Gå til innhold

Luftbåren M72: Nammo monterer raketter på drone – kan være et billig og effektivt panservernvåpen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig noen som jobber med low tech cost løsning på et high tech cost problem. Applaus. 
 

Men der må da finnes mange unge, entusiastiske ansatte i Nammo som gladelig ville tatt jobben med å 3D-skrive isoporfyllte, sammenleggbare vinger til montering direkte på M72 røret? Med to-tre-fire ducted fans montert rundt røret til fremdrift. Eller bare en skyvepropell bakerst - blir neppe gjenbrukt i alle tilfelle. Pluss et av disse mange analoge videokameraene med tilhørende A/VTx sender, i snuten. R/C hyllevare…

Det handler om hastighet, som kan oversettes til overlevelsesevne. For våpenet, ikke pansermålet…

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1SNGGEPG skrev (17 minutter siden):

Faren er at fienden hacker kommunikasjonen mellom dronen som soldaten som styrer den, og fyrer av raketten i det dronen blir sendt opp.

Dette er neppe versjonen som vil bli sluttproduktet, men et proof of concept. 

Om dette går i produksjon vil det være en dedikert platform som trolig har hardere elektronikk, basert på hvordan de vurderer akkurat dette trusselbildet. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1SNGGEPG skrev (1 time siden):

Faren er at fienden hacker kommunikasjonen mellom dronen som soldaten som styrer den, og fyrer av raketten i det dronen blir sendt opp.

Det kan forhindres med ulike kjemiske måter å armere på. 

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært bedre å bare slippe en granat a la bombekaster-granat ned på målet, enn å fyre av en M72? Ville gjort minst like mye skade antar jeg. Og ville og gjort dronen raskere å lade opp for neste oppdrag.

M72 er tross alt engangsbruk, så det er ikke bare å reloade den. Bytte av M72 vil antageligvis kreve rekalibrering for å være sikker på at den treffer like nøyaktig igjen. Og med det utstående røret, så er det langt lettere å se hva som kommer mot en, enn når granaten er "skjult" under dronen.

Dessuten, med dropp av granat gjør at dronen kanskje kan lastes med flere granater, og dermed ta ut flere mål eller fyre av "skudd" nr. 2 om den første ikke gjorde nok skade.

Må samtidig sies at man her er skremmende nær dronekrig med autonomi. Det burde være en enkel jobb å gjenskape/få tak i programvare som kan gi slike droner egenskap til å fly i formasjon til et område som skal angripes, og så massebombe området når man er over målet, helt uten menneskelig inngripen når de først er sendt opp. Programvaren gjør all jobben.

Og da er vi enda nærmere "V2", der disse programmeres til å kunne velge seg mål, og følge disse selv om de beveger seg. Og fienden kan sånn sett overraskes på et kort øyeblikk, da man ikke nødvendigvis oppdager trusselen før det er for sent, og de er omringet av slike droner som kan ta ut alle stillingene dems.

"Dronewars, here we come", Bare en "ekkel liten hindring" i FN-lovgivningen som hindrer oss å gå all in på slikt. Ikke at jeg forventer at man lar vær å utvikle slike våpen, våpenindustrien og diverse krefter i flere lands militærvåpen er veldig keen på slike kapasiteter/produkter. Man gjør det bare i all hemmelighet, og de tas ikke frem før en eventuell konflikt gjør det veldig veldig fristende å ta i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Snowleopard skrev (17 minutter siden):

Det burde være en enkel jobb å gjenskape/få tak i programvare som kan gi slike droner egenskap til å fly i formasjon til et område som skal angripes, og så massebombe området når man er over målet, helt uten menneskelig inngripen når de først er sendt opp. Programvaren gjør all jobben.

Det finnes allerede. Stasjonære utplasserte ubemannede sylinderformede "miner" eller stasjoner på en meter størrelse der det "bor" et antall rakettdrevne små droner formet som hockeypucker. Så vidt jeg husker sitter det 6 i hver tre etasjer med kassetter som spretter ut og slynger dem ut før de starter. Inne i dem sitter en rettet tallerkenformet ladning , fire små rakettmotorer som får den til å spinne og lette, et styresystem og sensorer for varme og metall. De flyr ut av stasjonen eller i en gruppe fra flere stasjoner og legger seg i en formasjon som setter kursen for det bestemte målet. Der prøver de å treffe etter et programmert mønster. F eks så lander en etter en på samme sted på en pansret vogn og sprenger seg gjennom etter tur. Rekkevidden er kort, trolig et par hundre meter. Det lages ulike typer droner med ulikt innhold f eks varmesøkende som tar ut personell. Om systemet er solgt til noen vet jeg ikke. Pop kalt "vepsebolet".

Lenke til kommentar
Dart skrev (2 minutter siden):

Det finnes allerede. Stasjonære utplasserte ubemannede sylinderformede "miner" eller stasjoner på en meter størrelse der det "bor" et antall rakettdrevne små droner formet som hockeypucker. Så vidt jeg husker sitter det 6 i hver tre etasjer med kassetter som spretter ut og slynger dem ut før de starter. Inne i dem sitter en rettet tallerkenformet ladning , fire små rakettmotorer som får den til å spinne og lette, et styresystem og sensorer for varme og metall. De flyr ut av stasjonen eller i en gruppe fra flere stasjoner og legger seg i en formasjon som setter kursen for det bestemte målet. Der prøver de å treffe etter et programmert mønster. F eks så lander en etter en på samme sted på en pansret vogn og sprenger seg gjennom etter tur. Rekkevidden er kort, trolig et par hundre meter. Det lages ulike typer droner med ulikt innhold f eks varmesøkende som tar ut personell. Om systemet er solgt til noen vet jeg ikke. Pop kalt "vepsebolet".

