Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ønsker råd til nye vinterdekk


Anbefalte innlegg

Bilen kom tilbake fra verkstedet i dag og jeg ble anbefalt å kjøpe nye vinterdekk. Jeg har ikke så mye peiling selv og håper derfor at dere kan hjelpe meg litt på vei :)

Litt bakgrunnsinfo: Nissan Qashqai fra 2016, kjører cirka 10.000 km/år stort sett i Vestfold/Oslo området, noen turer til hytta (Hallingdal) i løpet av året. Bilen brukes av meg selv, samboer og snart en liten unge.

Bilforhandleren ga oss et tilbud på Continental ContiVikingContact 7 (215/65 R17) for 1500 kr per dekk inkl. mva. Etter å ha lest noen reviews virker dette som en meget bra dekk til vinterforhold og prisen er gunstig ift andre forhandlere. Men jeg vet ikke om dette er riktig type dekk for oss. Som beskrevet kjører vi mest i urbane områder, men jeg ønsker selvfølgelig trygge vinterdekk med god feste på vinterføre. Jeg setter også pris på dekk som er relativt stillegående da våre nåværende vinterdekk bråker mye.

Kan dere gi meg noen tips eller andre pekepinn på hva jeg må se etter?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser de er testvinner på Motors dekktest. Så vil tro at det er kanskje de beste piggfrie du kan kjøpe. Det får også beste karakter for støy i den testen.

Goodyear kommer på annen plass er ikke fult så godt på vinterføre, men litt bedre på tørt/vått og vannplaning. Dette kan være beste valget om du kjører mye på bar vei, men trenger bra vinter egenskaper av og til.

https://motor.no/tag/dekktester/

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Goodyear Ultragrip Ice 2, som har kommet ut blant de beste i Motor/NAF sine dekktester i flere år. Det vil passe godt i urbane strøk da det skiller seg ut med spesielt godt grep på vått og tørt føre, i tillegg er det godt nok på skikkelig vinterføre. Dette er normalt ikke noe dekkprodusentene får så godt til, da det er vanskelig å få til et dekk som er best på begge typer underlag. De er også stillegående. Jeg har fortsatt 5 mm igjen etter 4 sesonger. 

Det jeg vet mange sier om Conti-dekkene er at de slites raskt.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (14 timer siden):

Ser de er testvinner på Motors dekktest. Så vil tro at det er kanskje de beste piggfrie du kan kjøpe. Det får også beste karakter for støy i den testen.

Goodyear kommer på annen plass er ikke så god på vinterføre, men litt bedre på tørt/vått og vannplaning.

Takk! Kunne du sendt lenken til testen du referer til? 

Og kan du si noe om forskjellene mht vannplaning har noen praktisk betydning for vårt kjøremønster?

 

edit: fant akkurat ut at tilbudet gjelder dekk som har stått på demo bil, det forklarer jo den gunstige prisen. Brukt i noen måneder. 

 

Endret av Fromthemountain
Lenke til kommentar
Fromthemountain skrev (25 minutter siden):

Takk! Kunne du sendt lenken til testen du referer til? 

Og kan du si noe om forskjellene mht vannplaning har noen praktisk betydning for vårt kjøremønster?

 

edit: fant akkurat ut at tilbudet gjelder dekk som har stått på demo bil, det forklarer jo den gunstige prisen. Brukt i noen måneder. 

 

https://nye.naf.no/bilhold/dekk/vinterdekktest-2021

Lenke til kommentar
Fromthemountain skrev (37 minutter siden):

Takk! Kunne du sendt lenken til testen du referer til? 

Og kan du si noe om forskjellene mht vannplaning har noen praktisk betydning for vårt kjøreforhold?

 

Det er er vinterdekktesten 2021 øverst på siden her: https://motor.no/tag/dekktester/

Kom også over denne som viser at Goodyear dekket er en god del bedre enn de andre på vannplaning: Goodyear UltraGrip Ice 2 Test, Reviews & Ratings - Is Goodyear Ultra Grip Ice 2 Good Winter Tire? | AllTyreTests.com

Både Goodyear og Conti dekkene er gode valg. Velg Conti om du vil ha best mulig grep på is. Velg Goodyear om du vil ha et topp dekk som utmerker seg på vått og vannplaning.

Oslo/vestfold tenker jeg kanskje at det er mye motorveikjøring på bare veier og at jeg ville valgt Goodyear.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...