Gå til innhold

Oppdatering øker rekkevidden på E-Tron 55


Anbefalte innlegg

Mange ekempler på Tesla som har vært tuklet med.
Sjekk bare ut Rich Rebuilds. 

Han har byttet batterier mellom biler, tunet software på Model 3 Long Range så den ble raskere enn performance, bygget en Model 3 RWD om til AWD osv.

Det man i hovedsak risikerer å miste er jo muligheten til å bruke Tesla sine superladere. Tesla vil ikke ha biler som er tuklet med på sine ladestasjoner.
Man kan tenke seg overskriften om det skulle brenne Tesla på en Tesla lader. Media ville vel ikke orket å nevne at den har vært ombygd engang 😛

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det minner litt om det Renault gjorde på andre versjonen av Zoe. Der økte de rekkevidden med 30km(NEDC). Omtrent halvparten av økningen kom av de reduserte størrelsen på batteribufferet. Batteriet var identisk med første versjonen, andre halvdelen av økningen kom av mer effektiv motor.

Så vidt jeg vet kunne ikke de eldste Zoene 'låse opp' batteribufferet som Audi gjør her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, stigmv said:

En dag kommer en bilfabrikant med o.t.a-oppdateringer til å bli hacket. Best case da er at bilene slutter å virke til løsepenger er betalt. Worst case er atskillig verre. Men det er kanskje en risiko folk flest er villig til å ta for å få det litt mer praktisk...

Om Teslan min skulle bli "hacket" og slutte å virke til løsepenger er betalt ville det sikkert vært en enkel fiks for Tesla å bare ta en Format C:/ og installere softwaren på nytt.

Gjelder nok de fleste biler. Når det kommer til datamaskinen så betaler jo folk løsepenger fordi de gjerne har verdifull informasjon på PCen, men de færreste har selvangivelsen sin lagret i bilen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Typisk hersketeknikk, i mangel på saklige argumenter.

Ok, akkurat det var ikke verdens beste argument, og ble skrevet på tampen av dagen, da jeg ikke hadde tid til å skrive et utfyllende svar. Sammenligningen er imidlertid i aller høyeste grad relevant. En annen ting er at du må lære deg hva utrykkene betyr, før du bruker dem. Svaret her har overhodet ikke noe med hersketeknikk å gjøre :-) 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

At de stenger superladertilgang for kondemnerte biler høres ut som et fornuftig sikkerhetstiltak. Kan bare forestille meg hylekoret om en tidligere kondemert bil tok fyr på en superlader!

Da vet du åpenbart ikke hva en kondemnering er. En kondemnering betyr at bilen ikke er økonomisk forsvarlig å reparere, ikke at bilen er knust til pinneved. På de billigste Model S i Norge, så ville en pøbel med en nøkkel som riper opp lakken rundt bilen samt frontruten være nok til kondemnering. Er det rimelig at hurtiglading da blir koplet ut i et sånt tilfelle? Vel, sånn er situasjonen i USA pr nå. Og merk, det er ikke bare bruken av Teslaladere som blir koplet bort, men all bruk av hurtiglader. Dvs at bilen blir kun egnet for lokal kjøring etter rep.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Det man i hovedsak risikerer å miste er jo muligheten til å bruke Tesla sine superladere. Tesla vil ikke ha biler som er tuklet med på sine ladestasjoner.

Man mister muligheten til å bruke alle former for hurtiglading.

Complexity skrev (1 time siden):

Man kan tenke seg overskriften om det skulle brenne Tesla på en Tesla lader. Media ville vel ikke orket å nevne at den har vært ombygd engang 😛

Veldig bra argument, og ettehvert som det dukker opp ettermarkedsdeler til Tesla, så er det en smal sak å bruke samme argument mot det, slik nettopp Apple har gjort. Sikkert ikke noe problem for de som behandler bilen sin som en mobiltelefon; Et bruk og kast produkt som er ferskvare. For de som er bilinteresserte og som foretrekker å skru selv, evt vil spare noen kroner på å bruke et ikke-merkeverksted med 3djeparts deler kan det bli et problem. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Det minner litt om det Renault gjorde på andre versjonen av Zoe. Der økte de rekkevidden med 30km(NEDC). Omtrent halvparten av økningen kom av de reduserte størrelsen på batteribufferet. Batteriet var identisk med første versjonen, andre halvdelen av økningen kom av mer effektiv motor.

Så vidt jeg vet kunne ikke de eldste Zoene 'låse opp' batteribufferet som Audi gjør her.

Det er vel ikke offentliggjort hvordan Audi har økt rekkevidden.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Ser virkelig ikke relevansen... Der er ikke noe problem å skru på en tesla og holde tesla vekke ift remote oppdateringer. Mange gjør dette, fsd gutta i russland er ett godt eksempel. 

