Gå til innhold

Hvordan er det å være pilot i dag?


Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er mann på 20 år og vurderer pilot utdanning. Lurer på om noen har erfaringer med dette. Både i forhold til utdanning og jobbmarkedet. Har hørt at utdanningen er veldig krevende.

Jeg har per idag ikke realfag, og ser at man trenger å dokumentere R1 og Fysikk 1. Jeg kan da selvfølgelig ta opp fagene, men jeg har ikke spesielt interesse for mattematikk. Er matte da et sentralt emne på studiet, eller trenger du bare forståelse av faget for å kunne klare de andre fagene? 

Er privat flyskole like god som offentlig, og hvordan stiller skoler i USA i forhold til Norge ut fra dine erfaringer?

Om det er noen her som jobber som piloter, hvordan er en typisk arbeidsuke for deg? Har ingen problem med å jobbe lange arbeidstider, jobber per idag 62 timer i uken, og trives godt med å jobbe mye. Er det muligheter for dette? Er dette et fremtidsyrke å satse på?

Så er det dette med jobbmarkedet. Er det slik at du typisk kommer rett inn i jobb, eller kan det være en periode der du må jobbe med noe annet først før du du blir ansatt i et flyselskap?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett utdanning så må du få deg typerating (x antall dokumenterte timer per flytype) etter utdanningen før norske flyselskaper i det hele tatt vil møte deg, dette betyr for de fleste noen år med jobbing i Afrika og Indonesia. Matematikk brukes hovedsaklig for å luke ut de som ikke har disiplin til å fullføre et mer-enn-gjennomsnittlig-vanskelig-studie, men det er ikke ubetydelig som pilot (selv i 2021 med smartere og smartere flymaskiner).

Når det er sagt, piloter sliter med churn. Det er veldig få som utdanner seg til piloter og forblir dette til 60-årene. Det er spennende i starten og så blir det veldig fort slavearbeid hvor du ikke har fritid til å bruke pengene du tjener (og imotsetning til andre godt betalte jobber så er jobben faktisk jobb hvor du må "være på" både i cockpit og på fritiden). 

Endret av AnthonyEdwardS
Lenke til kommentar

Man behøver ikke å lese mye avis for å forstå at dette er et utsatt yrke. Et forum burde ikke være utslagsgivende for at du tar en så viktig beslutning. Anbefaler deg å sette deg inn i bransjen. Det er veldig konjukturutsatt. Sterk konkurranse i markedet, svært uforutsigbart, mange selskaper flagger ut og du må forvente å jobbe fra utenlandske baser, mao. pendle til andre europeiske byer. Bemanningsbyråer med tilhørende dårlige avtaler og midlertidige ansettelser. Du må forvente å jobbe ugunstige arbeidstider og turnuser, ikke bare lange dager. Tar du utdannelsen privat pådrar du deg gjeld på ca. 800k-1 mill. Deretter kommer utsjekk på flere hundre tusen per flytype. Litt avhengig av selskap, er det en begynnende trend at ansatte må betale dette selv. Det virker ikke som flytrafikken vil hente seg selv helt igjen etter pandemien heller, der mange selskaper kutter på firmareiser. Mitt råd ville vært å satse på UiT, der du også får en bachelor som du kan bygge på med en master i fremtiden, hvis det viser seg at det er vanskelig å få jobb. Evt. få seg en bedre betalt jobb og heller fly på fritiden. 

Lenke til kommentar

Er ikke pilot selv, men en god kamerat er ferdig utdannet og har holdt på i 5-6 år nå.

 

Han tok på seg alt han klarte fra start og 2-3 år inn. Tjente enorme beløp og nedbetale både studiegjeld og leilighet.

Nå ser han i en annen retning, han angrer ikke på valget han tok, ettersom det har betalt for seg og har gitt han en god start på livet, men for han var det ikke noe å fortsette med ettersom du "alltid" er på jobb. 

Uoffisielt må du være en "straight shooter" 24/7.

En tur på byen med venner og litt for mye "SoMe" eksponering kan visstnok straffe seg hardt internt

 

mao.. Du risikerer forskjellsbehandling dersom feil person ser noe de ikke liker. ( Dette har ikke skjedd min kamerat, men flere av hans kolleger)

Selv syntes jeg det virker hektisk, planlegging på det sosiale nivået blir vanskelig ( noe som er EKSTREMT viktig hvis man skal ta det fra de som har holdt på lenge i bransjen ) 

Så tldr: Godt betalt, men til hvilken pris?

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (På 31.10.2021 den 21.51):

Få eller ingen vet om det er et yrke for fremtiden. Arbeidsmarkedet er usikkert og ikke enkelt. Det er til tider en del nyutdannede som aldri kommer i jobb. En fordel med yrket er at fri er helt fri. Vanskelig å få gode svar her tror jeg...

Jeg vil bare gjenta meg selv,  særlig det siste.

Og begynnerlønn i de største selskapene ligger ofte under det ufaglærte tjener,  for de som kommet så langt.

Lenke til kommentar
LD93 skrev (På 8.11.2021 den 14.20):

Er ikke pilot selv, men en god kamerat er ferdig utdannet og har holdt på i 5-6 år nå.

 

Han tok på seg alt han klarte fra start og 2-3 år inn. Tjente enorme beløp og nedbetale både studiegjeld og leilighet.

Nå ser han i en annen retning, han angrer ikke på valget han tok, ettersom det har betalt for seg og har gitt han en god start på livet, men for han var det ikke noe å fortsette med ettersom du "alltid" er på jobb. 

Uoffisielt må du være en "straight shooter" 24/7.

En tur på byen med venner og litt for mye "SoMe" eksponering kan visstnok straffe seg hardt internt

 

mao.. Du risikerer forskjellsbehandling dersom feil person ser noe de ikke liker. ( Dette har ikke skjedd min kamerat, men flere av hans kolleger)

Selv syntes jeg det virker hektisk, planlegging på det sosiale nivået blir vanskelig ( noe som er EKSTREMT viktig hvis man skal ta det fra de som har holdt på lenge i bransjen ) 

Så tldr: Godt betalt, men til hvilken pris?

Å skulle få til noe tilsvarende på 2-3 år er vel totalt urealistisk i dag vil jeg tro? Man er vel heldig om man i det hele tatt har fått en relevant jobb innen den tid...

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
On 11/8/2021 at 2:20 PM, LD93 said:

...Han tok på seg alt han klarte fra start og 2-3 år inn. Tjente enorme beløp og nedbetale både studiegjeld og leilighet...

..Så tldr: Godt betalt, men til hvilken pris?

Godt betalt? Startlønna i nesten alle europeiske selskaper er ganske gjennomsnittlig. Man kan naturligvis selge mange fridager og jobbe mye, men det kan man gjøre i nesten hvilken som helst jobb. Forskjellen er bare at i mange yrker får du både 50% og 100% overtidstillegg. Det gjør du ikke som flyger, men du får likevel gode satser på salg av fridager. Derimot får du ikke betalt om flyet blir forsinket og du kommer hjem flere timer senere. Jeg vil tro timelønnen egentlig er ganske dårlig. Jeg tviler ekstremt på at han greide å nedbetale studiegjeld og leilighet på 2-3 år. Det er faktisk helt umulig, selv med en kapteinlønn på 1,1 mill ++

https://e24.no/naeringsliv/i/8mG27A/simen-29-er-fersk-sas-pilot-jeg-tjener-under-450000-i-aaret-men-det-er-ikke-derfor-jeg-streiker

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...