Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Uten fastlege, ha gjør jeg?


Gjest fe3a9...5ad

Anbefalte innlegg

Gjest fe3a9...5ad
Budeia skrev (5 minutter siden):

Hva er målet ditt? Å bli medisinert eller å få flere samtaler, kanskje samtalegrupper? Høres ut som du allerede har bekjente, men noen som du for enhver pris vil beskytte. 

Å få hjelp. Jeg har gått på antidepressiva i en årrekke og det hjelper, men det i seg selv løser ikke utfordringen min. Jeg trenger mer hjelp enn det jeg har pr. nå. Jeg sa dessverre nei til den hjelpen for en del år siden da jeg i grunnen løy til meg selv om hva jeg trenger. De sa en del ting på et møte jeg hadde med dem som passet meg men det var ikke noe jeg innrømmet for meg selv eller de. Jeg har over flere år påstått at jeg er i en bedre situasjon enn jeg faktisk er i og det er vanskelig å innrømme dette ovenfor andre fordi det er ydmykende å innrømme at jeg sliter så mye som jeg gjør. 

Familien min sliter nok fra før og jeg ønsker ikke at de skal ta denne belastningen. 

Vennene min vil rett og slett ikke forstå situasjonen min og jeg ønsker ikke å være en byrde for dem. De er gode venner men jeg ønsker ikke at vennskapet vårt skal bli til et forhold hvor de må ha sympati for min situasjon. Jeg ønsker ikke at de skal synes synd på meg. 

Anonymous poster hash: fe3a9...5ad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest fe3a9...5ad skrev (55 minutter siden):

Overhode ikke aktuelt å drive å bevege seg rundt om kring i Norge for å ha en fastlege. Jeg har ikke bil og trenger buss / tog for å komme meg fram og tilbake. 

Det er litt merkelig at du kommenterer her når du egentlig ikke kommer med løsninger men kun driver å peker en finger. 

Hen som kom med forslaget er neppe tankeleser og kunne ikke vite på forhånd om hvor praktisk eller upraktisk det er for deg å ha fastlege i en annen kommune. Og forslaget var strengt tatt å skaffe deg en fastlege, et fast navn på en fast adresse/legekontor i en nærliggende kommune, ikke å reise rundt om kring i Norge, nærmest nomadisk. Jeg synes derfor du ikke burde vært så nedlatende, men takket for forslaget og forklart høflig at det blir mer upraktisk for deg enn å fortsette uten fast lege. Nedlatenhet fører bare til at folk mister motivasjonen for å komme med konstruktive forslag.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest fe3a9...5ad

I

Simen1 skrev (2 minutter siden):

Hen som kom med forslaget er neppe tankeleser og kunne ikke vite på forhånd om hvor praktisk eller upraktisk det er for deg å ha fastlege i en annen kommune. Og forslaget var strengt tatt å skaffe deg en fastlege, et fast navn på en fast adresse/legekontor i en nærliggende kommune, ikke å reise rundt om kring i Norge, nærmest nomadisk. Jeg synes derfor du ikke burde vært så nedlatende, men takket for forslaget og forklart høflig at det blir mer upraktisk for deg enn å fortsette uten fast lege.

Skrev i et annett innlegg at jeg beklagde måten jeg ordlagte meg på fordi jeg følte vedkommende var nedlatende til meg. Var derfor jeg slrev som jeg skrev. 

Anonymous poster hash: fe3a9...5ad

Lenke til kommentar

Siden du holder kortene tett til brystet (som er helt legitimt), er det vanskelig å få presisjon i svar som forsøksvis skal være hjelpsomme for din kontekst. Dermed blir du kanskje nødt til å tåle svar som kan virke for generelle, nedlatende eller avvisende. 

Du skriver at målet ditt er å få hjelp. Er du villig til å hjelpe deg selv å få hjelp, og hva har du eventuelt forsøkt hittil i egen regi? 

