Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stenge tilgang til treningssenter ved inkassosak


tvitvi

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Saken er som følger:

 

Treningssenter får ikke betalt fordi de har avtalegrio og jeg har byttet kort, ender med at jeg blir sendt til inkasso, og de stenger tilgangen til treningssenteret mens det er inkassosak. Jeg har ikke noen bindingstid med treningssenteret. De sender ny faktura slik at det totalt er tre mnd, tre fakturaer hos inkassoselskapet mens jeg ikke har tilgang til treningssenteret.

Har treningssenteret rett til å stenge meg ute frem til jeg har betalt inkasso? første mnden kan jeg se, men de to neste så har jeg jo bare betalt for ingenting?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Dubious said:

Ja, hvorfor skulle de ikke ha rett til å stenge deg ute når du ikke betaler?

De kan sende inkasso 28 dager etter at den første regningen ble sendt.
Har du fått purring og/eller inkassovarsel?

fordi de fortsetter å sende faktura for tilgang til treningssenter jeg ikke har tilgang til

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

De kan ikke fakturere noe du ikke har fått. Markedsføringsloven §9, §11.

De har selv satt i gang en prosess der forutsetningen griper tak i resultatet.

Du kan ikke få en vare du ikke har betalt, og de kan ikke ta betalt for noe du ikke får.

Det kalles "pølsa eller penga" dvs skal kunden ha pølsa først eller skal selger ha penga først? 

Feilen er at de skulle sagt deg opp fra den dagen betalingsfristen gikk ut, og så sendt regning for de overskytende dagene - om de er smarte/seriøse. Med oppsigelsesfrist i avtalen kommer den kanskje i tillegg, men de bør ikke kreve det pga hvordan ting virker i verden. Man skal ha kunder og man skal ha et omdømme som ikke ser "helt dust" ut.

Betaler du etterpå så skal du ha ekstra tilgang uten tillegg de dagene du betaler for etterpå. Ganske logisk.

Ikke legg henda i fanget og putt hodet under armen. 
Jeg kan ikke skjønne at det er så vanskelig å snakke om og bli enige om. Men du må jo snakke med dem. Uten unødig opphold. Du skulle ha sagt i fra med en gang når du visste du ikke hadde midler.

Send brev til byrået og opprett en tvist om saken, og snakk med dem om en ordning. Hvis ikke så sender de kanskje saken til forliksrådet (OBS: møt alltid opp der) og der henviser du saken evt videre til retten. I retten kan det bli dyrt for dem. 

Det er mange studioer og andre bedrifter - som leverer løpende abonnement på tjenester - som er styrt av "trassige unger" og dilettanter uten erfaringer med handel og kunder. De tenker slik at bare vi får inn den hundrelappen, så dr.... vi i både omdømme og alt. Bl a derfor er det mange som ikke klarer seg og må stenge. Jeg har sett de som har mistet halve kundegrunnlaget på et halvår pga dårlig ledelse og bombastiske rutiner.

Lenke til kommentar
Dart skrev (11 minutter siden):

Send brev til byrået og opprett en tvist om saken, og snakk med dem om en ordning. Hvis ikke så sender de kanskje saken til forliksrådet (OBS: møt alltid opp der) og der henviser du saken evt videre til retten. I retten kan det bli dyrt for dem. 

Det er mange studioer og andre bedrifter - som leverer løpende abonnement på tjenester - som er styrt av "trassige unger" og dilettanter uten erfaringer med handel og kunder. De tenker slik at bare vi får inn den hundrelappen, så dr.... vi i både omdømme og alt. Bl a derfor er det mange som ikke klarer seg og må stenge. Jeg har sett de som har mistet halve kundegrunnlaget på et halvår pga dårlig ledelse og bombastiske rutiner.

Men er det ikke grunn for mye avtalevirkår har grense på 1500 kr i kapital og kredittsjekk eller mellomlegg så er kredittkortet tomt får man ikke betalt mere, men burde sagt opp avtalen og man burde ha system der man må betale for å få fortsette. Så er vel ofte slik de som ikke betaler risiker å bli utestrengt for en periode.

