Jump to content
RaymondK

Apparat som måler spenning og lager belastning?

Recommended Posts

Hei!

har flere ganger feilaktig konkludert med at en krets var ok siden jeg målte riktig spenning mellom + og -. Men når jeg har hengt på last så har det ikke fungert fordi kretsen har hatt en dårlig kobling, 90% brudd etc, og derfor ikke kunnet levere til last. Lurer på om det ikke kan finnes et multimeter som også kan gi kretsen litt motstand når man måler på den?

Share this post


Link to post
RaymondK skrev (22 minutter siden):

Hei!

har flere ganger feilaktig konkludert med at en krets var ok siden jeg målte riktig spenning mellom + og -. Men når jeg har hengt på last så har det ikke fungert fordi kretsen har hatt en dårlig kobling, 90% brudd etc, og derfor ikke kunnet levere til last. Lurer på om det ikke kan finnes et multimeter som også kan gi kretsen litt motstand når man måler på den?

Det er et ganske vanlig problem det du kommer med der. Du kan kjøpe deg en såkalt "load tester". Disse kalles ofte batteritestere (på engelsk). Jeg har testet mange power aupplyes med en slik for å sjekke om den klarer og oprettholde spenningen ved full last. 

Jeg tror ikke et multimeter klarer å gi så mye last til en krets som du forventer. Vertfall ikke et multimeter slik mange har. 

Jeg har en slik når jeg tester forskjellige kretser. 150 watt holder for det meste. 
https://www.aliexpress.com/item/4000895981244.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.7ead4da2Y6b77w&algo_pvid=e82f3958-dc27-493a-8e81-928fd3f16989&algo_exp_id=e82f3958-dc27-493a-8e81-928fd3f16989-18&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"10000010465654392"}

Share this post


Link to post
RaymondK skrev (På 27.10.2021 den 20.11):

.....lurer på om det ikke kan finnes et multimeter som også kan gi kretsen litt motstand når man måler på den?

 

JA, definitivt ja -dette finnes ferdig utviklet i dag slik som Bjerknez beskriver.

Også jeg klan anbefale testmodulen som samme skribent nevner. Jeg har benyttet en tilsvarende enhet, slik som vist under her:

image.thumb.png.ab257d657f64e79559e4f378ae3f6aec.png

Forskjellen til den modellen som er nevnt er beskjedent, bare en belastnings økning på omkring 50 watt i målt belastning. Ellers så er  de like. MEN -skal du ta dette opp til nye høyder? DA vil jeg definitivt anbefale en EBD-USB måler.  Jeg "smalt" på en slik måler på ei plexi plate, monterte med limpistolen en del batteri kasser/type og vipps så hadde jeg mitt eget lille "laboratorium" for test av både batterilader, PSU og annet elektronikk. Den ble seende sånn ut:

image.thumb.png.c536614aa83ce15ee2513603db9c1b04.png

Så hva er så det genuine med EBD-USB lader? Tenk det at du med den forrige modellen hadde interesse av å se med egne øyne hvordan et batteri under test oppførte seg, målt gjennom en tidsakse, altså den tiden en slik test vedvarte. Da måtte du ha kontrollert og notert med egne notater gjennom den tid/timer en slik test tatt. Det er her det genuine med en EBD-USB testenhet kommer inn. 

image.thumb.png.b7a2749e3d0064eadf6dbb0d56f96bde.png

Du kopler opp belastningen til enhets sin inngang, en USB inngang, og kopler den andre siden av USB enheten til en PC. Med ZKE Electronics sin enhet kan du nå gjennom eget PC-program sjekke belastningen iver tid, og dette får du opp på en pc skjerm, slik:

image.thumb.png.1500e86faf940871e67db1b676e23e92.png

Over her ser du hvordan et Panasonic batteri har klart seg gjennom testen, helt frem til battery cut off spenningen er nådd. Den er her satt til 2.60 volt, som er meget nærme den grensen et slik batteri kan klare, før dette tar skade av belastningen.  ZXE program "EB-test software" har flere funksjoner ang. belastningstyper og må testes ut. Programmet lasted ned fra nettet. 

Slike EBD testenheter får du kjøpt her:

https://www.ebay.co.uk/itm/112730260089?hash=item1a3f3f4279:g:A0EAAOSwU4FaTMXU&autorefresh=true

 

Lykke til!

 

image.png

Share this post


Link to post
On 10/27/2021 at 8:34 PM, Bjerknez said:

Det er et ganske vanlig problem det du kommer med der. Du kan kjøpe deg en såkalt "load tester". Disse kalles ofte batteritestere (på engelsk). Jeg har testet mange power aupplyes med en slik for å sjekke om den klarer og oprettholde spenningen ved full last. 

Jeg tror ikke et multimeter klarer å gi så mye last til en krets som du forventer. Vertfall ikke et multimeter slik mange har. 

Jeg har en slik når jeg tester forskjellige kretser. 150 watt holder for det meste. 
https://www.aliexpress.com/item/4000895981244.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.7ead4da2Y6b77w&algo_pvid=e82f3958-dc27-493a-8e81-928fd3f16989&algo_exp_id=e82f3958-dc27-493a-8e81-928fd3f16989-18&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"10000010465654392"}

Den der så jo veldig fin ut! Noe ting ofte gjør på Aliexpress ;) Har ikke tidligere reflektert over hva en batteritester egentlig gjør. Har en hjemme som jeg bruker for å teste litt større bly/AGM batterier, samt dynamoer. Hvis jeg kobler den på en krets så vil den begynne å dra strøm? Hvor gjør den av energien? Det er en liten enhet som ikke utvikler noe særlig varme...