Lenke til kommentar
Gjest fe3a9...5ad skrev (34 minutter siden):

men det i seg selv løser ikke utfordringen min.

Hadde en bekjent som gikk på religiøse møter, og han hadde vært innlagt. Han sa: "De kan ikkje hjelpa deg, de kan bare sperra deg inne". I sjeldne tilfeller kan det nok være helsearbeidere som gir en livslyst, men basisen er at de vil ha deg til å tenke mer positivt og skaffe noe å være opptatt av. 

Lenke til kommentar
Gjest fe3a9...5ad
Budeia skrev (2 minutter siden):

Hadde en bekjent som gikk på religiøse møter, og han hadde vært innlagt. Han sa: "De kan ikkje hjelpa deg, de kan bare sperra deg inne". I sjeldne tilfeller kan det nok være helsearbeidere som gir en livslyst, men basisen er at de vil ha deg til å tenke mer positivt og skaffe noe å være opptatt av. 

Dette er tull. Selvsagt kan man blu hjulpet. Kommer dog an på deg selv og hvor mye du selv også bidrar til å bli bedre. Men det finnes ingen kur. Man må jobbe med seg selv. 

Anonymous poster hash: fe3a9...5ad

Lenke til kommentar
3 hours ago, Budeia said:

Hadde en bekjent som gikk på religiøse møter, og han hadde vært innlagt. Han sa: "De kan ikkje hjelpa deg, de kan bare sperra deg inne". I sjeldne tilfeller kan det nok være helsearbeidere som gir en livslyst, men basisen er at de vil ha deg til å tenke mer positivt og skaffe noe å være opptatt av. 

Jeg har blitt hjulpet og kjenner flere som har blitt det. Det er nok snarere omvendt, at i sjeldne tilfeller hjelper det ikke, men for folk flest er det til stor hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest fe3a9...5ad
shockorshot skrev (1 time siden):

Jeg har blitt hjulpet og kjenner flere som har blitt det. Det er nok snarere omvendt, at i sjeldne tilfeller hjelper det ikke, men for folk flest er det til stor hjelp.

Synes det er trist at folk ikke opplever at ting hjelper dem men for andre gjør det akkurat det.

Jeg gikk selv som jeg skrev trådstarten at jeg gikk tik DPS i over 5 år og det hjalp. Dry jeg trengte og det jeg trenger er bare å bli lyttet til og få ut det jeg har oppe i hodet. Men dessverre er det ikke alltid like enkelt for andre. 

Folk som sliter med andre alvorlige psykiske lidelser kan også få hjelp. 

Jeg sier ikke at systemet i Norge er perfekt fordi det er det overhode ikke. 

Anonymous poster hash: fe3a9...5ad

Lenke til kommentar
Gjest fe3a9...5ad skrev (6 timer siden):

Men det blir jo enda mer komplisert når jeg ikke har peiling på hvem jeg skal kontakte i kommunen som er noe av det jeg spør om her. 

Først vil jeg nevne for deg at det finnes et pasient- og brukerombud i ditt fylke som kan gi deg gratis råd om hvor du henvender deg i byråkratiet med din problemstilling.
Men, det er kommune(over)legen som har det administrative, og driftsansvaret for alle fastleger i kommunen. Kontakt vedkommende med ditt problem. Fortell at du har behov for kontinuitet og forutsigbarhet grunnet din helsetilstand.

I noen tilfeller kan det vært lurt å undersøke om det er mulig å få psykiatrisk helsehjelp via kommunen, herunder en primærkontakt som kan hjelpe deg i dialogen med legen som henvisende instans til andre offentlige tjenester. På så måte får du støtte, forutsigbarhet og kontinuitet i en annen person enn i et ikke-fungerende fastlegesystem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 81327...54e

Du kan legge deg selv inn på nærmeste psykiatriske sykehus, bare å møte opp.

