Gå til innhold

Kjøpt brukt drone på Finn, viser seg å være i dårlig stand


Anbefalte innlegg

Heisann, fikk ein litt irriterende sak her.

Kjøpte nettopp en brukt DJI Mavic Mini med en gimbalfeil (kalibrerings error greie) som var beskrevet i annonsen. Dette var heilt i orden, på bildene såg alt ellers fint ut og virket å være i bra stand. Prisen var 2000,- og dette er som regel heilt greit å fikse dersom det er bugs i softwaren på dronen (som det ofte er med DJI).

Fikk i pakken i dag og oppdager at alle motorene og skruene er fulle av rust, et par av motorene lagde knaselyder når eg snurret dem litt for hånd, har ikkje våget å slå på dronen i det hele tatt. Gimbalen er også hakkete og treg, antakelig pga rust i lagrene, så det forklarer nok feilen med den.

Gav beskjed til selger og sendte bilder av rusten og et par skader som ikkje kom fram på bildene i annonsen hans.

Fikk tilbake noe ala "dronen er ikkje ny, hvis du vil ha ny drone, kjøp en i butikk"

Godtok ikkje dette og fortsatte å fortelle selger om hvordan tilstanden på dronen avviker vesentlig fra annonsen osv.

Fikk tilbud om 200kr tilbake...

Har vært sta på at eg vil oppheve kjøpet og sende alt sammen tilbake, dette er selger delvis med på, men KUN hvis eg sender varen først. Han vil inspisere innholdet og "sjekke at alt er ok" før han sender penger i retur (Dvs hører nok aldri fra han igjen).

Foreslo oppkrav, foreslo også at eg betaler for oppkravet så han kun skal refundere de 2k han fikk av meg. Dette var totalt uaktuelt da han ikkje får inspisert innholdet før betaling. Han påstår også at han har 14 dager på seg til å betale tilbake etter at han mottar varen i retur, dette høres veldig ut som BS, men har ikkje funnet noe om akkurat dette etter litt googling, så kan ikkje utelukke at han kan ha rett.

 

Har noen her erfaring innen "å bli lurt" på Finn? Har kjøpt og solgt der i alle år og dette er vel egentlig første gang eg har dumpet borti ein situasjon der me ikkje kom kjapt til enighet etterpå.

Setter pris på alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er annonsen ennå tilgjengelig på Finn? Last alt ned, ta skjermskudd av alt. 

Du har ingen angrerett på bruktkjøp, men du har 2 års reklamasjonsrett. At han har 14 dager på seg til å betale tilbake er selvfølgelig BS; som du sier. Her ville jeg bestemt bedt h*n om å føre tilbake alt asap! Stå på ditt. 

Først klager du til selger. Dersom dette ikke når frem; sender du saken inn her: 
https://skjema.onacos.no/forbrukertilsynet/skjema/FO0014/Meklingsskjema. Da vil Forbrukertilsynet ta kontakt med selger for få h*ns side av saken. Det oppleves ofte som litt overraskende når selger får et slikt brev i postkassa - ofte er det nok til at saken blir løst. 

Her mener jeg at selger har solgt en defekt vare som fungerende. Det grenser til bedrageri. 

Viktig at du formulerer deg tydelig til selger, at du ikke gir rom for "vage svar" og forhandlinger. Bestemte, tydelige, korte og presise meldinger fungerer ofte best. Noe slikt som:
"Du har solgt meg en vare som åpenbart ikke står til forventningene. Jeg vil gå så langt som å si at det grenser til bedrageri. Derfor vil jeg ta alle steg som er nødvendig for å få tilbake pengene mine. Du får varen i retur når pengene er mottatt. Skjer ikke dette innen rimelig tid - tar jeg saken til Forbrukertilsynet for mekling. Anmeldelse kan også bli aktuelt. Anbefaler deg å imøtekomme mitt krav så snart som mulig. Det er til det beste for begge parter."

Lykke til. 

Endret av Milhouse85
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mange takk for svar og beklager treg respons herfra, går litt i ett om dagene.

Har prøvd litt videre å komme til enighet med selger, men uten hell, har derfor sagt at eg skal kontakte Finn (og eg skal fylle ut skjemaet du linket til).

Selger har slått seg totalt vrang og nekter på alle måter å refundere noe som helst før han har fått tilbake dronen, dette er uaktuelt, da legger eg heller saken død og beholder den, får antakeligvis aldri penger uansett...

Men får se hvordan han reagerer på klagebrev fra forbrukerrådet, kanskje han tar hintet.

Lenke til kommentar

Det er ikke merkelig at et rævhull har 10.0 av 10.0 mulige på Finn.no. De gangene jeg har vært i nærheten av å gi noen lavere enn 10.0 så har det alltid vært fordi selger vet han har vært mindre enn perfekt og DA MERKER ANNONSEN SOM SOLGT UTEN Å VELGE HVEM HAN SOLGTE DEN TIL. Og vipps så har han fjernet muligheten for en dårlig review.. Finn.no vet om dette og velger å fortsette med dette idiotiske systemet..

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser ikkje ut som det er svar å få fra Forbrukerrådet og behandlingstiden dems er oppgitt til flere måneder. Får bare glemme denne episoden her og fikse opp skiten og selge den.

Takker for tips og råd som ble gitt her, veldig greit å vite til seinere om eg skulle rote meg borti en sånn kløne i fremtiden.

Lenke til kommentar

Et kjapt søk på diverse fora viser side opp og side ned med folk som har rustproblemer på DJI droner, særlig skruer og motorer.

