Gå til innhold

Apparat som måler spenning og lager belastning?


Anbefalte innlegg

Hei!

har flere ganger feilaktig konkludert med at en krets var ok siden jeg målte riktig spenning mellom + og -. Men når jeg har hengt på last så har det ikke fungert fordi kretsen har hatt en dårlig kobling, 90% brudd etc, og derfor ikke kunnet levere til last. Lurer på om det ikke kan finnes et multimeter som også kan gi kretsen litt motstand når man måler på den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RaymondK skrev (22 minutter siden):

Hei!

har flere ganger feilaktig konkludert med at en krets var ok siden jeg målte riktig spenning mellom + og -. Men når jeg har hengt på last så har det ikke fungert fordi kretsen har hatt en dårlig kobling, 90% brudd etc, og derfor ikke kunnet levere til last. Lurer på om det ikke kan finnes et multimeter som også kan gi kretsen litt motstand når man måler på den?

Det er et ganske vanlig problem det du kommer med der. Du kan kjøpe deg en såkalt "load tester". Disse kalles ofte batteritestere (på engelsk). Jeg har testet mange power aupplyes med en slik for å sjekke om den klarer og oprettholde spenningen ved full last. 

Jeg tror ikke et multimeter klarer å gi så mye last til en krets som du forventer. Vertfall ikke et multimeter slik mange har. 

Jeg har en slik når jeg tester forskjellige kretser. 150 watt holder for det meste. 
https://www.aliexpress.com/item/4000895981244.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.7ead4da2Y6b77w&algo_pvid=e82f3958-dc27-493a-8e81-928fd3f16989&algo_exp_id=e82f3958-dc27-493a-8e81-928fd3f16989-18&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"10000010465654392"}

Lenke til kommentar
RaymondK skrev (På 27.10.2021 den 20.11):

.....lurer på om det ikke kan finnes et multimeter som også kan gi kretsen litt motstand når man måler på den?

 

JA, definitivt ja -dette finnes ferdig utviklet i dag slik som Bjerknez beskriver.

Også jeg klan anbefale testmodulen som samme skribent nevner. Jeg har benyttet en tilsvarende enhet, slik som vist under her:

image.thumb.png.ab257d657f64e79559e4f378ae3f6aec.png

Forskjellen til den modellen som er nevnt er beskjedent, bare en belastnings økning på omkring 50 watt i målt belastning. Ellers så er  de like. MEN -skal du ta dette opp til nye høyder? DA vil jeg definitivt anbefale en EBD-USB måler.  Jeg "smalt" på en slik måler på ei plexi plate, monterte med limpistolen en del batteri kasser/type og vipps så hadde jeg mitt eget lille "laboratorium" for test av både batterilader, PSU og annet elektronikk. Den ble seende sånn ut:

image.thumb.png.c536614aa83ce15ee2513603db9c1b04.png

Så hva er så det genuine med EBD-USB lader? Tenk det at du med den forrige modellen hadde interesse av å se med egne øyne hvordan et batteri under test oppførte seg, målt gjennom en tidsakse, altså den tiden en slik test vedvarte. Da måtte du ha kontrollert og notert med egne notater gjennom den tid/timer en slik test tatt. Det er her det genuine med en EBD-USB testenhet kommer inn. 

image.thumb.png.b7a2749e3d0064eadf6dbb0d56f96bde.png

Du kopler opp belastningen til enhets sin inngang, en USB inngang, og kopler den andre siden av USB enheten til en PC. Med ZKE Electronics sin enhet kan du nå gjennom eget PC-program sjekke belastningen iver tid, og dette får du opp på en pc skjerm, slik:

image.thumb.png.1500e86faf940871e67db1b676e23e92.png

Over her ser du hvordan et Panasonic batteri har klart seg gjennom testen, helt frem til battery cut off spenningen er nådd. Den er her satt til 2.60 volt, som er meget nærme den grensen et slik batteri kan klare, før dette tar skade av belastningen.  ZXE program "EB-test software" har flere funksjoner ang. belastningstyper og må testes ut. Programmet lasted ned fra nettet. 

Slike EBD testenheter får du kjøpt her:

https://www.ebay.co.uk/itm/112730260089?hash=item1a3f3f4279:g:A0EAAOSwU4FaTMXU&autorefresh=true

 

Lykke til!

 

image.png

Lenke til kommentar
On 10/27/2021 at 8:34 PM, Bjerknez said:

Det er et ganske vanlig problem det du kommer med der. Du kan kjøpe deg en såkalt "load tester". Disse kalles ofte batteritestere (på engelsk). Jeg har testet mange power aupplyes med en slik for å sjekke om den klarer og oprettholde spenningen ved full last. 