Er det ikke så ille ordner di deg fastlege i en nabokommune og sjekker lokale lister hver gang de oppdateres.

Anonymous poster hash: 81327...54e

Lenke til kommentar
Gjest fe3a9...5ad
Gjest 81327...54e skrev (10 minutter siden):

Du kan legge deg selv inn på nærmeste psykiatriske sykehus, bare å møte opp.

Er det ikke så ille ordner di deg fastlege i en nabokommune og sjekker lokale lister hver gang de oppdateres.

Anonymous poster hash: 81327...54e

Dette er uaktuelt og ikke det jeg spurte om. 

Anonymous poster hash: fe3a9...5ad

Lenke til kommentar
Gjest fe3a9...5ad
mobile999 skrev (35 minutter siden):

Å ha rett betyr ikke at det er tilgjengelig. Det er som det er skrevet flere ganger i tråden et økende problem at det er så få fastleger og det er få som ønsker jobben. Det er også forståelig at folk ikke ønsker jobben fordi arbeidsmengden er etter min mening helt innhuman. Min tidligere fastlege sa selv han hadde arbeid helt fram til kl 12 om natten og tilogmed da var det ting som måtte gjøres. Så jeg unner ikke de som jobber som fastleger den jobben og situasjonen. Men fram til man finner en løsning som fungerer bedre så sitter jeg på stedet hvil. 

Anonymous poster hash: fe3a9...5ad

Lenke til kommentar
Gjest fe3a9...5ad
Skandinav skrev (58 minutter siden):

Først vil jeg nevne for deg at det finnes et pasient- og brukerombud i ditt fylke som kan gi deg gratis råd om hvor du henvender deg i byråkratiet med din problemstilling.
Men, det er kommune(over)legen som har det administrative, og driftsansvaret for alle fastleger i kommunen. Kontakt vedkommende med ditt problem. Fortell at du har behov for kontinuitet og forutsigbarhet grunnet din helsetilstand.

I noen tilfeller kan det vært lurt å undersøke om det er mulig å få psykiatrisk helsehjelp via kommunen, herunder en primærkontakt som kan hjelpe deg i dialogen med legen som henvisende instans til andre offentlige tjenester. På så måte får du støtte, forutsigbarhet og kontinuitet i en annen person enn i et ikke-fungerende fastlegesystem.

Skal se på dette imorgen. Takk for gode råd! 

Anonymous poster hash: fe3a9...5ad

Lenke til kommentar
Gjest fe3a9...5ad
mobile999 skrev (22 minutter siden):

Jeg har selvsagt tilgang til lege, jeg ønsker dog en fastlege. 

Å klage på at jeg ikke får en fastlege kan jeg nok gjøre men det betyr ikke at en fastlege blir tilgjengelig for meg i overskuelig framtid med mindre en ny fastlege tiltre i mitt område.. 

Anonymous poster hash: fe3a9...5ad

Lenke til kommentar
Gjest fe3a9...5ad skrev (21 minutter siden):

Å klage på at jeg ikke får en fastlege kan jeg nok gjøre men det betyr ikke at en fastlege blir tilgjengelig for meg i overskuelig framtid med mindre en ny fastlege tiltre i mitt område.

Du bør ikke sitte å tvinne tommeltotter mens kommunen ikke er i stand til å gi deg dine rettigheter. Du setter igang en prosess for å få din rettighet ved å klage.

Hvor stor liste har hver av fastlegene i din kommune?

Var din tidligere fastlege i samme kommune som du nå bor i? Hvorfor har du ikke lenger denne fastlegen?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Jeg ser virkelig ikke problemet.

Dersom det ikke er fastlege ledig i din kommune - så finner du en i nabokommunen. Det er faktisk 700 000 av oss, inkludert meg selv - som har fastlege i en annen kommune. Du skriver at du må ta buss eller tog. Ja; det tror jeg faktisk de fleste av oss må gjøre. Når du skriver tog - så vil jeg påstå at du bor ganske sentralt, og har et stort geografisk område lett tilgjengelig. Det er ganske sentralt å bo i nærheten av en toglinje. Når du har råd til privat psykolog - har du også råd til en bus/togbillett.