Det finnes masse eksempler på at Teslabiler har blitt oppdatert uten samtykke. Det finnes også eksempler på at Tesla straffer de som ikke vil oppdatere med å fjerne vitale funksjoner. Og Tesla endrer policyen sin hele tiden (slik også software og PC/mobilprodusenter gjør) og ingen vet hva neste overaskelse blir. Ellers er det jo endel ulemper med OTA på nye biler også. Det største er selvfølgelig at Tesla tester oppdateringene sine dårligere, siden det er så enkelt å endre på i ettertid. Det har ført til at mange kunder sliter med bugs i ettertid av en oppdatering som er mye mer tidkrevende enn å ta en oppdatering på verkstedet (noe man kan gjøre når man likevel skal inn for service/bremseservice/dekkskift etc). Ellers er det jo ikke alle som har Wifi der man parkerer, evt har hatt andre grunner til å utsette en oppdatering. Da hender det at Tesla rett og slett stenger for bruk av bilen frem til den er oppdatert. Veldig gøy å måtte ta Taxi dersom man skal på jobb, eller har det veldig travelt. Alt i alt så er det minst like enkelt å finne argumenter mot OTA som å finne argumenter for. Men for all del, dersom man kjøper en helt ny bil, så er det en kjekk funksjon. Men det er en kjekt-å-ha funksjon på linje med massasjeseter, HUD eller 360-graders kamera, ikke en "dette betyr at Tesla ligger 10 år foran alle andre" funksjon.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, AL123 said:

 (noe man kan gjøre når man likevel skal inn for service/bremseservice/dekkskift etc). 

Kjenner fakrisk ingen med Tesla som gjør dette. Alle bytter dekk og smører bremsene selv.

Bare styr da å måtte levere inn bilen for å få siste oppdatering.

Tviler også på at den lokale Mekonomen har siste firmware til alle biler som skal inn til dekkskift, så det forutsetter vel gjerne at man benytter merkeverksted.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Kjenner fakrisk ingen med Tesla som gjør dette. Alle bytter dekk og smører bremsene selv.

Bare styr da å måtte levere inn bilen for å få siste oppdatering.

Tviler også på at den lokale Mekonomen har siste firmware til alle biler som skal inn til dekkskift, så det forutsetter vel gjerne at man benytter merkeverksted.

Ok, jeg kjenner ingen med Tesla som gjør noen ting selv. Uansett, helt forferdelig å måtte dra på verksted med bilen en gang i året. Sikkert enda mindre gøy dersom strømmen går, eller Wifi forsvinner av en annen grunn mens bilen oppdateres...

 

Endret av AL123
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Og nok en diskusjon har gått over til en (anti)-Tesla-diskusjon. Trodde denne artikkelen handlet om Audi og utvidelse av tilgjengelig batterikapasitet og økt rekkevidde.

Men jammen var det mer interessant å diskutere Tesla igjen. Kanskje på tide å dra diskusjonen tilbake til tema?

Nei, ikke en anti-Tesladiskusjon, en con/pro OTA diskusjon, som i aller høyeste grad er relevant for tråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, AL123 said:

Sikkert enda mindre gøy dersom strømmen går, eller Wifi forsvinner av en annen grunn mens bilen oppdateres...

Dette er vel ikke tilfelle. Hele oppdateringen lastes ned og klargjøres før man kan trykke OK og den blir installert i løpet av 30-60 minutter.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, AL123 said:

Ok, jeg kjenner ingen med Tesla som gjør noen ting selv. 

 

Så alle du kjenner drar til Tesla for å bytte dekk eller ta service (som er frivillig hos Tesla)?
Eller benytter de kansje dekkhotell? Tror ikke det er vanlig med firmware oppdatering hos dekkhotell.

Min bil får jo oppdateringer minst en gang i måneden. Ville blitt hyppige besøk om jeg ville ha det nyeste hele tiden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
35 minutes ago, AL123 said:

Sikkert enda mindre gøy dersom strømmen går, eller Wifi forsvinner av en annen grunn mens bilen oppdateres...

 

Det skal godt gjøres. Oppdateringen lastes ned i forkant og installeres når man ønsker det. Som oftest starter jeg bare oppdateringen fra mobitelefonen når bilen står parkert og den er ferdig på en 20-30 minutter.

Er det for lite strøm på batteriet til å installere den får man jo heller ikke lov til å gjøre det, men de færreste har vel bilen stående med mindre enn 10% strøm og samtidig ønske om å oppdatere den.

Det som dog har skjedd en del ganger er at folk har startet oppdateringen mens de har ventet på grønt lys i ett kryss, eller mens de var på en 10 minutters fergetur. 
Det er jo da selvforskylt da man får opp stor advarsel om at bilen ikke kan kjøres før oppdateringen er ferdig installert.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det trenger vel verdens minst effektive elektriske personbil? Bare og ringe stå litt i ventekø hos Møller før du får time til software oppdatering om 3-4 uker. Så kan man ta seg litt fri fra jobb for å levere bilen, få tilbud om leiebil for å komme seg på jobb til bare 650kr, stå 15-20 minutter i kø på Møller for levering av bilen sin, bruke 10-15 minutter på leiebilregistrering og så tilsvarende kjøre tidlig fra jobb for å hente bilen bruke nye 15-20 minutter i hentekø og høre på jatt i 5 minutter om hva de har gjort med bilen din.. Utrolig effektive greier Møller!

Men med flere tusen ansatte bare i Norge så er jeg sikker på at dere en gang i fremtiden klarer å bli mer effektive å imøtekomme de kundene som meg som har 8-16 jobb og ikke er hjemmeværende eller pensjonist....

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (26 minutter siden):

Så alle du kjenner drar til Tesla for å bytte dekk eller ta service (som er frivillig hos Tesla)?

Alle jeg kjenner som kjøper nye biler gjør det. Det er derfor de kjøper nye biler.

Complexity skrev (26 minutter siden):

Min bil får jo oppdateringer minst en gang i måneden. Ville blitt hyppige besøk om jeg ville ha det nyeste hele tiden.

Det er jo bare enda et argument mot OTA. Ingen biler trenger oppdatering en gang i måneden hvis de er skikkelig utviklet. OTA har ført til at uferdige biler slippes på markedet. Og det gjelder ikke bare Tesla.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...