Samt også god tid å ordne opp. Synd at ingen seriøse treningsenter bruker paypal eller vipps men problemer når man ikke får det man betaler for man kan jo gå til kredittlevrandøren å klage. Er noen treningsenter som tilbyr til 99 kr https://www.freshfitness.no/om-oss/Medlemskap-og-priser/ syns det kommer tillegg på nøkkelkort  https://e24.no/boers-og-finans/i/jdwXjL/stor-prisundersoekelse-her-kan-du-trene-billigst

Så problemet ferreste leser de med liten skrift.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

De kan nekte deg en tjeneste, men de kan ikke ta betalt for en tjeneste du ikke får. Jeg ville kontaktet kundeservice og bedt om refusjon av de månedene du ikke kan benytte deg av.

Men en inkassosak burde være en enkel sak å få vekk om du bare hadde byttet kort. Om du ikke bestrider kravet så er det lettere å bare betale og bruke medlemskapet ditt videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Et senter prøvde å "straffe" kunden ved å inndra penger han hadde betalt fordi det viste seg at kunden ikke hadde snakket sant om hvor han bodde. Det var under restriksjonene med korona. De ville ta pengene som en "straff" for at han hadde gitt falsk adresse. Han hadde ikke begynt å trene enda. De trodde de hadde hjemler for å ta penger fra folk etter forgodtbefinnende.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Sampson said:

Jeg ville nok bestridet de påfølgende fakturaene, men selve inkassosaken blir du ikke kvitt med kun det grunnlaget.

 

10 hours ago, Darkbill said:

Nei, er det stengt kan de nok ikke fakturere deg for en tjeneste du ikke kan bruke, med mindre du aksepterte noe annet i avtalen. 

9 hours ago, Dart said:

De kan ikke fakturere noe du ikke har fått. Markedsføringsloven §9, §11.

De har selv satt i gang en prosess der forutsetningen griper tak i resultatet.

Du kan ikke få en vare du ikke har betalt, og de kan ikke ta betalt for noe du ikke får.

Det kalles "pølsa eller penga" dvs skal kunden ha pølsa først eller skal selger ha penga først? 

Feilen er at de skulle sagt deg opp fra den dagen betalingsfristen gikk ut, og så sendt regning for de overskytende dagene - om de er smarte/seriøse. Med oppsigelsesfrist i avtalen kommer den kanskje i tillegg, men de bør ikke kreve det pga hvordan ting virker i verden. Man skal ha kunder og man skal ha et omdømme som ikke ser "helt dust" ut.

Betaler du etterpå så skal du ha ekstra tilgang uten tillegg de dagene du betaler for etterpå. Ganske logisk.

Ikke legg henda i fanget og putt hodet under armen. 
Jeg kan ikke skjønne at det er så vanskelig å snakke om og bli enige om. Men du må jo snakke med dem. Uten unødig opphold. Du skulle ha sagt i fra med en gang når du visste du ikke hadde midler.

Send brev til byrået og opprett en tvist om saken, og snakk med dem om en ordning. Hvis ikke så sender de kanskje saken til forliksrådet (OBS: møt alltid opp der) og der henviser du saken evt videre til retten. I retten kan det bli dyrt for dem. 

Det er mange studioer og andre bedrifter - som leverer løpende abonnement på tjenester - som er styrt av "trassige unger" og dilettanter uten erfaringer med handel og kunder. De tenker slik at bare vi får inn den hundrelappen, så dr.... vi i både omdømme og alt. Bl a derfor er det mange som ikke klarer seg og må stenge. Jeg har sett de som har mistet halve kundegrunnlaget på et halvår pga dårlig ledelse og bombastiske rutiner.

Takk for svar!

dette er det som står i vilkårene:

Quote

*treningssenteret* har rett til å sperre medlemskapet inntil forholdet er rettet eller heve avtalen med umiddelbar virkning dersom medlemmet vesentlig misligholder kontrakten. Som vesentlig mislighold anses blant annet: - mislighold av betaling av tre forfalte månedsavgifter og andre avgifter. - brudd på sikkerhets- eller ordensregler, etter mottatt skriftlig advarsel - brudd på *treningssenteret* sin Antidopingpolicy. - misbruk av medlemskort. Sperring av medlemskapet i henhold til dette punktet fritar ikke medlemmet fra å betale medlemsavgift. Dersom avtalen heves i henhold til dette punktet mens medlemmet er i bindingstid, plikter medlemmet å betale et bruddgebyr tilsvarende medlemsavgift for den resterende delen av bindingstiden.

