Gå til innhold

LØST: Endret skjermkort i Komplett pc-bygger, for liten PSU?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for et års tid siden en stasjonær pc av Komplett. Pcen var en av deres dyrere stasjonære modeller, som jeg oppgraderte med et Sapphire Radeon RX 5700 XT PULSE. I pc-byggeren står det eksplisitt at det ikke skal gå an å oppgradere med ikke-kompatible deler. Pcen har vært ustabil siden jeg fikk den, med nokså mye restarter under tung bruk av grafikkortet. Problemet slik jeg ser det er at 5700 XT har oppgitt minimumskrav til PSU fra produsent på 600W, mens anbefalt er 700W. Pcen ble levert med PSU på 500W. Jeg har klaget til komplett på dette, men de mener at siden de har "testet skjermkortet til å kun bruke 450W, så tror de ikke at PSUen er for liten, eller skaper noe problemer. De vil gjerne teste om noe annet kan være galt, så pcen skal på service snart, men dersom dette er problemet, så vil jo antakelig ikke problemet løses. Men jeg har ikke kompetanse til å vite om 500W er nok.

Er dette noe jeg burde forsøke å gå videre med, eller er det lite vits?

 

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Totalt strømforbruk vet jeg faktisk ikke om du får via f.eks HWinfo, man kan i teorien måle det ved å putte noe mellom strømuttak i veggen og maskinen din men det blir jo litt tåpelig - Komplett burde selvsagt erkjent feilen og sendt ut en oppgradering til PSU, det er jo et ork i seg selv å måtte bytte. Komplett er bare en skygge av sitt tidligere serviceinnstilte selv dessverre. 

Det er jo mulig skjermkortet rapporterer mangel på strøm i en logg, hvis Sapphire har en programvare for kortet kan det ligge noe der? edit: Jeg tar det for gitt at problemene først oppstår under load, og da gjerne ved GPU load?

Endret av Sampson
Lenke til kommentar
Sampson skrev (3 minutter siden):

Det er jo mulig skjermkortet rapporterer mangel på strøm i en logg, hvis Sapphire har en programvare for kortet kan det ligge noe der? edit: Jeg tar det for gitt at problemene først oppstår under load, og da gjerne ved GPU load?

Det stemmer at problemene med restart er ved tung GPU load ja (jeg endret mitt opprinnelige innlegg for å understreke dette). Jeg skal forsøke å undersøke det du sier.

Jeg har vært kunde hos Komplett i 20 år og har samme erfaring som deg angående synkende serviceinnstilling.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Jeg mener at når produsenten sier minium 600W så skal det være minst 600, selv om det er litt vanskelig å si at det ikke går med en mindre også. Det spørs også hva som ellers er i maskinen, og spesielt hvilken cpu som brukes. Om det er f.eks intel i7-10700K så vil jeg tippe at det er meget sannsynlig at det blir strømproblemer.

F.eks RX 5700 XT (250W) og i7-10700K (229W), + hovedkort + ssd/harddisker + vifter

Poenget er at selv om PC trekker f.eks 450W, så kan den i små korte øyeblikk trekke mer og det kan gi problemer.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Plonky said:

For å måle energibruk i sanntid må du nok bruke en energimåler. Skjønner ikke helt argumentet med at de har målt GPUen til å bruke 450 W, dersom det er tilfellet betyr det at CPUen og resten av PCen maks kan bruke 50 W?

Den har 1x6pin og 1x8pin + PCIe power så bruker den maks 300 Watt. Den er ratet til 225W max TDP på techpowerup med en anbefalt strømforsyning på 550W. så den bruker ikke alene 450W.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/sapphire-pulse-rx-5700-xt.b7219

Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Jeg mener at når produsenten sier minium 600W så skal det være minst 600, selv om det er litt vanskelig å si at det ikke går med en mindre også. Det spørs også hva som ellers er i maskinen, og spesielt hvilken cpu som brukes. Om det er f.eks intel i7-10700K så vil jeg tippe at det er meget sannsynlig at det blir strømproblemer.

F.eks RX 5700 XT (250W) og i7-10700K (229W), + hovedkort + ssd/harddisker + vifter

Poenget er at selv om PC trekker f.eks 450W, så kan den i små korte øyeblikk trekke mer og det kan gi problemer.

