Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva betyr nervøs kropp uten å ha angst?


Nysgjerrig3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenker du på begreper som overaktivering, eller anspenthet? De som har ulike angstlidelser er ofte anspent, eller overaktivert, men ikke alle som har anspenthet og er overaktivering har nødvendigvis angst. 

For er anspent kropp flere ting som kan hjelpe; trening, psykomotorisk fysioterapi, massasje, jobbe med stresshåndtering

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (22 minutter siden):

Tenker du på begreper som overaktivering, eller anspenthet? De som har ulike angstlidelser er ofte anspent, eller overaktivert, men ikke alle som har anspenthet og er overaktivering har nødvendigvis angst. 

For er anspent kropp flere ting som kan hjelpe; trening, psykomotorisk fysioterapi, massasje, jobbe med stresshåndtering

Jeg føler meg anspent. Takk for tips🤩

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (2 minutter siden):

Anspenthet i positiv forstand som når du gleder deg til noe, eller anspenthet i negativ forstand fordi du gruer deg?
Anspenhet som kommer / går? I hvilke sammenhenger - plutselig ut av det blå, eller i samband med spesifikke hendelser/følelser?

Jeg har fått noen dårlige beskjeder i det siste, men synes det er rart at det nesten kun er kroppen dette gir utslag i.

Lenke til kommentar

Mener du at du egentlig at du føler at de dårlige nyhetene har påvirket deg kun fysisk, og ikke mentalt? 

I så fall må du huske på at kropp og psyke henger sammen og påvirker hverandre gjensidig, og at de dårlige nyhetene har nok gitt et utslag i det mentale også - på et underbevisst nivå. Underbevisst sender hjernen visse signaler tilbake til resten av kroppen, som regulerer for eksempel pust, muskelspenning, fordøyelse osv. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nysgjerrig3 skrev (1 time siden):

Jeg føler meg anspent. Takk for tips🤩

Bare hyggelig! Har PTSD, og er både veldig overaktivert og har en del anspenthet i kroppen (det har heldigvis blitt vesentlig bedre av behandling) Jeg benytter meg av egenmassasje, pusteteknikk fastlegen min lærte meg (lengre utpust enn innpust) samt ulike pusteteknikker psykologspesialist  har lært meg ("malepensel", puste i firkant). Psykologen jeg hadde i starten lærte meg også en grunningsøvelse  (se, høre, kjenne, lukte). Hjemme gjør jeg yoga hver dag. Da benytter jeg meg av videoene til Yoga With Adriene, som ligger gratis på på YouTube.  Jeg gjør enten yoga hvor jeg svetter, eller roligere yoga, begge deler gjør meg avslappet, på hver sin måte. Psykomotorisk fysioterapeut har lært meg noen kroppsøvelser som gjør meg mindre anspent og mye av det man lærer om pust hos psykomotorisk fysioterapeut handler om å slippe pusten til, og puste normalt, i stedet for å tvinge seg selv til å puste på en bestemt måte. Noen av kroppsøvelser man lærer hos psykomotorisk fysioterapeut finner man også i yoga, men ikke alle. 

Hvis man har tilgang til natur, så er jo det en super måte også å roe nervene eller få vekk litt anspenthet. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Nysgjerrig3 skrev (På 24.10.2021 den 19.38):

Jeg har nerver som spenner seg i kroppen, men jeg er egentlig avslappet i hodet/tankene. Det har skjedd litt i det siste, men jeg tenker ikke så mye på det.

Er det et navn på dette, og er det noe som hjelper?

Du burde prøve å redusere bruk av trådløse produkter, da disse skaper oksidativt stress og spenninger i nerver/muskler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...