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, krikkert said:

Avslutning av et skadeforsikringsforhold ved betalingsmislighold reguleres av forsikringsavtaleloven (FAL) kapittel 5. 

Det følger av FAL § 5-1 at første premievarsel skal ha én måneds betalingsfrist. Ved oversittelse av denne fristen må selskapet sende et nytt premievarsel etter FAL § 5-2 som eksplisitt sier at forsikringen opphører hvis det ikke er betalt innen fristen. 

Forsikringsansvaret kan likevel fortsette etter FAL § 5-2 hvis manglende betaling skyldes "uforutsette hindringer som ikke kan bebreides forsikringstaker". 

Betaling anses å ha skjedd innen en frist hvis beløpet er innbetalt til en bank, en bank har fått betalingsoppdrag, eller penger/sjekk/postanvisning er sendt selskapet per post eller telegram. 

Forsikringsselskapet skal sende premievarseler på den måten som er avtalt. Om varsler faktisk kommer frem er uten betydning så lenge de er sendt på en forsvarlig måte. Varsler til den oppgitte adressen er forsvarlig måte.

Forsikringsselskapet har ikke gjort noe ulovlig eller urimelig her. Dette er for øvrig grunnen til at man minst bruker Postens gratis to-måneders ettersendingsordning når man flytter. 

 

Takk for grundig svar

"Uforutsette hindringer som ikke kan bebreides forsikringstaker". Benyttet meg av postens gratis to-måneders ettersendingsordning når jeg flyttet, og alle andre regninger fra en rekke selskaper kom frem. Når jeg snakket med han siste kunderådgiveren sa de også at de normalt sendte ut mail, men at det måtte ha skjedd noe feil i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Herr Brun said:

Du melder ikke flytting "via folkeregisteret". Du melder flytting til folkeregisteret, og det er det bare folkeregisteret som får med seg. Dine avtaleparter må du kontakte direkte. (Noen av dem har lov til, og er pålagt, å slå opp i folkeregisteret jevnlig, men de kan ikke nødvendigvs endre din kontaktadresse, bare spørre deg om du har endret adresse. Og de overvåker ikke konstant). 

Hvis du har benyttet deg av ettersending, og brevet har blitt sendt i perioden med ettersending uten at du har mottatt det, kan det kanskje spørres om det er sendt på forsvarlig vis. 

jaja, mente til.. Det har du nok rett i, men gjensidige innhentet informasjon etter folkeregisteret (som også står på deres nettsider). Jeg har også benyttet meg av videresending fra posten og ALLE andre regninger har blitt videresendt. Noe må vel ha godt galt vel??? Kan ikke bare ha vært min feil når de tar en full U sving etter å ha kontaktet dem igjen

Lenke til kommentar
Gjest 4fd86...10e
jtheb skrev (7 timer siden):

jaja, mente til.. Det har du nok rett i, men gjensidige innhentet informasjon etter folkeregisteret (som også står på deres nettsider). Jeg har også benyttet meg av videresending fra posten og ALLE andre regninger har blitt videresendt. Noe må vel ha godt galt vel??? Kan ikke bare ha vært min feil når de tar en full U sving etter å ha kontaktet dem igjen

Som tidligere Telia-ansatt så tipper jeg at Gjensidige ikke oppdaterer adresser mot folkeregistrert adresse hver dag. I Telia så ble det kjørt en oppdatering mot folkeregisteret ved faste intervaller. Type én gang hver uke/hver andre uke. Du burde jo da likevel fått purringer/inkassovarsel, spesielt mtp videresending fra posten. Dette er også grunnen til at jeg konsekvent velger avtalegiro + Epostfaktura. 
 

Jeg er nok enige i at det til syvende og sist er din feil, og du burde ha merket ved bruk av nettbank at forsikringen ikke ble betalt(spesielt når det forløper seg på over 3 måneder). Til tross for et hektisk liv. Jeg har vært i liknende situasjon med en parkeringsbot som ble latterlige mye høyere. Betalte den og lot det ligge, selv om det var særdeles bittert. Lesson learned. 

Anonymous poster hash: 4fd86...10e

Lenke til kommentar
Gjest 4fd86...10e skrev (17 minutter siden):

Som tidligere Telia-ansatt så tipper jeg at Gjensidige ikke oppdaterer adresser mot folkeregistrert adresse hver dag. I Telia så ble det kjørt en oppdatering mot folkeregisteret ved faste intervaller. Type én gang hver uke/hver andre uke. Du burde jo da likevel fått purringer/inkassovarsel, spesielt mtp videresending fra posten.

Nå er vi litt på siden av det juridiske, men det finnes mange legitime grunner til å ville få post tilsendt et annet sted enn der man har sin folkeregistrerte adresse. En slik automatisk oppdatering vil umuliggjøre dette.

Lenke til kommentar
Gjest 4fd86...10e
Vegard# skrev (24 minutter siden):

Nå er vi litt på siden av det juridiske, men det finnes mange legitime grunner til å ville få post tilsendt et annet sted enn der man har sin folkeregistrerte adresse. En slik automatisk oppdatering vil umuliggjøre dette.

I telia benyttes flere adresser (fakturaadresse, brukeradresse, «legal»-adresse). Lenge siden jeg jobbet der, men mener å huske det var en av disse adressene som ble oppdatert, dermed kan kundebehandlere se at en av disse adressene ble endret. I tilfellet slike saker oppstår, også gjøre en avveining ifht trekk av inkasso (se på tidl betalingshistorikk for eks). Det var nok ikke fakturaadressen som ble oppdatert automatisk nei 👍

Anonymous poster hash: 4fd86...10e

Lenke til kommentar

Noen avsendere merker posten sin med "skal ikke ettersendes". 

Hvis du har fått ettersendt annen post vil det kunne indikere at det ikke er sendt på forsvarlig vis. Man kan for så vidt også si at det er uforsvarlig å ikke dobbeltsjekke folkeregistrert informasjon for endringer før man sender et oppsigelsesvarsel (en del inkassofirmaer har tapt på det i Finansklagenemnda). 

Lenke til kommentar
Gjest e7522...fa2
Herr Brun skrev (20 timer siden):

Du melder ikke flytting "via folkeregisteret". Du melder flytting til folkeregisteret, og det er det bare folkeregisteret som får med seg. Dine avtaleparter må du kontakte direkte. (Noen av dem har lov til, og er pålagt, å slå opp i folkeregisteret jevnlig, men de kan ikke nødvendigvs endre din kontaktadresse, bare spørre deg om du har endret adresse. Og de overvåker ikke konstant). 

Hvis du har benyttet deg av ettersending, og brevet har blitt sendt i perioden med ettersending uten at du har mottatt det, kan det kanskje spørres om det er sendt på forsvarlig vis. 

Korrekt.

Er en grunn til at banken med jevne mellomrom spør om det er korrekt kontaktinfo de har. Eneste som endrer ting fra folkeregisteret er vel stat og kommune, inkl NAV. Resten må man oppdatere manuelt.

Er en grunn til at jeg hater når folk bruker jobb epost til privatbruk, blir alltid ett stort problem hver gang de slutter, og eposten blir slettet.

Anonymous poster hash: e7522...fa2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...