 

Her er alt av specs:

 

Sitat

 

 

 

Vedlagt: utklipp fra quick setup guide fra produsent, som jeg sendte vedlagt til Komplett, uten at de ga seg: 

 

capture_2021-10-30_231307.jpg

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut ifra informasjonen som er gitt ser jeg det som meget sannsynlig at PSU er underdimensjonert for PCen din slik den faktisk er bestykket. Jeg brukte Seasonic sin egen "Wattage calculator" (https://seasonic.com/wattage-calculator) og der ble fikk jeg anbefalt en PSU på min. 650W med dine specs.

Det er som andre har sagt litt vrient å måle faktisk strømforbruk uten en egen strømmåler, men du kan jo f.eks. underklokke grafikkortet ditt litt for å se om problemet forsvinner. Dette er noe du enkelt kan gjøre uten ekstra HW og vil ikke skade noe utstyr. Det kan du evt. bruke som argument mot Komplett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Summerer en RX 5700 XT (250W) og Ryzen 9 3900x (146W), (250+146= 396W)

+ hovedkort + ssd+ vifter + cpukjøler

Kan kanskje si at dette går akkurat. Men jeg synes det er litt svakt å legge seg så lavt på hvilken strømforsyning en leverer, fordi det er god praksis å legge seg en del over det som trekkes.

Når jeg legger inn cpu, skjermkort, 2x16GG ram og en 512 GB SSD i denne kalkulatoren til Newegg så får jeg 497 W som recommended PSU. Power Supply Calculator – PSU Wattage Calculator | Newegg

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 minutter siden):

Summerer en RX 5700 XT (250W) og Ryzen 9 3900x (146W), (250+146= 396W)

+ hovedkort + ssd+ vifter + cpukjøler

Kan kanskje si at dette går akkurat. Men jeg synes det er litt svakt å legge seg så lavt på hvilken strømforsyning en leverer.

Enig, her burde Komplett som systemintegrator ha gjort en bedre jobb og anbefalt OP å oppgradere til en kraftigere PSU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg føler at selv om jeg synes PSU er litt liten så kan jeg ikke si at den vil skape problem heller. Det kan jo være en feil på en komponent som gir problem (f.eks skjermkort). Så om Komplett undersøker maskinen så kanskje de finner ut av det. Men selvfølgelig om de ikke finner noe feil og står på at PSU er stor nok så blir det litt trasig.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (6 minutter siden):

Jeg føler at selv om jeg synes PSU er litt liten så kan jeg ikke si at den vil skape problem heller. Det kan jo være en feil på en komponent som gir problem (f.eks skjermkort). Så om Komplett undersøker maskinen så kanskje de finner ut av det. Men selvfølgelig om de ikke finner noe feil og står på at PSU er stor nok så blir det litt trasig.

Du har rett. Om de finner en feil og problemene gir seg, så har jeg selvsagt ikke noe problem. Jeg avventer til den tid. Uansett godt å få støtte her inne på at Komplett har opptrådt lite servicevennlig. Hvis problemene ikke gir seg, så blir det å prøve å teste selv, slik flere flinke folk her inne har foreslått. Skal oppdatere tråden uansett.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Mulig jeg er helt på viddene her, men RX 5700 XT var notorisk da det kom pga dårlige drivere. Hadde selv masse trøbbel med det samme kortet, inkludert dette med shutdown under load, som først kom seg når driverne hadde modnet litt, .Har du avinstallert alt av drivere med DDU i safe mode og installert en av de nyeste som er dønn stabile? Bare sånn at det gjort?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

500 er alt for lite. Det er greit at komponenter skal være akkurat dimensjonert for sin bruk osv.. Men når det kommer til strømforsyning så bør marginene være større. En strømforsyning vil over tid prestere dårligere, så det at maskinen fungerte under testing på en lab før shipping betyr ikke at den fungerer knirkefritt i 5 år til (reklamasjonsretten).

Og det svaret fra Komplett med at "men den funket når vi testet den" er tynt av de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Med et skjermkort som kan dra 300W blir 500W puslete. Man trenger ikke å kjøre så massiv overkill som mange gjør, men å presse den helt til maks er ikke bra.

Seasonic er jo bra så det er mulig de har litt å gå på og faktisk leverer 500W men uansett helt på grensen og noe jeg aldri ville gjort. PSU er best og mest effektiv når de ligger på 50% load så en god 750W ville nok vært tilstrekkelig og ha litt å gå på. Har du fått den tilbake nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...