Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Uten fastlege, ha gjør jeg?


Gjest fe3a9...5ad

Anbefalte innlegg

Gjest fe3a9...5ad

Jeg har de siste årene gått rundt uten fastlege. Jeg begynner å merke at jeg må ha hjelp og det å gå til tre forskjellige leger som jeg føler ikke bryr seg særlig om min situasjon begynner å tære på helsen og jeg sliter også psykisk og trenger en fastlege som kan hjelpe meg med å finne riktig ordning slik at jeg kan komme meg på beina igjen. 

Er det noen her som har vært i en lignende situasjon og har peiling på hva jeg kan gjøre? Jeg begynner i grunnen i bli litt desperat nå fordi jeg vet at jeg sliter såpass at jeg kan ende opp med å skade meg selv om jeg ikke får hjelp. Jeg går rundt med selvmordstanker og dette blir bare verre og verre. 

Jeg har gått til privat psykolog men føler at jeg ikke kan bruke penger på det da jeg i grunnen må prioritere andre ting og at jeg derfor må til en offentlig instans. Saken er at det ikke er bare bare og at jeg må ha en fastlege som tar meg seriøs. Jeg har vært hos DPS i over 5 år men som dere forstår er det lang tid å gå til DPS og jeg fikk ikke lengre fortsette der. Jeg ble anbefalt å gå til en annen avdeling innen kommunen men jeg takket nei da jeg misforsto en del ting som ble sagt i møtet med denne avdelingen. 

Jeg har ikke peiling på hva jeg skal gjøre. Håper noen kan gi meg en pekepinn på hva jeg kan gjøre, dette begynner å bli ganske ille. Jeg snakker ikke med venner eller familie om dette da jeg ikke orker å la dem få vite hvordan jeg egentlig har det..  Jeg har gått rundt og latet som jeg har det bra men faktum er at jeg sliter skikkelig og jeg klarer ikke å si det til de rundt meg. Alle rundt meg har sine egne utfordringer og liv jeg ikke ønsker å involvere... 

Takk på forhånd for hjelp. 

Anonymous poster hash: fe3a9...5ad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest fe3a9...5ad
Gjest 6f4ba...1f6 skrev (1 minutt siden):

Skaff deg fastlege? 

Du fikser det her:

https://tjenester.helsenorge.no/bytte-fastlege

 

Anonymous poster hash: 6f4ba...1f6

Hadde det bare vært så enkelt. 

Det er ingen fastleger i mitt område som er tilgjengelig. Om du leste mitt første innlegg så burde det være klart for deg. 

Anonymous poster hash: fe3a9...5ad

Lenke til kommentar
Gjest 6f4ba...1f6

Det sto jo ingenting i innlegget ditt om at det ikke fantes ledige fastleger i kommunen din. 😅 

Man må vel ikke ha fastlege i egen kommune heller. Selv om det jo er upraktisk å reise langt for å komme til lege. 

Anonymous poster hash: 6f4ba...1f6

Lenke til kommentar
Gjest fe3a9...5ad
Gjest 6f4ba...1f6 skrev (1 minutt siden):

Det sto jo ingenting i innlegget ditt om at det ikke fantes ledige fastleger i kommunen din. 😅 

Man må vel ikke ha fastlege i egen kommune heller. Selv om det jo er upraktisk å reise langt for å komme til lege. 

Anonymous poster hash: 6f4ba...1f6

Overhode ikke aktuelt å drive å bevege seg rundt om kring i Norge for å ha en fastlege. Jeg har ikke bil og trenger buss / tog for å komme meg fram og tilbake. 

Det er litt merkelig at du kommenterer her når du egentlig ikke kommer med løsninger men kun driver å peker en finger. 

Mitt innlegg var ganske klart om at jeg har gått mellom tre forskjellige leger i flere år nå og at jeg dermed trenger hjelp til å finne en fastlege, eventuelt få hjelp til å finne ut hva jeg skal gjøre. 

