Gå til innhold

Vådeskudd på filmsett i USA


Anbefalte innlegg

Når noen øver på en handling mot et kamera er det ikke gitt at kamera filmer.

Sitat

According to the documents, Baldwin was sitting in a church pew on the set of the film while rehearsing a scene that involved drawing a revolver and pointing it at the camera. Hutchins and Souza were viewing the camera angle, Souza told detectives. Souza, who was shot in the shoulder, was standing behind Hutchins.

https://www.npr.org/2021/10/25/1048958712/alec-baldwin-halyna-hutchins-shooting

Et kamera er gjerne 20 centimeter bredt, og på en avstand på 10 meter med en relativt 'snub nose' revolver i en ikke-stabil posisjon og uten krav til presisjon, i og med at du ikke faktisk skal skyte, så er det godt forståelig at han ikke traff kamera.

...

Mener du at alle medisinske inngrep skal filmes også, bare i tilfelle legene gjør noe galt med vilje..?

...

Vi gir politi ansvar for å sikre mennesker sine liv.
Vi gir dem tilgang på våpen laget for å drepe.
Vi gir kirurger verktøy til å åpne kroppene våre og gjøre inngrep på indre organer.
Vi gir mennesker retten til å administrere medisiner direkte inn i ryggraden vår, og rett inn i blodstrømmen vår, når millimeter og milliliter feil kan drepe eller invalidisere deg.
...

Det må være mulig å ha personer som kan garantere for at våpen på et filmsett er sikre.
Er du ikke enig..?
Eller er det helt totalt umulig i dagens verden, å ha noen som faktisk har som jobb å sørge for at et våpen er ufarlig, før det gis til en skuespiller?

...

Vi har allerede millioner av mennesker som gir syke eller eldre mennesker medisiner som kan være fatale om helsearbeiderene doserer feil.
Medisinene gis i glass eller porsjonskopper -- brukeren får ansvaret for å innta dem.
Ofte så er det pårørende som hjelper den syke å ta medisinen.

Bør det være krav til medisinutdannelse før man får lov til hjelpe noen med å ta medisiner delt ut av en ansvarlig sykepleier, bare i tilfelle sykepleierene gjør feil og gir en fatal dose eller feilmedisinerer -- eller går det greit at sykepleiere deler ut medisiner i riktig dosering til mennesker som ikke vet hva disse er eller hva doseringen skal være, bortsett fra eventuell overfladisk kunnskap, og la dem ha ansvaret for å bruke medisinen på riktig måte?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn for å bidra litt til noe av det dere diskuterer siden jeg jobber i filmbransjen:

- Vådeskuddet skjedde etter sigende under en prøve. Det er ikke vanlig å filme prøver. Man kan ikke filme hele tiden, dette handler om logging, sync og arbeidsflyt enten man gjør opptak på kort eller film. Det er ingen realisme i at "alt" skal filmes eller at dette er lett. At det er et filmsett betyr på ingen måte at man filmer alt. På et sett ruller kamera bare i korte perioder når man gjør tagningene. 

- Nå vet ikke jeg hvilket kamera de har skutt denne filmen på, men kameraet er som regel på sitt bredeste foran (matteboksen) eller rett bak den hvor håndtaket og monitor er. Men det varierer veldig ut fra oppsettet til fotografen, for eksempel om det er håndholdt, på en easyrig, på dolly eller annen grip. 

- Videre er det ikke sikkert Hutchins var på/bak kameraet da vådeskuddet gikk. Vet ikke om dette er kommet frem eller ikke. Men på bilder fra settet den siste dagen inne i kirken er kameraet på en steadicam-operatør. Hutchins står litt bak ved siden av. Det er ikke vanlig at DOPen opererer steadicam.

Til slutt, så er det ikke noe her som peker på at skuespilleren med våpenet har noe skyld i denne tragiske hendelsen uavhengig av hvor han pekte våpenet. Skuespilleren må stole på at fagavdelingene gjør jobben sin og at sikkerheten er ivaretatt enten det gjelder våpen, props eller stunt. Får man en cold gun så stoler man på det i et slikt hierarki, det er sånn det må fungere og sånn det alltid har vært. 

I det hele tatt er dette blitt en litt merkelig diskusjon å bevitne for oss som jobber i denne bransjen, spesielt de som er så opptatt av at skuespilleren skal være skyldig her. Det blir bare litt rart, og jeg mistenker at det er fordi skuespilleren heter nettopp Alec Baldwin at noen så fryktelig gjerne skulle ønske at han er skyldig i noe.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Snikpellik said:

Sånn for å bidra litt til noe av det dere diskuterer siden jeg jobber i filmbransjen:

- Vådeskuddet skjedde etter sigende under en prøve. Det er ikke vanlig å filme prøver. Man kan ikke filme hele tiden, dette handler om logging, sync og arbeidsflyt enten man gjør opptak på kort eller film. Det er ingen realisme i at "alt" skal filmes eller at dette er lett. At det er et filmsett betyr på ingen måte at man filmer alt. På et sett ruller kamera bare i korte perioder når man gjør tagningene. 

