Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gåen turbo?


...anonym

Anbefalte innlegg

Hei!
Eier Audi A8 D2 2.5tdi, og jeg byttet motor til en BAU. Etter dette byttet begynte bilen å oppføre seg merkelig. Sort røyk under akselerasjon og bikker jeg 70 kmt, så bare dør bilen helt, og jeg har ikke noe noe respons på speeden. Turtall kommer, men null drakraft i bilen.

Er dette turboen som begynner å gi seg?

Jeg kan kjøre bilen etter 70 kmt ved bruk av cruise controllen, og får bruke pedalen noen ganger etter bruk av cruisen, men pedalen kutter akkurat på samme vis når jeg når 100 kmt.

Tar i mot alle tips :)

Endret av ...anonym
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
X10anT skrev (På 1.11.2021 den 8.00):

Først og fremst må du få lest ut eventuelle feilkoder. Post dem her i tråden din.

Address 01: Engine        Labels: 059-907-401-AKE.clb
   Part No: 4D0 907 401 K
   Component:  2.5l/4VTEDC G000AG  D66   
   Coding: 00006
   Shop #: WSC 09965  
   VCID: 285F92BCC82589C929-4B1C
   WAUZZZ4DZYN011583     AUZ7Z0X1307709

1 Fault Found:
00777 - Accelerator Position Sensor (G79) 
            27-10 - Implausible Signal - Intermittent
Readiness: N/A

-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes        Labels: 8D0-907-389.lbl
   Part No: 4D0 907 389 E
   Component: ABS/ESP allrad      D26  
   Coding: 08357
   Shop #: WSC 00780  
   VCID: 31697FD8FBFFC801FE-515E

1 Fault Found:
18264 - Throttle Potentiometer (G69) 
            P1856 - 35-00 - Error Message from ECU

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (På 1.11.2021 den 16.13):

Har du skiftet motor til en annen en enn originalt? Da kan det fort bli kluss med sensorer og lignende om det ikke er til riktig motor. 

Er ikke original, men så å si helt samme motor da denne BAU hat utbredt feilene AFB (original motorkode) hadde.

Dieselpumpe og dyser har jeg beholdt fra original motoren, men alt annet var bare plug and play.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke vært veldig opptatt av denne feilkoden på gasspedalen i første omgang. Denne står som. "intermittent" og forsvinner trolig når den slettes. Jeg ville nok først lest av "live data" for å se hvordan pedalen oppfører seg når den betjenes. Du skal kunne lese av både spenning og prosent dersom. Du har tilgang til seriøst diagnoseutstyr. 

...anonym skrev (33 minutter siden):

1 Fault Found:
00777 - Accelerator Position Sensor (G79) 
            27-10 - Implausible Signal - Intermittent
Readiness: N/A

--------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes

1 Fault Found:
18264 - Throttle Potentiometer (G69) 
            P1856 - 35-00 - Error Message from ECU

Den siste feilen derimot, som sier at sensor G69 kommer med dårlige data, denne ville jeg vært mer opptatt av. G69 er sensoren som forteller hvor mye gasspjeldet har åpnet seg. Den sitter på "forgasseren" og ikke på gasspedalen. 

Er det gasspedalen eller gasspjeldet du har byttet to ganger? 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, X10anT said:

Jeg ville ikke vært veldig opptatt av denne feilkoden på gasspedalen i første omgang. Denne står som. "intermittent" og forsvinner trolig når den slettes. Jeg ville nok først lest av "live data" for å se hvordan pedalen oppfører seg når den betjenes. Du skal kunne lese av både spenning og prosent dersom. Du har tilgang til seriøst diagnoseutstyr. 

Den siste feilen derimot, som sier at sensor G69 kommer med dårlige data, denne ville jeg vært mer opptatt av. G69 er sensoren som forteller hvor mye gasspjeldet har åpnet seg. Den sitter på "forgasseren" og ikke på gasspedalen. 

Er det gasspedalen eller gasspjeldet du har byttet to ganger? 

Jeg tenkte at intermittent stemte med at han bare får problemer når han gir gass (høy fart) og siden det ikke er problemer når han bruker cruise control.

Edit: Men det må selvsagt bekreftes. Noe mange verksteder ikke gjør i dag dessverre.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

På den annen side så ligger G69 kun inne på ABS og ikke på ECU. Dette kan bety at feilen er slettet fra ECU, men ikke fra ABS. Det virker rett og slett litt suspekt at denne kun ligger inne i ABS.

Da dette er en dieselbil ville jeg nok ikke satset alt for mye på av "tenningen er helt gal", men vet at justeringen av kamreimen kan være litt kilen på disse (eller blander jeg kanskje litt med 1.9 literen?). Dette kan også leses ut "live". Som sagt så er "live data" neste steg i min bok.

Har du fremdeles den gamle pumpen og dysene liggende? Isåfall bør du kanskje vente litt med å kvitte deg med akkurat disse delene...

Endret av X10anT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...