Anonymous poster hash: fe3a9...5ad

Lenke til kommentar
Gjest 6f4ba...1f6

Du spør "jeg har ikke fastlege og trenger en, hva skal jeg gjøre?" 

Jeg sender deg link til hvor du skaffer deg fastlege. 

Er ikke det et forslag til løsning? 

Sett deg på venteliste hos en av legene nær deg. Så får du prøve å holde ut med situasjonen som den er litt til. Selvmordstanker er ikke bra i det hele tatt, jeg håper du ringer legevakta om det hvis de tankene kommer for nære. 

Lykke til! 

Anonymous poster hash: 6f4ba...1f6

Lenke til kommentar

Dessverre er det sånn at flere og flere her i dette landet står uten fastlege, det er en lenge spådd krise, unge leger vil ikke bli fastlege og flere og flere går av med pensjon eller slutter som fastlege. Mye av årsaken til det er økende arbeidsmengde, mye mer byråkrati de må forholde seg til osv. Og i tillegg til dette skal man da ha vanlige legetimer.  Vil anbefale trådstarter å sette seg på venteliste hos en fastlege i området, har man ikke gjort det skjer det iallefall ingenting.  man kan iallefall ringe 116 117 døgnet rundt om man trenger legehjelp, men det er jo ikke en ideel løsning det heller - da også legevakt er presset på kapasitet. Man har jo også private leger (Dr Dropin osv) som også kan hjelpe om man bor i nærheten da. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest fe3a9...5ad
William_S skrev (1 minutt siden):

Dessverre er det sånn at flere og flere her i dette landet står uten fastlege, det er en lenge spådd krise, unge leger vil ikke bli fastlege og flere og flere går av med pensjon eller slutter som fastlege. Mye av årsaken til det er økende arbeidsmengde, mye mer byråkrati de må forholde seg til osv. Og i tillegg til dette skal man da ha vanlige legetimer. 

Ja hele situasjonen er tragisk. Det er nok veldig mange som trenger fastlege og hjelp som ikke får det grunnet mangelen på fastleger. Men jeg forstår jo de som utdanner seg ikke ønsker å bli fastleger da de så og si ikke har et liv utenom jobben. Helt latterlig hvor mye de må jobbe. 

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Om du føler deg håpløs,  dra på legevakt/akuttmottak. De kan henvise deg videre. Kan det vente bør du snarest mulig søke om plass hos fastlege, også kontakte privat lege. Koster noe, men kanskje du kan få det/deler dekket via forsikring/jobb/forening? 

Ja nei det å gå privat er uaktuelt. Jeg har ikke økonomi til å gå til privat psykolog så jeg har nok da heller ikke mulighet til å gå til privat lege. Hadde det vært så enkelt så skulle jeg nok ordnet det for lenge siden, dessverre er visa en annen.. 

Legevakt ringer jeg om jeg ender opp med å slite såpass som du sier men dette er noe som må jobbes med og det er dessverre ikke like enkelt å snakke med en lege som du ikke kommer til å ha noe med å gjøre etter en time. 

Anonymous poster hash: fe3a9...5ad

Lenke til kommentar
Gjest fe3a9...5ad
William_S skrev (4 minutter siden):

Vil anbefale trådstarter å sette seg på venteliste hos en fastlege i området, har man ikke gjort det skjer det iallefall ingenting.  man kan iallefall ringe 116 117 døgnet rundt om man trenger legehjelp, men det er jo ikke en ideel løsning det heller - da også legevakt er presset på kapasitet. Man har jo også private leger (Dr Dropin osv) som også kan hjelpe om man bor i nærheten da. 

Setter pris på disse rådene, samme med Salvesen. her, fint at noen er konstruktive. 

Jeg sitter på en venteliste alt. Den listen er på over 400 personer og jeg sitter på plass 350 eller noe. Saken er også at jeg helst ønsker å bli på fastlegekontoret jeg alt er på. Håper er jo selvsagt at en ny fastlege skal komme å ta over for min tidligere fastlege men dette har som dere sikkert forstår tatt tid. 

