Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blir deprimert etter mat


Gjest d12a4...868

Anbefalte innlegg

Gjest d12a4...868

Hei

Noen som vet hva som feiler meg? Har lenge slitt med depresjon og angst. Så kuttet jeg ut karbohydrater en dag og spiste masse fett sammen med fet fisk en periode. Da følte jeg meg mer normal, men hver gang jeg spiser karbohydrater nå så blir jeg veldig deprimert (får også hodepine og kjenner hodet blir tungt). Har ikke noe å si hva det er, om det er frukt, brød, poteter eller havregryn.

Hvorfor tåler jeg ikke karbohydrater? Jeg elsker egentlig karbohydrater og føler jeg trenger de.

Anonymous poster hash: d12a4...868

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal det - i utgangspunktet - ikke være noen klar sammenheng mellom type næringsstoff og psykisk helse. Man anser at det for psykisk helse er akkurat som helsen for øvrig, at det viktigste er at man har et sunt og balansert kosthold. Samtidig er det noe i det du skriver, som får meg til å lure på hvordan det står til med blodsukkeret ditt? Det å føle seg dårlig, feks. nedstemt eller irritabel etter at man har spist, særlig når det gjelder karbohydrater, kan tyde på at du får høyt blodsukker. Karbohydrater påvirker nemlig blodsukkeret langt raskere enn næringsstoffer som tar lenger tid å bryte ned (protein og fett). Har du sjekket dette?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Skal du ha en god måling (blodsukker og en rekke andre relevante tester) ville jeg hørt med legen som gir en henvisning til kjapp blodprøve på sykehus. På denne prøven kan man sjekke blodsukker gjennomsnitt over uker/måneder (samt hvis store variasjoner), og vil hjelpe mer enn et øyeblikksbilde. Høres mer skummelt ut enn det det er, er egne avgrensede avdelinger på sykehuset som er effektivt lagt opp.

Gjorde det selv for kort tid siden og synes det var et bra opplegg som ga svar på en del ting :)

Ellers skal du ikke undervurdere tankenes kraft. Som deg, har jeg et spennende indre liv, og det er jaggu meg mye rart man kan få seg til å føle uten at man gjør det bevisst. Sier ikke at mat ikke er årsaken, men trenger nødvendigvis ikke være noe galt. Uansett, ta en liten prat med legen, de er trivelige folk som blir glad når folk oppriktig søker ny kunnskap (fremfor å ha bestemt seg for hvilke sykdommer man har før man kommer til legen).

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Det du snakker om er vel HbA1C som er langtidsblodsukker som sier noe om blodsukkernivået i snitt siste 30 dagene. Er dette for høyt har en gjerne prediabetes eller faktisk diabetes. Måler en selv tall som virker for høye eller om man vil vite hva verdien er er det greit å få rekvirert en slik måling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest d12a4...868

Ja det er ofte etter karbohydrater jeg føler meg dårlig i hodet og kroppen, må legge meg ned å sove ofte. Betyr det at jeg må holde meg unna alle karbohydrater eller gjøre noe annet? 

Anonymous poster hash: d12a4...868

Lenke til kommentar
Gjest d12a4...868 skrev (10 minutter siden):

Ja det er ofte etter karbohydrater jeg føler meg dårlig i hodet og kroppen, må legge meg ned å sove ofte. Betyr det at jeg må holde meg unna alle karbohydrater eller gjøre noe annet? 

Anonymous poster hash: d12a4...868

Dra til fastlegen din. Der får du hjelp.

Lenke til kommentar

Det er nok lurt å sette seg inn i grunnleggende ernæring. Er du ukritisk til hva du spiser er det du selv som må betale prisen for det. 

Test det du kan gjøre for å vite om blodsukkeret ditt er ok, deretter kan du eksperimentere med maten og se hva du trives mer med.

Litt grønnsaker hver dag er som regel bare bra og å tømme smågodt-hyllene er ikke det. Felles for dette er at det er karbohydrater, men de er av noe ulik sunnhetsgrad.

Lenke til kommentar
Gjest d12a4...868

Jeg spiser grønnsaker hver dag som går greit. Men er redd jeg har ødelagt noe med å ha vært på keto diett noen måneder

Spiser ikke sukker 

Anonymous poster hash: d12a4...868

Lenke til kommentar

Opplever du selv at du har et anstrengt forhold til mat, kan det være noe av grunnen til at du føler deg nedstemt etter måltid? Får du dårlig samvittighet av å spise enkelte ting?

Mistenker også at du har ustabilt blodsukker. Forsøk å spise til faste tidspunkt, hver 3-4.time.  Forsøk å spise mat som er grovkarbo/langsomme karbohydrater og ikke for store måltid om gangen. Fett trenger du også fortsatt i kostholdet, men helst fett som i fisk og olivenolje.

Lenke til kommentar
Gjest d12a4...868

Får ikke dårlig samvittighet. Er mer at jeg er redd for enkelte matvarer, og unngår noen type mat pga jeg blir så dårlig av det. Jeg er veldig sensitiv til laktose, gluten/hvete, enkelte grønnsaker og nå også karbohydrater virker det som.

Anonymous poster hash: d12a4...868

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...