Interessant. Har du noen link til dette? Skulle gjerne lest mere...

Finner denne fra 2018:

https://www.nettavisen.no/side3/vitenskap/tenkende-droner-kan-overta-pa-slagmarken/s/12-95-3423495514

Og denne:

 

Lenke til kommentar

 Mange gode forslag her, men hele poenget med løsningen er jo at den er basert på eksisterende materiell og teknologi. Man trenger ikke programvare og spesiell maskinvare, man bruker 1 stk. drone lastet med 1 stk. M72. Med litt flaks kan man fly dronen tilbake igjen og erstatte det brukte røret.
 

terje-lk skrev (1 time siden):

Åpenbart et rekylfritt våpen :)

Jepp, det vet alle vi som har futtet av en slik en noen gang. Det er ikke rare sparket som flytter røret, det aller meste går ut i åpen luft bak (over) skytteren (dronen) :)

Snowleopard skrev (1 time siden):

Hadde det ikke vært bedre å bare slippe en granat a la bombekaster-granat ned på målet, enn å fyre av en M72? Ville gjort minst like mye skade antar jeg. Og ville og gjort dronen raskere å lade opp for neste oppdrag.

 

Finnes det bombekaster-granater med hulspiss-ladning slik som M72 har, da? Bk er vel først og fremst anti-personell og ikke panserbrytende?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (2 minutter siden):

 Finnes det bombekaster-granater med hulspiss-ladning slik som M72 har, da? Bk er vel først og fremst anti-personell og ikke panserbrytende?

Det vet jeg ikke så mye om, så det overlater jeg til andre å svare på. Jeg er mest interessert i drone-biten i dette, og ikke spesielt inne på hva slags kapasiteter de forskjellige granatene/rakettene har.

Men trodde vel man brukte granater for å ta ut maskineri vel så mye som personell. F.eks. når man vil angripe en base der man har forskjellige typer stridsvogner og lettere pansrede kjøretøy, eller en flyplass. Om granatene droppes fra fly, skytes ut med bombe/granatkastere eller slippes fra droner, er vel underordnet, kanskje bortsett fra med tanke på hvor store granater, og hvor langt unna målet man er.

Droner har vel ennå den ulempen at de ikke er spesielt godt egnet for langdistanse, foreløpig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Snowleopard skrev (1 time siden):

Skulle gjerne lest mere...

Jeg har sett det på Discovery, tror jeg. Da bare som animasjonsgrafikk. "Showcase" heter det vel. Nammo og Kongsberg har også hatt flere slike programmer der med multipurpose ammo og 40 mm granater.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (29 minutter siden):

Det vet jeg ikke så mye om, så det overlater jeg til andre å svare på. Jeg er mest interessert i drone-biten i dette, og ikke spesielt inne på hva slags kapasiteter de forskjellige granatene/rakettene har.

Men trodde vel man brukte granater for å ta ut maskineri vel så mye som personell. F.eks. når man vil angripe en base der man har forskjellige typer stridsvogner og lettere pansrede kjøretøy, eller en flyplass. Om granatene droppes fra fly, skytes ut med bombe/granatkastere eller slippes fra droner, er vel underordnet, kanskje bortsett fra med tanke på hvor store granater, og hvor langt unna målet man er.

Droner har vel ennå den ulempen at de ikke er spesielt godt egnet for langdistanse, foreløpig.

Mot lette kjøretøy og materiell ellers er bombekastergranater antageligvis en helt genial idé. Jeg så meg muligens blind på poenget med å bruke M72 som jo er et panservernvåpen med kapasitet til å trenge igjennom nettopp panserkjøretøy av typen stridsvogner og denslags. M72-granaten har en hulspiss-ladning som er designet nettopp for det formålet, men det kom jo også frem av artikkelen at man nå har kommet med anti-personell-ladninger (airburst) på våpenet.

Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (2 minutter siden):

Mot lette kjøretøy og materiell ellers er bombekastergranater antageligvis en helt genial idé. Jeg så meg muligens blind på poenget med å bruke M72 som jo er et panservernvåpen med kapasitet til å trenge igjennom nettopp panserkjøretøy av typen stridsvogner og denslags. M72-granaten har en hulspiss-ladning som er designet nettopp for det formålet, men det kom jo også frem av artikkelen at man nå har kommet med anti-personell-ladninger (airburst) på våpenet.

Kan vel si at da er vi ganske enige.

Ja, jeg ser problemet med pansring, artikkelen nevnte for så vidt at pansringen på oversiden gjerne er noe lettere. Og med god sjanse for at man ikke bruker aktiv eller passiv beskyttelse mot denne delen av kjøretøyet, mot våpen uten mottiltak for slik beskyttelse.

Mon tror om det ikke er en enkel jobb å lage slike granater med en løsning for slik passiv/aktiv beskyttelse (tandem/totrinns stridshode). Alternativt at det er en god grunn for å droppe to granater med kort opphold på samme målet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...