Jeg tror ikke et multimeter klarer å gi så mye last til en krets som du forventer. Vertfall ikke et multimeter slik mange har. 

Jeg har en slik når jeg tester forskjellige kretser. 150 watt holder for det meste. 
https://www.aliexpress.com/item/4000895981244.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.7ead4da2Y6b77w&algo_pvid=e82f3958-dc27-493a-8e81-928fd3f16989&algo_exp_id=e82f3958-dc27-493a-8e81-928fd3f16989-18&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"10000010465654392"}

Den der så jo veldig fin ut! Noe ting ofte gjør på Aliexpress ;) Har ikke tidligere reflektert over hva en batteritester egentlig gjør. Har en hjemme som jeg bruker for å teste litt større bly/AGM batterier, samt dynamoer. Hvis jeg kobler den på en krets så vil den begynne å dra strøm? Hvor gjør den av energien? Det er en liten enhet som ikke utvikler noe særlig varme...

Lenke til kommentar

Energien blir til varme. Derav viften og kjøleribbene :) 

Man kobler til det man vil teste og justerer strøm (ampere) til ønsket nivå innenfor maks begrensningene som på denne er 150ish watt. 

Watt = volt ganger ampere. 

Man justerer altså ikke spenningen med en slik. Det er det man kobler til som bestemmer spenningen. Hvis du skjønner..

Lenke til kommentar

RoymondK skrev: "

 Hvis jeg kobler den på en krets så vil den begynne å dra strøm? Hvor gjør den av energien? Det er en liten enhet som ikke utvikler noe særlig varme...

 
Denne trekker ikke strøm, og den oppfører seg heller ikke som en strøm belaster -av seg selv. Gjennom et program som du ser bilde av over her, stiller man inn belastningsstrømmen som man vil at tilkoplet BATTERI, STRØMFORSYNER for eks., skal belastes med . Man kan stille inn en tid, "cut off" spenning man vil at enheten skal belaste tilkoplet utstyr med. Alt stilles inn i programmet. Til og med START velger man i programmet. 
 
Som BjerkneZ skriver om belastningen og den strøm som belastes, det er strømmen som blir omgjort til varme (den tapte effekt). Viften fjerner denne effektvarmen fra kjøleribben. 
Lenke til kommentar

Eller man kan kjøpe motstander som gir en gitt belastning. Hvis man feks. Ofte tester last av ett type batteri så kan man kjøpe en motstand som laster batteriet nøyaktig med den lasten du ønsker. 

man får selvsagt også kjøpt mer nøyaktige laster som kan justers inn etc. men disse er selvsagt noe dyrere. En slik load tester med vifte som jeg linket til lenger opp holder for dem fleste. Så sant du ikke skal gi last til komponenter i mA uA området. Da trenger du en mer nøyaktig apparat. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 11/2/2021 at 4:03 PM, sedsberg said:

Hvis du ikke trenger nøyaktig belastning så kan du bare kjøpe en pæreholder og en lyspære på f.eks. Biltema, et par krokodilleklemmer som du setter på pæreholderen, og klipser lampa til multimeterprobene.

Jo jeg var faktisk inne på tanken. Men vanlige 12V glødepærer har for liten effekt, og disse halogenpærene til bil f.eks er jeg redd jeg kommer til å svi fingrene på, eller starte en brann med :) 230V er ikke interessant, da det alltid er lavspent kretser jeg plages med!

Lenke til kommentar

Lampehus for halogen koster ikke allverdens. 250,- eller noe.

Og hvis det bare er for et øyeblikk mens du måler så er ikke brannfare noe reellt problem.

Har sett mange videoer med bilmekanikere som bruker en vanlig halogensokkel med pære for å lastteste kretser. Blir den for varm så kobler de den bare i fra og tar tak i sokkelen.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Koster fremdeles en god del mer enn ei pære. Men klart nødvendig med noe slikt hvis man skal ha nøyaktig last.

Vet ikke hva en halogenpære til bil koster, men du får en slik loadtester som jeg linket til til rundt 300 kroner. Et beløp som ikke bør skremme noen i 2021. Spesielt ikke hvis dette er noe man faktisk trenger og kan gjøre jobben tryggere.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

...Har man fast plass ved en benk er nok en lasttester mer hendig.

Den kan også legges i en skuff eller et annet sted og trenger da ikke stå på benken for evig og alltid? Dessuten så tar det vel litt plass på benken hvis man skal rigge til test med halogenpære også? 

Men jada, selvsagt koster en dedikert lasttester mer enn en lyspære. Noe annet ville vært rart :) 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...