Gå til innhold

100 kvadrat solcellepanel


Sindre Rudshaug

Anbefalte innlegg

Hvis man setter sammen på et hustak 56 stk 365-watts solcellepanel på 1,05x1,70, så dekker de 99,96 kvadratmeter.

Forutsatt at taket og panelene peker ideell vei, null grader sør og med optimal vinkel mot himmelen, som jeg ikke vet hva er...

Hvor stor blir årsproduksjonen feks i Norge og langs ekvator?

Jeg skal i Viken ha 20 paneler som peker ikke ideelt litt mot øst og ikke ideellt mot himmelen og likevel får jeg ut i snitt estimert 8161 kWt pr år. Det må da være veldig mye bedre om begge vinkler er optimale, slik mine ikke er, så bør produksjonen kunne økes betraktelig. 56 paneler hos meg hadde uoptimalt gitt 22850 kWt. Optimalt bør det vel kunne økes 31,29% til 30 000 kWt/anno pr 100 kvadratmeter tak. Det er sinnssykt mye strøm på et lite tak. Men, hvor mye blir det?

Snart faller prisen på paneler og snart øker effektiviteten, så da blir det mer enn det vi nå skal beregne. Løser dette verdens energikrise?

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her var det masse spørsmål. Angående ekvator, så kan man i teorien dekke verdens behov med å plassere solcellepanel i Sahara. 

 

Problemet er at Sahara ikke trenger mye strøm og det er umulig å transportere strømmen til andre kontinenter. Selv bare å dekke deler av europa trenger man en motorvei med kraftkabler fra Sahara. 

I tillegg er Sahara et sted med mange destrukive galninger som vil ødelegge. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Sindre Rudshaug skrev (På 31.10.2021 den 17.25):

Hvis man setter sammen på et hustak 56 stk 365-watts solcellepanel på 1,05x1,70, så dekker de 99,96 kvadratmeter.

Forutsatt at taket og panelene peker ideell vei, null grader sør og med optimal vinkel mot himmelen, som jeg ikke vet hva er...

Hvor stor blir årsproduksjonen feks i Norge og langs ekvator?

Jeg skal i Viken ha 20 paneler som peker ikke ideelt litt mot øst og ikke ideellt mot himmelen og likevel får jeg ut i snitt estimert 8161 kWt pr år. Det må da være veldig mye bedre om begge vinkler er optimale, slik mine ikke er, så bør produksjonen kunne økes betraktelig. 56 paneler hos meg hadde uoptimalt gitt 22850 kWt. Optimalt bør det vel kunne økes 31,29% til 30 000 kWt/anno pr 100 kvadratmeter tak. Det er sinnssykt mye strøm på et lite tak. Men, hvor mye blir det?

Snart faller prisen på paneler og snart øker effektiviteten, så da blir det mer enn det vi nå skal beregne. Løser dette verdens energikrise?

Takk.

Du kan regne det ut selv.

Legg inn lokasjonen din og så legger du inn 20 kWp og klikker Visualize results.
JRC Photovoltaic Geographical Information System (PVGIS) - European Commission (europa.eu)

Lenke til kommentar
Luske_Ludvig skrev (På 5.11.2021 den 20.17):

.. Angående ekvator, så kan man i teorien dekke verdens behov med å plassere solcellepanel i Sahara. 

 

Problemet er at Sahara ikke trenger mye strøm og det er umulig å transportere strømmen til andre kontinenter....

Hvis husholdninger kan dekke mye av eget forbruk med solceller på taket, og ny kraftkrevende industri legges nærmere ekvator, så trenger det jo ikke nødvendigvis være i Sahara. Den største strømbrukeren i Norge er vel på Karmøy, men tilsvarende ville jo også fungere andre steder. Nesten alle i verden bor nærmere ekvator enn hva man er her til lands.

world-pop-lat-long.png

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (54 minutter siden):

Du kan regne det ut selv.

Legg inn lokasjonen din og så legger du inn 20 kWp og klikker Visualize results.
JRC Photovoltaic Geographical Information System (PVGIS) - European Commission (europa.eu)

Jeg må vel legge inn himmelretning og grader mot sola også? Slope and azimuth?

Hvorfor 20 kWp?

Den krever teknologi også, hva slags panel

Lenke til kommentar
Sindre Rudshaug skrev (2 timer siden):

Jeg må vel legge inn himmelretning og grader mot sola også? Slope and azimuth?

Hvorfor 20 kWp?

Den krever teknologi også, hva slags panel

Jada, legg inn slope og azimuth.
0 grader tilsvarer rett sør på azimuth.

20 kWp tilsvarer ca 100 kvadratmeter solcellepaneler, i beste fall.
Eller for å si det motsatt så gir 100 kvadratmeter solcellepaneler mellom 13 og 20 kWp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...