- Nå vet ikke jeg hvilket kamera de har skutt denne filmen på, men kameraet er som regel på sitt bredeste foran (matteboksen) eller rett bak den hvor håndtaket og monitor er. Men det varierer veldig ut fra oppsettet til fotografen, for eksempel om det er håndholdt, på en easyrig, på dolly eller annen grip. 

- Videre er det ikke sikkert Hutchins var på/bak kameraet da vådeskuddet gikk. Vet ikke om dette er kommet frem eller ikke. Men på bilder fra settet den siste dagen inne i kirken er kameraet på en steadicam-operatør. Hutchins står litt bak ved siden av. Det er ikke vanlig at DOPen opererer steadicam.

Til slutt, så er det ikke noe her som peker på at skuespilleren med våpenet har noe skyld i denne tragiske hendelsen uavhengig av hvor han pekte våpenet. Skuespilleren må stole på at fagavdelingene gjør jobben sin og at sikkerheten er ivaretatt enten det gjelder våpen, props eller stunt. Får man en cold gun så stoler man på det i et slikt hierarki, det er sånn det må fungere og sånn det alltid har vært. 

I det hele tatt er dette blitt en litt merkelig diskusjon å bevitne for oss som jobber i denne bransjen, spesielt de som er så opptatt av at skuespilleren skal være skyldig her. Det blir bare litt rart, og jeg mistenker at det er fordi skuespilleren heter nettopp Alec Baldwin at noen så fryktelig gjerne skulle ønske at han er skyldig i noe.

Ulykken skal ikke ha blitt filmet.

 

Men uansett så er situasjonen slik at en person er skutt og drept og en til såret. Noen må straffes for dette. Baldwin har to roller i dette da han både trakk av pistolen og er produsent for filmen. Om sikkerheten og rutinene var så dårlige at dette kunne skje vil Baldwin bli straffet som sjef for hele opplegget. Han har ansvar for at rutiner og sikkerhet ivaretas på settet og her har det kommet frem mye som ikke er bra. Han skulle heller ikke trekke av den pistolen og i det hele tatt å sikte rett på et menneske og trekke av er noe man rett og slett ikke gjør. 

Det var garantert en ulykke men her har noe gått aldeles galt og noen må straffes. Hvem tenker du da på?

Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 minutt siden):

Ulykken skal ikke ha blitt filmet.

Men uansett så er situasjonen slik at en person er skutt og drept og en til såret. Noen må straffes for dette. Baldwin har to roller i dette da han både trakk av pistolen og er produsent for filmen. Om sikkerheten og rutinene var så dårlige at dette kunne skje vil Baldwin bli straffet som sjef for hele opplegget. Han har ansvar for at rutiner og sikkerhet ivaretas på settet og her har det kommet frem mye som ikke er bra. Han skulle heller ikke trekke av den pistolen og i det hele tatt å sikte rett på et menneske og trekke av er noe man rett og slett ikke gjør. 

Det var garantert en ulykke men her har noe gått aldeles galt og noen må straffes. Hvem tenker du da på?

Jeg vet at det ikke ble filmet, jeg siktet til KongRudis kommentarer rundt dette.

Ja, det er klart produsenter kan ha skyld i eventuell sviktende sikkerhet på settet. Hvis Baldwin, som en av de eksekutive produsentene hadde noe med dette å gjøre så (ekstremt lite trolig som eksekutiv, de er ikke hands on hverken på personell eller slike ting) mulig. Det kan være at det blir litt som at en politiker til slutt sitter med ansvaret for noe som har skjedd "på gølvet".

Synes alt vi vet til nå peker på at det er i våpen/rekvisittavdelinga at dette har gått galt. For selve ulykken/hendelsen kan man ikke klandre en skuespiller for at våpenet gikk av med et ekte skudd når man trekker av. 

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg vet at det ikke ble filmet, jeg siktet til KongRudis kommentarer rundt dette.

Ja, det er klart produsenter kan ha skyld i eventuell sviktende sikkerhet på settet. Hvis Baldwin, som en av de eksekutive produsentene hadde noe med dette å gjøre så (ekstremt lite trolig som eksekutiv, de er ikke hands on hverken på personell eller slike ting) mulig. Det kan være at det blir litt som at en politiker til slutt sitter med ansvaret for noe som har skjedd "på gølvet".

Synes alt vi vet til nå peker på at det er i våpen/rekvisittavdelinga at dette har gått galt. For selve ulykken/hendelsen kan man ikke klandre en skuespiller for at våpenet gikk av med et ekte skudd når man trekker av. 

Vell, hvis du leste mitt svar på åpningsinlegget, så finner du også øyenvitne-forklaringen jeg refererte fra..

- hun dama stod, to ca. 4 fot fra der skuddet fallt - og var den personen som ringte til 911 - og jeg går utifra at dette er den ofisielle forklaringen hennes - ikke alle de andre forskjellige historiene vi har hørt, om våpen som skjøt av seg selv, etc...