Skal høre med kundeservicen og inkassoselskapet imorgen. Alle fakturaene er betalt nå, men syns det var merkelig at jeg ikke skulle få trene de periodene. Det ser også ut som at de ifølge sine egne vilkår ikke kan sperre meg før det har gått tre månedsavgifter, så jeg tror at jeg har en god sak og drar nok saken for forliksrådet om det må til.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig får du ikke trene når du ikke betaler for seg, at du ikke har tilgang til senteret hvis du ikke betaler har de informert om i vilkårene du godtok ved avtaleinngåelse. 

Dette er helt normalt, og "alle" gjør det.

Betal regningene dine i tide, da slipper du slikt. Det blir også billigere for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
V-by skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig får du ikke trene når du ikke betaler for seg, at du ikke har tilgang til senteret hvis du ikke betaler har de informert om i vilkårene du godtok ved avtaleinngåelse. 

Dette er helt normalt, og "alle" gjør det.

Betal regningene dine i tide, da slipper du slikt. Det blir også billigere for deg.

Ingen i tråden bestrider at de kan nekte tilgang når man ikke betaler, spørsmålet TS stiller er kan de fakturere han for måneder samtidig som han er sperret ute, nei - selvsagt skal de ikke det. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
tvitvi skrev (7 timer siden):

ifølge sine egne vilkår

Avtaleloven forbyr slike klausuler tror jeg. Det er en ensidig avtale som kun begunstiger den ene part på flere måter, og overlater flere avgjørelser til dem og deres egne regler. De henviser til regler som ikke står der, men finnes i et annet usignert dokument som kan endres når som helst.  At man ikke betaler utløser ikke ekstra kompetanse (rett) til for motpart til å lage ekstra "straffer" eller "ubehageligheter" eller gebyrer utenom loven om inkasso.  Inkassoloven er endret i det siste også. Les den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
tvitvi skrev (7 timer siden):

Betaler du etterpå så skal du ha ekstra tilgang uten tillegg de dagene du betaler for etterpå. Ganske logisk.

De er sterkeste part etter loven og beslaglegger ulovlig din tilgang, og tror de har rett til å ilegge deg ekstra økonomiske straffer som er kun til deres fordel. De selger deg jo samme tilgangen to ganger. Feilen er at de ikke stoppet tilgangen på betalingsfristen men selv skapte en "catch 22" som går ut over deg. Du får ikke det du betaler for, og de mener det skal være en straff. 

Det ville vært interessant å se om det motsatte skjer at du fikk tilbake penger de skylder deg om de må stenge dørene og du ikke får tilgang. Det burde vært nevnt i kontrakten hva som da skjer? 

Du skal skriftlig kreve fri tilgang tilsvarende de dagene du har betalt for men ikke fått. Om ikke, så skal de begrunne det. Og da kan DU gå til Forliksrådet med DITT krav.

Lenke til kommentar

Har intern kjennskap til hvordan èn treningssenterkjede behandler disse sakene.

Som TS sier så blokkerer de automatisk medlemskapet etter 3 måneder og sender først ut innkrevingseposter og så inkassovarsel. Medlemskapet blir blokkert, og man blir ikke krevd penger for perioden man er blokkert. Noter at disse tre månedene er måneder som allerede har passert. Jeg har noen tanker om hva som kanskje kan ha skjedd her:

Medlemskapet ditt har blitt åpnet igjen, enten du har bedt om det, det har vært en feilkommunikasjon eller noe annet.

Du regner feil på hvilke måneder det er krav mot/allerede er betalt.

Du har benyttet deg av tjenester eller kjøpt produkter som først nå blir belastet deg.

Innkrevingen ble startet før medlemskapet ble stengt, og derfor har det rukket å bli et ny månedstrekk. Basert på hvilke datoer ting har skjedd, er det da mulig at kravet mot deg i realiteten har blitt redusert. Mest sannsynlig ikke redusert fra inkassobyrå, men hvis du har fått epost om at du har fått nytt betalingskrav fra treningskjeden kan dette ha blitt kreditert.

Etter min erfaring vil jeg si at en av disse mulighetene er mest sannsynlig det som har skjedd, men det har vært sjeldne tilfeller der feil i datasystemet har gjort at det er blitt trukket penger selv om medlemskapet er blokkert/fryst. Hvis dette er tilfelle så skal det vise seg i databasen til systemet. Det skal være loggført når medlemskapet er blokkert og hvilke perioder du blir krevd betaling, beste fremgangsmåte vil da være å kontakte kundeservice.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...