Gå til innhold

Er dette et urimelig krav etter salg av privat bil?


Anbefalte innlegg

Hei!

Min mor og far solgte en Honda HRV for omtrentlig 9 måneder siden via Finn.no. Bilen var i topp stand, ingen problemer, alle servicer fulgt på merkeverksted etc. Bilen ble solgt med nylig Eu-godkjenning og alt som hører til.

Bilens 5-års garanti gikk ut for nøyaktig 1 måned siden, og nå ringer selger å sier at bilens batteri tømmes for strøm pga alarmsystemet (tvilsomt at han faktisk har sjekket dette med verksted, sjansen er stor at han selv mener det er slik), men han har vært hos merkeforhandleren hvor bilen ble kjøpt som sier at garantien er ute og at han får høre med selger. 

Med til historien hører det dog til at for flere år siden var bilen inne på garantisak hos Honda vedrørende en omtrentlig lik feil (har ikke fått detaljene enda), og ble rettet opp på garanti. Siden har ikke dette problemet eksistert, og definitivt ikke i nærheten av salget, samtidig eller tydeligvis i umiddelbar tid etter salg. 

Kjøper startet samtalen med at garantien hos merkeforhandler er gått ut, bilen har et problem og at han krever å heve kjøpet og vil ta kontakt med advokat i NAF. En rimelig spesiell inngang til en feil som ikke har eksistert i noen år før salget, ei heller før 9 måneder etter, eller pussig nok akkurat idet garantien gikk ut på bilen. 

Jeg har forsøkt å lese meg litt opp på dette, men kommer litt til kort. 

1. Om Honda/merkeforhandler tidligere har rettet samme eller tilsvarende feil på garanti, vil ikke denne rettelsen/reparasjonen ha en garanti også? Om man kommer til forhandleren med et problem 1 måned før garantien går ut, bilen fikses, og feilen dukker opp igjen etter ett år, står man helt uten garanti på reparasjonen hos forhandleren fordi garantien har gått ut?

2. Det var ikke et problem i flere år før salg, ei under salg eller 9 måneder etter salg. Kan virkelig selger stilles til ansvar for et feil som ikke eksisterte før, under og i god tid etter salget? 

3. Stilles det ikke visse krav til at kjøper faktisk dokumenterer påstandene han kommer med? Og iallfall mer enn "Garantien har gått ut, jeg krever heving av kjøpet"? 


Jeg klarer ikke å selv se at kjøper har noe å fare med, men det er mulig jeg er påvirket av at det er mine foreldre det handler om, som jeg anser som ekstremt ærlige og som tar vare på alt de eier og har bedre enn noen andre jeg vet om. Samtidig synes jeg hele fremtoningen til kjøper etter 9 måneder virker noe suspekt. Krav om heving av kjøp og trussel om NAF-advokat i første telefon, og en feil med bilen 9 måneder etter salg som tilfeldigvis skjer samtidig som garantien utløper. Da har jo ikke feilen vært der, og det er jo uavhengig av om en tilsvarende feil ble rettet på bilen via garanti 3 år før kjøper faktisk kjøpte bilen?

Endret av TheMoonMan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Dersom problemet er det samme som ble forsøkt reparert tidligere, vil du ha reklamasjonsrett her, siden de åpenbart ikke fikset problemet første gang. 

2. På ingen måte, kjøper kan ta seg en bolle. Selger var i god tro om at problemet var fikset. Dette er uansett ikke en stor feil, men noe en må regne med ved kjøp av brukt bil som er over 5 år gammel. 

Du kan velge å bare ignorere kjøper, han kommer ingen vei med NAF/advokat.

Men om dere har dokumentasjon på at dere har vært på verksted pga denne feilen før, så kan dere gi dette til kjøper, så kan ha ta seg av kranglingen med verkstedet. 

Endret av John-B
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Complexity said:

Tror vedkommende skal slite med å komme noen vei med dette 9 måneder etter kjøp.

Er jo mulig at bare batteriet dårlig og må byttes. Ikke uvanlig på en bil på den alderen.

Etter Finn.no begynte å sitere reklamasjonsloven i alle annonser så tror jo folk at de har to års absolutt garanti på alt av brukte kjøretøy. Skjønner ikke at folk tør å selge privat lengre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare meg som opplever at batteri faktisk blir dårligt etter 4-6 år? Batteriet er nok modent for utskifting. Lurer på om kjøper har prøvd det?

Ihvertfall, etter 6mnd er det kjøper som har bevisbyrden. Hen må sannsynliggjøre at feilen var der ved overtakelse, og at feilen er utenfor det en burde "regne med" mot alder/pris/etc. En påregnelig feil vil f.eks være at batteriet er dårligst etter 5 år..

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

" 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler" er utgangspunktet.

" Reklamasjonsretten kan brukes dersom bilen er i dårligere stand enn du som kjøper hadde grunn til å forvente, basert på bilens alder, kjørelengde og informasjon du har fått fra selger av bilen."

At bilen ikke hadde feilen da den ble solgt og i de første månedene etterpå sier alt, kjøper har ingen sak. Bilen er ikke solgt med garanti mot feil som oppstår etter handelen.

La vedkommende for all del kontakte advokat i NAF.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar folkens. Det er vel konklusjonen min også, at han ikke har noen sak. Forøvrig har jeg funnet ut at dette problemet IKKE har vært en sak før med denne bilen, noe som bare forsterker mistanken om at kjøper "prøver seg".

Vil heller ikke overraske meg om batteriet faktisk trenger å byttes nå som bilen nettopp bikket 5 år. 

Et nytt problem 9 måneder etter kjøp er ikke selgers ansvar. Da hadde det ikke fantes noe bruktmarked i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...