Gå til innhold

Høye fjernvarmepriser: Ville trolig spart på varmepumpe [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ketill Jacobsen skrev (7 minutter siden):

Støpselet til varmepumpa går inn i et Clas Ohlson wattmeter. Både inne og utedel får strøm gjennom samme støpsel. Om dette ikke er nok kan du få bilde av det hele, eksakt navn og nummer for Wattmeter!

Er den vanntett? ;)

Jeg har allerede et wattmeter fra clasern men det er ikke vanntett og siden støpselet til varmepumpa står på yttervegg er vanntett et krav.. Dessuten hadde det vært fint om wattmeteret enten lot seg koble til en smarthusløsning eller hadde et minne som kan leses av.. Siden jeg ikke har en smarthushub ennå er min tekniske fleksibilitet på løsningen høy.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Du burde heller komme med noe som dokumenterer at motoren trekker mye mindre effekt (enn 100 W). For luft til luft vil jeg anta at viften ute er det som bruker mest energi i varmepumpen. Det som er et faktum er at målineger av virkelig forbruk viser at bergvarme ikke har bedre virkningsgrad enn luft til luft og koster ca 8 ganger så mye! Og er en katastrofe om noe av den dyre hardwaren svikter!

Du kommer med påstander, men nekter å dokumentere de og forventer at andre skal motbevise dine påstander. (Som jeg aldri sa var feil, jeg ville vite hvor du hadde tallet fra og hva du sammenlignet med) 

Dette blir drøyt useriøst, prøv igjen. 

P.S: kompressoren vil garantert dominere strømforbruket i varmepumpen, ikke vifter eller sirkulasjonspumper. 

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (48 minutter siden):

Er den vanntett? ;)

Jeg har allerede et wattmeter fra clasern men det er ikke vanntett og siden støpselet til varmepumpa står på yttervegg er vanntett et krav.. Dessuten hadde det vært fint om wattmeteret enten lot seg koble til en smarthusløsning eller hadde et minne som kan leses av.. Siden jeg ikke har en smarthushub ennå er min tekniske fleksibilitet på løsningen høy.

Om den er vanntett eller ikke, vet jeg ikke. Men den står innendørs i stua. Er det mer du lurer på, så kom med det? Jeg har for øvrig brukt den i mange år til forskjellige målinger av strømbruk. De siste årene har den stått fast på varmepumpa.

Jeg vil anbefale alle å kjøpe et slikt instrument som kan koste kr 159 i dag. Det måler spenning (V), strømstyrke (A) og effekt (W) og har akkumulert strømbruk (kWh) og akkumulert tid (timer, også timer med null strøm).

Måleren er et mellomstykke mellom kontakt og støpsel og kan brukes til alt mulig der et støpsel (Schucko) er involvert.

Hadde verden vært litt mer intelligent kunne et slikt mellomstykke være utstyrt med en ip-adresse og litt software og virket også som en bryter styrt av meg og min netteierselskap. Dette ville koste ca 50 kr ekstra og netteier kunne da slå av varmepumpe, varmtvannsbereder, elbillader etc (etter at jeg ga klarsignal gjennom mobil). Dette vil være en intelligent måte å unngå at lokalnettet (det lavspente distribusjonsnettet) smelter ned noen ganger en kald vinterdag hvert tjuende år! Men det vil naturligvis slå bena under NVE's kampanje for idiotiske effekttariffer og elbransjens idiotiske smarthussatsing (50 kr for noe du ellers må betale en  tusenlapp for er selvsagt ikke noe bra)!

ClasO.jpg

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (2 timer siden):

Hadde verden vært litt mer intelligent kunne et slikt mellomstykke være utstyrt med en ip-adresse og litt software og virket også som en bryter styrt av meg og min netteierselskap. Dette ville koste ca 50 kr ekstra og netteier kunne da slå av varmepumpe, varmtvannsbereder, elbillader etc (etter at jeg ga klarsignal gjennom mobil). Dette vil være en intelligent måte å unngå at lokalnettet (det lavspente distribusjonsnettet) smelter ned noen ganger en kald vinterdag hvert tjuende år! Men det vil naturligvis slå bena under NVE's kampanje for idiotiske effekttariffer og elbransjens idiotiske smarthussatsing (50 kr for noe du ellers må betale en  tusenlapp for er selvsagt ikke noe bra)!

Både Glitre energi nett og Elvia tilbyr nå en forsøkstariff med billigere nettleie om natta. Detaljene varierer litt men det vil uansett gi en liten økonomisk fordel til dem som kan lade elbil på natta i stedet for dagen. Et mye hyggeligere alternativ til de syke forslagene til effekttariff jeg har sett så langt. :)

 

Jeg deler din frustrasjon over at funksjonalitet som tilsynelatende burde være enkel og billig å implementere er så lite utbredt.. 

Nå kan det se ut som smarthusteknologien så smått beveger seg fra entusiastfasen til en mer moden fase. Det vil si at ting blir enklere å både bruke og sette opp, tjenestene blir nyttigere samt at prisene også blir mer fornuftige.

Fikk tips fra en kamerat at firmaet han jobber for skal begynne å selge en egenutviklet smarthusløsning. Prisene ser ikke så ille ut og de bestreber seg på å være åpne og modulære. Teller litt på fingrene om jeg skal ta ham på ordet og be om rabattkode. ;)

https://www.datek.no/home/eva-smarthus
https://shop.evasmart.no/produkt/smarthus/smart-plug

Lenke til kommentar
4 hours ago, Kahuna said:

Jeg deler din frustrasjon over at funksjonalitet som tilsynelatende burde være enkel og billig å implementere er så lite utbredt.. 

Det er jo fordi det ikke har vært noe poeng i å installere slikt. Uten effektprising eller andre tilsvarende modeller finnes det ingen motivasjon til å få noen utbredelse på slike løsninger. Med en gang motivasjonen er der i form at det er noe å spare da kommer nok løsningene også.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (7 timer siden):

Du kommer med påstander, men nekter å dokumentere de og forventer at andre skal motbevise dine påstander. (Som jeg aldri sa var feil, jeg ville vite hvor du hadde tallet fra og hva du sammenlignet med) 

Dette blir drøyt useriøst, prøv igjen. 

P.S: kompressoren vil garantert dominere strømforbruket i varmepumpen, ikke vifter eller sirkulasjonspumper. 

Ja, det han kommer med er jo bare total inkompetent. Bergvarme i kombinasjon med vannbåren varme i gulv er helt overlegent andre løsninger. 

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (12 timer siden):

Ja, det han kommer med er jo bare total inkompetent. Bergvarme i kombinasjon med vannbåren varme i gulv er helt overlegent andre løsninger. 

Om Randeboy selv har kompetanse på varmepumper og evne til å uttrykke den, så kunne han opplyse debatten i stedet for å komme med beskyldninger om inkompetanse og udokumenterte påstander!

Jeg venter i spenning på Randeboys intelligente utspill!

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...