Norge er et stort og langstrakt land. Vi kan ikke forvente at fastlegen (eller andre tjenester) skal være i gåavstand. 

Kanskje er det sykdomsbildet ditt som gjør at du ikke er rasjonell rundt dette; kompliserer ting unødvendig - og derfor at du føler deg forhindret til å oppsøke hjelp. Du skriver at det er tungt for deg å "ta hele leksa" opp med nye leger hele tiden. Vel; da tror jeg ikke det er så ille med en time buss eller togtur hver vei til legen. På Finnmark er det ikke uvanlig at man kjører 2-3 timer hver vei (!). 

Jeg ser at du har litt småspydige svar til de som forsøker å hjelpe deg her inne. Nå er det ganske mange av oss som svarer det samme. Du har ingen gode svare på hvorfor du ikke kan/vil ta buss eller tog. Så da spør jeg like godt tilbake: Hva er egentlig problemet?

Personlig må jeg gå 6 km (dersom jeg ikke får låne bil), deretter 50 minutter med hurtigbåt... også 20 minutter med buss - for å komme til min fastlege. Jeg kunne valgt å ha fastlege på øya her jeg bor nå. Men jeg er godt fornøyd med han jeg har - i kommunen jeg bodde i tidligere. Så da beholdt jeg like gjerne ham. Det er ganske mange som har en lang vei til fastlegen sin. Men så er det utrolig mye man kan gjøre over telefon og via nett. Det er svært sjelden jeg trenger å oppsøke ham personlig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest fe3a9...5ad
Milhouse85 skrev (5 minutter siden):

Jeg ser virkelig ikke problemet.

Nei, det er greit å ikke se problemet men for meg blir det faktisk et problem å drive å reise langt for en legetime, derfor er jeg inneforstått med at jeg faktisk må vente, og greit er jo det. 

At flere i landet må reise langt for å få en legetime betyr ikke at jeg bør det, det har vært flere leger tilgjengelige tidligere men har ikke valgt å bytte til dem grunnet dårlig rykte på legelisten. Velger heller å vente litt på en lege som har god omdømme på legelisten slik at jeg er sikker på at legen er god og at jeg slipper å bytte på ny. 

Når jeg nevner at det ikke er noen ledige leger i kommunen så mener jeg også i hele fylket og, det er stor mangel på fastleger og det er kjedelig men jeg tenker som sagt at nå får jeg bare vente. 

Om situasjonen min forverrer seg betraktelig så får jeg heller bruke det jeg har tilgjengelig. 

Tenker forøvrig ikke å svare på flere av innleggene som kommer inn da jeg ikke ser helt poenget da jeg har kommet opp med løsningen som pr nå blir å vente. 

Tenker også at det er fint å be om beklagelse for måten jeg har formulert meg i enkelte av innleggene mine her i tråden. Forstår at alle her bare ønsker å hjelpe men jeg er litt tunnelsyn for tiden så derfor er det muligens sånn at jeg også blir litt aggressiv dersom noen kommer med innlegg som er litt skarpe etter hvordan jeg opplever de. Beklager å ha oppført meg som en dass med andre ord. Håper det blir forbedringer i fastlegeordningen på sikt og at de finner en bedre løsning på det da slik det fungerer på nå kommer til å kollapse hele systemet på sikt slik jeg ser det. 

 

Anonymous poster hash: fe3a9...5ad

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (21 minutter siden):

Men så er det utrolig mye man kan gjøre over telefon og via nett. Det er svært sjelden jeg trenger å oppsøke ham personlig.

Telefon- eller nett-møter burde jo være midt i blinken for psykiske plager. Ingen prøvetaking eller fysiske undersøkelser.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...