- i meldingen jeg svarte på, så insunierer han alt mulig om Trumpklanen som bare vil ha Alec Baldwin drapsdømt bare fordi han var en kjent trump-parodiør, og lavmål USA våpenlover, etc. andre lignende ting.

Jeg svarte jeg trodde han ville bli draps-dømt hvis det stemte slik som det står i linken - men var også veldig klar på at etterforskningen av situasjonen langt fra er ferdig, og det er totalt unødvendig å prøve å lage en politisk sak av dette.

(Det kan godt hende det bare blir uoverlagt drap.)

- Men, mener du det fremdeles bare var ett 'vådeskudd' hvis alt skjedde akkuratt slik som øyenvitnet sa? 😕

Og hva får deg til å tro at det var ett vådeskudd, kanskje han var sjalu for noe hun sa noe til han på middagen de to hadde dagen før, kanskje likte ikke medprodusenten å bli løpegutten som måtte springe å hente revolveren sånn at Baldwin kunne leke med den, og kanskje hele greia er et sykt PR-stunt, kanskje fikk Baldwin nok av klagingen - og gjorde slutt på det. 😕

Vi kan alle lage rare teorier om alle mulige scenarior - men dette bør etterforskes mye bedre enn det som er gjort så langt, før vi avgjør om han er skyldig i overlagt drap eller ikke, synes jeg - og jeg har sagt det i hver eneste melding jeg har lagd her, er jeg rimelig sikker på. 😕

 

 

Lenke til kommentar

Nå er det vel slik at i USA så eier ca. 3% av befolkningen 50% av alle våpen. Om man tar en titt på andre land som er våpenelskere så finner man betydelige forskjeller innenfor kriminalitet. 

Våpen alene er ikke problemet. De er enkle redskap ment for å drepe. Og i USA så har befolkningen alt for mange grunner til å faktisk ty til slik desperasjon. Eller uhell, sikkert som følge av dårlige arbeidsforhold på settet, og dårlig behandling av de ansatte generelt. 

Endret av anon_83104
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 25.11.2021 den 14.46):

I det hele tatt er dette blitt en litt merkelig diskusjon å bevitne for oss som jobber i denne bransjen, spesielt de som er så opptatt av at skuespilleren skal være skyldig her. Det blir bare litt rart, og jeg mistenker at det er fordi skuespilleren heter nettopp Alec Baldwin at noen så fryktelig gjerne skulle ønske at han er skyldig i noe.

Jeg er enig i at diskusjonen og de bastante meningene er litt pussig. Alec Baldwin er en skuespiller, og det er snakk om en eller annen film og noen har dødd. Uansett hva som har skjedd så er det en tragedie.

De involverte aktørenes politiske ståsted burde ikke ha noen betydning for skyld-spørsmålet. Ikke i Norsk rett, og (jeg antar) ikke i Amerikansk rett.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

10 månder senere, og FBI er ferdig med foreløbig forensic report - og de har har nå funnet ut at Alec Baldwin må ha trukket avtrekkeren, som han opprinelig ikke engang hadde fingeren på, i.flg. de første rapportene.. 😕

Det neste steget, bør vell være å finne ut om det var en 'prop gun' eller ikke - går egentlig utifra at de har funnet ut av det - og at det er 'CBS News' sin tweet som var veldig dårlig ordlagt.. 😕

 

prop.jpg.70b5a309409cee5a80925549204bd768.jpg

 

 

Lenke til kommentar
15 hours ago, KongRudi said:

10 månder senere, og FBI er ferdig med foreløbig forensic report - og de har har nå funnet ut at Alec Baldwin må ha trukket avtrekkeren, som han opprinelig ikke engang hadde fingeren på, i.flg. de første rapportene.. 😕

Det neste steget, bør vell være å finne ut om det var en 'prop gun' eller ikke - går egentlig utifra at de har funnet ut av det - og at det er 'CBS News' sin tweet som var veldig dårlig ordlagt.. 😕

 

prop.jpg.70b5a309409cee5a80925549204bd768.jpg

 

 

Merkelig ordvalg ja.. er vel godkjent av husadvokatene :)

En merkelig situasjon uansett selv om slik har skjedd før under filming. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, scuderia said:

Merkelig ordvalg ja.. er vel godkjent av husadvokatene

Han spilte Trump i satire på Saturday Night Live . Å bruke så myke, uskyldige ord som mulig og holde saken ned på ett bunn nivå er essensielt fordi hvis Trump blir president i 2024 så må han ha ett godt rykte fordi han skal til Saturday Night Live igjen for å gjøre narr av Trump.

Man begynner jo nesten å sove når man leser den svært lite dramatiske posten fra CBS. Posten hadde vært dramatisert helt omvendt hvis det hadde vært snakk om en skuespiller med sterk integritet. Da kunne posten ha vært slik:

You can tell that time flies as it has already been 10 months since actor Strong Integrity's deadly live weapon was carelessly fired on a new mexico film set. The anniversary for the tragic loss of an aspiring woman's life is now growing closer and closer. She had most of her successful career still ahead of her. Now the FBI finally completed its forensics investigation, and rushed the case over to the Santa Fe County Sheriff's office!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...