Gå til innhold

EU gir 146 millioner til hyperloop-selskap: – Et gjennombrudd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå går det ikke lange tiden før ekspertene kommer på banen og forteller at hyperloop er umulig. 

Det er helt sikkert mange utfordringer som løses, eller ting som kanskje må gjøres på en annen måte enn det som først ble tenkt før hyperloop evt. en dag blir en realitet. Tenk om disse skeptikerne som alltid tviler på eller kanskje er redde for alt nytt hadde utgjort den store massen, hvor hadde vi stått idag? Hadde bonden pløyd åkeren med hest el kuer foran plogen fortsatt? Hadde vi i det hele tatt hatt hjulet? 

Jeg heier på fremdrift, at noen tør å tenke nye tanker eller snakke om sine ideer i det offentlige rom. Kanskje går det ikke, eller de med den første tanken ikke klarte komme i mål, men kanskje andre kan? 

Om ikke resten av samfunnet alltid disse og snakke ned de med nye tanker og ideer. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

For tiden jobber de blant annet med å integrere hyperloop i resten av transportsystemet, i tillegg til å utrede potensielle europeiske ruter og en felles europeisk hyperloop-standard.

Ja, det er nok riktig sted å begynne for en transportform som på over 200 år ennå ikke har kommet seg vekk fra et optimistisk konsept. Lage rutetabeller.😄

 

 

Endret av uname -i
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, bojangles said:

Nå går det ikke lange tiden før ekspertene kommer på banen og forteller at hyperloop er umulig. 

Ikke umulig, bare tåpelig. Dette konseptet løser ingenting som høyhastighetstog ikke alt løser langt bedre.

Innse at denne typen forslag dukker opp med jevne mellomrom i form av maglev, monorail, o.l.

Det er grunn til å tro at de som fremkjemper slike løsninger har mye til felles med de som først og fremst ønsker mindre kollektivtransport. I.e. dette er løsninger for å kanalisere midler og oppmerksomhet bort fra fungerende transportløsninger og over på kurosa som aldri blir noe av eller i det minste blir så dyrt at de kan peke på det og si se hvor dyrt kollektivtransport er.

Amerikansk bilbransje har en lang historie på å bedrive sabotasje av kollektivtransport. Intressant nok ble de oprinnelige hyperloop forslaget (Vel, hypingen og navngivningen av det, vakuumtog har vært en foreslått før) fremmet akkurat da staten California skulle vedta finansiering av høyhastighetstog mellom San Fransisco og LA, som når den blir ferdig har potensiale for å redusere betydelig behovet for biltransport langs den aksen.

Endret av sverreb
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@bojangles og @TheAvatar Ca 1 av 1000 idéer overlever hele veien fra idéstadiet til lønnsom produksjon. Hyperloop er ferdig tenkt, tygd på og spyttet ut i så mange år nå at jeg mistenker det er investorer med alt for mye penger som tar fram popcornet og kaster noen millioner etter prosjektet bare for å more seg over all den luftige hypen på ene siden og alle ingeniørene som raser i mot. Dette har først og fremst blitt et sirkus og sånn vil det nok fortsette.

Fra et ingeniør-standpunkt er det dødt og begravet for mange år siden. Hadde man fått internettlinje i samme stil så ville det vært en linje med fantastisk ping-tid, 1/2 MB/s båndbredde og en minste bøyeradius på kabelen på 5 meter.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"EU-støtten skal gi et krafttak til løpende prosjekter, skriver Hardt hyperloop."

Kommentar: Jeg ser at mange er skeptiske til hyperloop.

Det er jeg også. Støtten på skarve 146 million kr., er vel heller beskjeden, kan neppe karakteriseres som et krafttak og avslører vel at EU heller ikke tror noe særlig på dette.

Byråkratene i EU burde hatt mot til å si nei, dvs. en tullete avgjørelse fra EU.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemene er:

- ingen rømningsveier/luker, ingen svar ang redning

- lekkasje av luft fra trykksatt kabin = død

- plutselig ingress av luft inn i tunnelen = død

- ekstreme energibehov for å opprettholde nødvendig vakuum

- skremmende ulønnsomt til sammenligning med fly

- null fleksibilitet i forhold til fly/biler og busser / skip

Og mye, mye mer.

Tror noen velvoksne folk sliter å skjønne at store/eksotiske ideer ikke nødvendigvis ikke fører til noe praktisk. Før denne tulleoppfinnelsen (som er allerede 100 år gammel, egentlig), var det solceller i veibanen. Like dødfødt og håpløst.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mye natur kunne vært spart og energiproblemer løst ved å kreve solceller som standard på alle takflater (i stedet for vanlige takpanner e.l.). Kraft-utjevning og lagring i form av vannkraft og pumpereservoar har vi jo i allmass i dette landet.

Blir sykt irritert av at alt skal dreie seg om CO2 når det finnes så mange andre gasser/kilder som er kraftigere klimagasser. Hva med å ta et krafttak for å redusere noen få men enklere problemer ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil karakterisere meg som en realist, og ville ikke satset mye penger på at dette prosjektet i denne formen vil se dagens lys. Men er det en ting erfaring har vist meg så er det at fra et døfødt prosjekt så kan det ofte springe ut ideer og løsninger som aldri hadde vært tenkt på hvis det ikke var for det opprinnelige prosjektet. Så jeg er for satsning på ny teknologi selv om jeg ofte er skeptisk :-D.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er visst noen som mener at man skal bare kaste penger ukritisk etter all verdens kvakksalveri for ellers så er man imot framskritt. Hyperloopen er et luftslott som kun overlever på Elon Musk-hype.

Når noen faktisk har en hypotese med fysikken på sin side for å trygt klare å holde lange strekninger vakumert på denne måten kan man begynne å ha tro på at hyperloop noen gang har en fremtid, ikke før.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...