Jeg kjenner ikke til disse dronene noe særlig, så har ingen egen erfaring, men det fremstår som et svært vanlig problem, og noe som oppstår over tid.

Det er ikke uvanlig at motorer kan gå i stykker på droner, nye er normalt ikke så dyre, da man gjerne må påberegne å bytte de ut etter noen år, alt ettersom hvor mye man flyr.

På en DJI Mavic er det trolig børsteløse motorer, det er ingenting der som kan gå i stykker eller lage ulyder, det må i så fall være kulelagrene som holder akselen eller dersom det har kommet noe inn i motoren som lager lyden.

Du har vel gitt rundt halv pris for denne, og fått beskjed om at det er noe feil med gimbal.
Det virker merkelig å klage på at feilen er rust, som ser ut til å være vanlig, med mindre selger opplyste deg om at det ikke var rust?
At du trodde det kunne være software, er ikke selgers problem?

Dersom dette er et privatkjøp, så har du ingen umiddelbar rett til å heve kjøpet, med mindre produktet er i vesentlig dårligere stand enn opplyst.

I og med at rust ser ut til å være et vanlig problem på disse, og du har fått beskjed om skade på gimbal, så er det min personlige mening at du ikke har noen rett til å heve kjøpet, og at feilene ikke er vesentlige nok, og at du bør ta til takke med å få dekket ny motor, som er noen hundringser.

Det kan være Forbrukerrådet kommer til annet utfall?

At selger ikke vil sende deg penger før du har sendt varen tilbake, er helt forståelig, og også helt normalt.

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Rustproblemer burde ikkje oppstå med mindre metallet blir utsatt for fukt, har ikkje sett dette før.

Alle lagrene i alle motorene er rustet såpass at det knaser i dem og dette ble aldri nevnt av selger. Det var også stygge kosmetiske skader som var noe av det første eg såg da eg pakket den ut, dette mener eg var bevisst lureri da selger tok bilder fra mange vinkler BORTSETT fra de vinklene der rusten og skadene var synlige. Har finstudert bildene på nytt i etterkant og er ikkje i stand til å finne igjen disse feilene selv om eg leter etter dem, de er ekstremt godt synlige i levende live.

Gimbalen er helt ok at var ødelagt, det var en kalkulert risiko, det er alle disse andre feilene som irriterer meg da disse etter mitt syn er uunngåelig å oppdage når man har dronen i hendene, men annonsebildene er likevel tatt i slike vinkler at dette ikkje syns.

Lenke til kommentar
21 hours ago, 0laf said:

Et kjapt søk på diverse fora viser side opp og side ned med folk som har rustproblemer på DJI droner, særlig skruer og motorer.

Jeg kjenner ikke til disse dronene noe særlig, så har ingen egen erfaring, men det fremstår som et svært vanlig problem, og noe som oppstår over tid.

Det er ikke uvanlig at motorer kan gå i stykker på droner, nye er normalt ikke så dyre, da man gjerne må påberegne å bytte de ut etter noen år, alt ettersom hvor mye man flyr.

På en DJI Mavic er det trolig børsteløse motorer, det er ingenting der som kan gå i stykker eller lage ulyder, det må i så fall være kulelagrene som holder akselen eller dersom det har kommet noe inn i motoren som lager lyden.

Du har vel gitt rundt halv pris for denne, og fått beskjed om at det er noe feil med gimbal.
Det virker merkelig å klage på at feilen er rust, som ser ut til å være vanlig, med mindre selger opplyste deg om at det ikke var rust?
At du trodde det kunne være software, er ikke selgers problem?

Dersom dette er et privatkjøp, så har du ingen umiddelbar rett til å heve kjøpet, med mindre produktet er i vesentlig dårligere stand enn opplyst.

I og med at rust ser ut til å være et vanlig problem på disse, og du har fått beskjed om skade på gimbal, så er det min personlige mening at du ikke har noen rett til å heve kjøpet, og at feilene ikke er vesentlige nok, og at du bør ta til takke med å få dekket ny motor, som er noen hundringser.

Det kan være Forbrukerrådet kommer til annet utfall?

At selger ikke vil sende deg penger før du har sendt varen tilbake, er helt forståelig, og også helt normalt.

Kjøpsloven:

Quote

Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen:

(a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til;

Den skal altså kunne flys med, med unntak av eventuelle mangler som er avtalt. 

Dette er en soleklar sak, som kjøper vinner lett. I mellomtid er det mulig å gjennomføre dekningskjøp.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (4 timer siden):

Den skal altså kunne flys med...


Den kan den vel også? Jeg forsto det som at trådstarter ikke har prøvd den fordi hen opplever at motorene er ikke som de skal være når de roteres for hånd.

Dette er trolig børsteløse motorer, de kan ha en litt spesiell følelse på grunn av magnetene. Lagrene er høyst trolig forseglede lagre som er smurt internt, og det ville være unormalt om de ruster på en måte som har betydning, annet enn overflaterust?

Dersom det også gjelder alle motorene, så er det nesten utrolig at fire motorer har dårlige lager på grunn av rust, men det kan selvfølgelig være?
Disse motorene er vel åpne i toppen, så vann kan selvfølgelig komme inn dersom man flyr i regn.

Det høres forsåvidt ut som om dette uansett er løsbart, ettersom selger har gått med på å ta den tilbake, men ikke vil tilbakebetale før varen er mottatt, noe som er vanlig.

Jeg ville heller aldri akseptert oppkrav eller forhåndsbetalt pengene tilbake, før varen var mottatt i retur.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...