Gå til innhold

Bølge av teknologi­ansatte sier opp jobben i USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
P@rm@nn skrev (49 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvordan Nav tallene på slutten av artikkelen er relevant. Tror man virkelig at utviklere som bytter jobb sier ifra til NAV mellom dørene?

Helt enig, det dekker for generelt liksom alle arbeidsøkere i alle yrker, ikke kun utviklere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
P@rm@nn skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke hvordan Nav tallene på slutten av artikkelen er relevant. Tror man virkelig at utviklere som bytter jobb sier ifra til NAV mellom dørene?

Kan det ikke tenkes at NAV får sine tall både fra arbeidsgiverne selv (må registrere nye ansatte og ansatte som slutter) og fra andre rapporter disse er nødt til å levere? Og muligens og tall som Finn.no og andre firmaer som driver med jobbformidling må levere?

Selvsagt henter de tall fra alle som selv melder seg via NAV, men de har som sagt mange andre kilder til sine data.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Registeret heter Aa-registeret og her finner man alle arbeidsgivere og ansatte i Norge.

Se https://www.nav.no/no/bedrift/tjenester-og-skjemaer/aa-registeret-og-a-meldingen.

Kommentaren på slutten av artikkelen over virker til å være en del på siden av det som det skrives om først. Eller bare skrevet veldig uklart? Håper forfatteren leser dette og enten presiserer eller korrigerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaggu ikke merkelig folk slutter.

Selv om det ikke er ‘muskel-arbeid’, krever det jaggu en hel del mentalt for å kjøre 100% hele tiden. Er man heldig, er man i posisjon til å starte eget. Alternativet er å nærmest snu 180 grader, og begynne med noe annet. Innen IT-industrien er det helt ekstremt (dårlig) utnyttelse av ansatte. HR er en stor vits. Enten så kommer man videre, eller brenner ned med stress. Det er sjelden noe midt i mellom. Enten starter man noe eget IT-relatert, eller man blir fisker/landbruker/eremitt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (13 timer siden):

Kan det ikke tenkes at NAV får sine tall både fra arbeidsgiverne selv (må registrere nye ansatte og ansatte som slutter) og fra andre rapporter disse er nødt til å levere? Og muligens og tall som Finn.no og andre firmaer som driver med jobbformidling må levere?

Selvsagt henter de tall fra alle som selv melder seg via NAV, men de har som sagt mange andre kilder til sine data.

Det er fult mulig av NAV har masse innteresange tall, men her i artikkelen ble det jo referrert til "tillgangen av nye arbeidssøkere", og det er det tallet jeg tenker sier lite om IT-ansatte som skifter jobb. De gangene jeg (som utvikler) har skiftet jobb har jeg i alle fall ikke vært arbeidssøkende, jeg har hatt et nytt tillbud før jeg sa opp den gamle jobben. Hvis NAV har registert meg som arbeidssøker da er det ganske rart.

Jeg prøvde å lese hvilken definisjon som var brukt ved å følge linken i artikkelen til "Nav-tall fra september 2021", men den peker til "file:///C:/Users/Kjersti%20Eriksen/Downloads/Arbeidsmarkedet%20n%C3%A5%20-%20september%202021%20(1).pdf" så det gikk ikke så bra 😛

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
P@rm@nn skrev (12 minutter siden):

Det er fult mulig av NAV har masse innteresange tall, men her i artikkelen ble det jo referrert til "tillgangen av nye arbeidssøkere", og det er det tallet jeg tenker sier lite om IT-ansatte som skifter jobb. De gangene jeg (som utvikler) har skiftet jobb har jeg i alle fall ikke vært arbeidssøkende, jeg har hatt et nytt tillbud før jeg sa opp den gamle jobben. Hvis NAV har registert meg som arbeidssøker da er det ganske rart.

Jeg prøvde å lese hvilken definisjon som var brukt ved å følge linken i artikkelen til "Nav-tall fra september 2021", men den peker til "file:///C:/Users/Kjersti%20Eriksen/Downloads/Arbeidsmarkedet%20n%C3%A5%20-%20september%202021%20(1).pdf" så det gikk ikke så bra 😛

 

 

 

De ser jo at du har skiftet jobb, og kan sammenstille tallene med antall som bytter jobb med antall registrert som arbeidsledige og arbeidssøkende, og som sagt tall fra firmaer som driver med jobbformidling.

Sammenstilling av disse, forteller en del om hvor mange innenfor hver kategori er arbeidssøkende, opp mot antallet som faktisk skifter jobb. Er det bare 10 K arbeidssøkende registrert, men 50 K har skiftet jobb innenfor kategorien, så sier det mye om arbeidsmarkedet. Og i dette tilfellet at det er få søkere, i forhold til antall jobbytter. Altså headhuntes mange.

Men ofte så er det kanskje flere jobbsøkende enn folk som faktisk bytter jobb. Og benytter du/firmaet du ansettes av, et slikt headhunter/jobbformidlingsselskap av, så havner du i tallgrunnlaget som jobbsøkende, selv om du altså går rett fra ene jobben til den andre.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt poenget ditt Snowleopard. NAV vet nok en del om hvem som har byttet jobb, poenget mitt er at de tallene som ble sitert *i artikkelen* ikke sier mye om hvor mange som bytter jobb uten å være jobbsøkende i mellomtiden. Hvis tallene som ble sitert i artikkelen var antall som har *byttet* jobb så hadde det vært relevant. De tallene har kanskje nav, men er ikke de som er sitert her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
P@rm@nn skrev (9 timer siden):

Jeg forstår ikke helt poenget ditt Snowleopard. NAV vet nok en del om hvem som har byttet jobb, poenget mitt er at de tallene som ble sitert *i artikkelen* ikke sier mye om hvor mange som bytter jobb uten å være jobbsøkende i mellomtiden. Hvis tallene som ble sitert i artikkelen var antall som har *byttet* jobb så hadde det vært relevant. De tallene har kanskje nav, men er ikke de som er sitert her.

Tallene er relevante, fordi det er snakk om "mobiliteten" til arbeidstakere i samme type jobber/stillinger, men i Norge. Altså sier de noe om man merker den samme trenden blant norske arbeidstakere det er naturlig å sammenligne med.

Lenke til kommentar
On 10/28/2021 at 1:16 PM, Sandormen said:

Jaggu ikke merkelig folk slutter.

Selv om det ikke er ‘muskel-arbeid’, krever det jaggu en hel del mentalt for å kjøre 100% hele tiden. Er man heldig, er man i posisjon til å starte eget. Alternativet er å nærmest snu 180 grader, og begynne med noe annet. Innen IT-industrien er det helt ekstremt (dårlig) utnyttelse av ansatte. HR er en stor vits. Enten så kommer man videre, eller brenner ned med stress. Det er sjelden noe midt i mellom. Enten starter man noe eget IT-relatert, eller man blir fisker/landbruker/eremitt.

Spesielt når man setter økonomiavdelingen til å styre premissene for IT avdelingen. Da må det gå som det går.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...