Share this post


Link to post

Energien blir til varme. Derav viften og kjøleribbene :) 

Man kobler til det man vil teste og justerer strøm (ampere) til ønsket nivå innenfor maks begrensningene som på denne er 150ish watt. 

Watt = volt ganger ampere. 

Man justerer altså ikke spenningen med en slik. Det er det man kobler til som bestemmer spenningen. Hvis du skjønner..

Share this post


Link to post

RoymondK skrev: "

 Hvis jeg kobler den på en krets så vil den begynne å dra strøm? Hvor gjør den av energien? Det er en liten enhet som ikke utvikler noe særlig varme...

 
Denne trekker ikke strøm, og den oppfører seg heller ikke som en strøm belaster -av seg selv. Gjennom et program som du ser bilde av over her, stiller man inn belastningsstrømmen som man vil at tilkoplet BATTERI, STRØMFORSYNER for eks., skal belastes med . Man kan stille inn en tid, "cut off" spenning man vil at enheten skal belaste tilkoplet utstyr med. Alt stilles inn i programmet. Til og med START velger man i programmet. 
 
Som BjerkneZ skriver om belastningen og den strøm som belastes, det er strømmen som blir omgjort til varme (den tapte effekt). Viften fjerner denne effektvarmen fra kjøleribben. 

Share this post


Link to post

Hvis du ikke trenger nøyaktig belastning så kan du bare kjøpe en pæreholder og en lyspære på f.eks. Biltema, et par krokodilleklemmer som du setter på pæreholderen, og klipser lampa til multimeterprobene.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Eller man kan kjøpe motstander som gir en gitt belastning. Hvis man feks. Ofte tester last av ett type batteri så kan man kjøpe en motstand som laster batteriet nøyaktig med den lasten du ønsker. 

man får selvsagt også kjøpt mer nøyaktige laster som kan justers inn etc. men disse er selvsagt noe dyrere. En slik load tester med vifte som jeg linket til lenger opp holder for dem fleste. Så sant du ikke skal gi last til komponenter i mA uA området. Da trenger du en mer nøyaktig apparat. 

Share this post


Link to post
On 11/2/2021 at 4:03 PM, sedsberg said:

Hvis du ikke trenger nøyaktig belastning så kan du bare kjøpe en pæreholder og en lyspære på f.eks. Biltema, et par krokodilleklemmer som du setter på pæreholderen, og klipser lampa til multimeterprobene.

Jo jeg var faktisk inne på tanken. Men vanlige 12V glødepærer har for liten effekt, og disse halogenpærene til bil f.eks er jeg redd jeg kommer til å svi fingrene på, eller starte en brann med :) 230V er ikke interessant, da det alltid er lavspent kretser jeg plages med!

Share this post


Link to post

Lampehus for halogen koster ikke allverdens. 250,- eller noe.

Og hvis det bare er for et øyeblikk mens du måler så er ikke brannfare noe reellt problem.

Har sett mange videoer med bilmekanikere som bruker en vanlig halogensokkel med pære for å lastteste kretser. Blir den for varm så kobler de den bare i fra og tar tak i sokkelen.

Edited by sedsberg

Share this post


Link to post

Man kan som nevnt fint bruke vanlige 12V pærer til dette. Har gjort dette selv for å load teste 12V AC kretser. Fungerer fint. Med 5-6 slike pærer så kan man fort trekke 10 ampere.

men ja, pærene blir fort VELDIG varme og er kanskje ikke den beste måten å gjøre det på. 

Share this post


Link to post

Definitivt ikke beste, men veldig billig.

Skal du ha nøyaktig last så må du nødvendigvis over på effektresistorer eller dyrere instrumenter. I lyspærer så varierer motstanden veldig med temperatur.

Edited by sedsberg

Share this post


Link to post
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Definitivt ikke beste, men veldig billig.

Nja... man får en slik load tester jeg linket til lenger opp til samme prisen som en neve med 12V pærer... 

Share this post


Link to post
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Ja, hvis 4A er nok.

4A?

Disse klarer last på opp mot 150+200 watt. Skal man teste 12V så betyr dette at man kan laste kretsen med rundt 15 ampere. 

Share this post


Link to post
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Koster fremdeles en god del mer enn ei pære. Men klart nødvendig med noe slikt hvis man skal ha nøyaktig last.

Vet ikke hva en halogenpære til bil koster, men du får en slik loadtester som jeg linket til til rundt 300 kroner. Et beløp som ikke bør skremme noen i 2021. Spesielt ikke hvis dette er noe man faktisk trenger og kan gjøre jobben tryggere.

Share this post


Link to post
sedsberg skrev (1 time siden):

...Har man fast plass ved en benk er nok en lasttester mer hendig.

Den kan også legges i en skuff eller et annet sted og trenger da ikke stå på benken for evig og alltid? Dessuten så tar det vel litt plass på benken hvis man skal rigge til test med halogenpære også? 

Men jada, selvsagt koster en dedikert lasttester mer enn en lyspære. Noe annet ville vært rart :) 

Share this post


Link to post

Skal kjøpe den som @Bjerknez postet i starten. Skal dra den ombord i båten og rundtomkring, så skal vi se hvordan den klarer seg :) Lyspærer har det nå med å bli ødelagt. Dessuten er det nå litt slitsomt å dra frem en hel juletrelenke om man har lyst til å teste med noe A. Mye rot i "EL-kofferten" blir det også :)

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...