Gå til innhold

Feil utregning i meningsmålinger


Hva liker du?  

15 stemmer

  1. 1. Liker du..

    • Makrell i tomat
      10
    • Fårikål
      12
    • Laks i form
      10
    • Tørrfisk
      6


Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget i denne tråden at prosentandeler blir feil utregnet ved bruk av flervalg-spørsmål. For øyeblikket har 10 personer stemt, og 5 av de stemte på første alternativ. Det skulle bli 50% stemmer til det valget, men forumet regner av en eller annen merkelig grunn ut 10,42%.

Jeg lager en test-meningsmåling i denne tråden for å illustrere problemet. Jeg er førstemann som svarer (svarte liker på alle 4) og fikk til resultat at bare 25% liker svaralternativ A. B, C og D. Selv om det burde vært 100%.

Det er kun ved en-valg-spørsmål at man skal regne på den måten. Ved flervalg blir det helt feil.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-404071
Simen1 skrev (På 25.10.2021 den 10.40):

Jeg oppdaget i denne tråden at prosentandeler blir feil utregnet ved bruk av flervalg-spørsmål. For øyeblikket har 10 personer stemt, og 5 av de stemte på første alternativ. Det skulle bli 50% stemmer til det valget, men forumet regner av en eller annen merkelig grunn ut 10,42%.

Jeg lager en test-meningsmåling i denne tråden for å illustrere problemet. Jeg er førstemann som svarer (svarte liker på alle 4) og fikk til resultat at bare 25% liker svaralternativ A. B, C og D. Selv om det burde vært 100%.

Det er kun ved en-valg-spørsmål at man skal regne på den måten. Ved flervalg blir det helt feil.

Godt observert, takk! Dette er trolig noe som vil ordnes i nyere programvareoppdateringer av Invision Community (forumprogramvaren vi benytter oss av). 

Lenke til kommentar

7 av 7 liker fårikål, altså 29,17%.. 🙃

Jeg tror jeg har rapportert om problemet to ganger før og har lite tro på at det ordner seg uten at noen tar tak i det og enten løser det selv eller rapporterer problemet til Invision-utviklerne og purrer jevnlig på svar.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...