Anonymous poster hash: fe3a9...5ad

Lenke til kommentar

Det gjør saken litt vanskeligere å foreslå når vi ikke vet ca. hvor du bor. Jeg vet om diverse privatpraktiserende og en er t.o.m. ganske rimelig. Finnes innen en time fra Oslo (kan tipse via Meldinger). Det finnes også noen spesialister med trygderefusjon. Jeg tror noen av disse kan man gå til uten via fastlege. Noen har også telefonkonsultasjon (du får google), disse kan sikkert både hjelpe deg og gi råd om videre hjelp. Så konsultasjonen kostet kr 300 for ca 3 år siden.

Lenke til kommentar
Gjest fe3a9...5ad
Gjest 6f4ba...1f6 skrev (18 minutter siden):

Du spør "jeg har ikke fastlege og trenger en, hva skal jeg gjøre?" 

Jeg sender deg link til hvor du skaffer deg fastlege. 

Beklager om jeg oppleves som vanskelig. Jeg oppfattet nok ditt innlegg som litt frekt da det fra mitt ståsted så var det ganske åpenbart at dette var noe jeg kunne gjøre, hadde ikke postet innlegget dersom det var tilgjengelige fastleger i  området.. 

Det er sånn at det virker ganske enkelt å finne løsninger fra folk som ikke sliter men akkurat nå er det vanskelig. Jeg orker ikke snakke om mine psykiske problemer med de legene jeg har på fastlegekontoret fordi de som sagt kun er midlertidig. 

GeirHH skrev (Akkurat nå):

Det gjør saken litt vanskeligere å foreslå når vi ikke vet ca. hvor du bor. Jeg vet om diverse privatpraktiserende og en er t.o.m. ganske rimelig. Finnes innen en time fra Oslo (kan tipse via Meldinger). Det finnes også noen spesialister med trygderefusjon. Jeg tror noen av disse kan man gå til uten via fastlege. Noen har også telefonkonsultasjon (du får google), disse kan sikkert både hjelpe deg og gi råd om videre hjelp. Så konsultasjonen kostet kr 300 for ca 3 år siden.

Hei og takk for svar. Jeg ønsker som sagt å være anonym og det å fortelle om hvor i landet jeg bor i blir da å gå litt mot den hensikten. 

Jeg har ikke hørt om privatpraktiserende leger som har refusjonsordninger, dette er nytt for meg. Har kun hørt om psykologer som har den typen ordninger med det offentlige. Takk for god info! 

Anonymous poster hash: fe3a9...5ad

Lenke til kommentar
GeirHH skrev (1 minutt siden):

Det gjør saken litt vanskeligere å foreslå når vi ikke vet ca. hvor du bor. Jeg vet om diverse privatpraktiserende og en er t.o.m. ganske rimelig. Finnes innen en time fra Oslo (kan tipse via Meldinger). Det finnes også noen spesialister med trygderefusjon. Jeg tror noen av disse kan man gå til uten via fastlege. Noen har også telefonkonsultasjon (du får google), disse kan sikkert både hjelpe deg og gi råd om videre hjelp. Så konsultasjonen kostet kr 300 for ca 3 år siden.

Dr Dropin tar vel 599 kroner uansett. Man betaler vel i tillegg for prøver. 

Lenke til kommentar
Gjest fe3a9...5ad
William_S skrev (3 minutter siden):

Dr Dropin tar vel 599 kroner uansett. Man betaler vel i tillegg for prøver. 

Ja nei det blir for dyrt. Ønsker i grunnen ikke å bruke private tjenester med mindre jeg må og jeg har et fastlegekontor jeg benytter meg av dersom det er ganske kritiske ting men akkurat dette med min psykiske helse føler jeg ikke å snakke med folk jeg kun kommer til å se en eller to ganger.. 

Vikarer for fastleger er noe dritt fordi de ikke får satt seg inn i saken din. Ene vikaren jeg hadde sist brukte mye tid for å se igjennom journalen min mens jeg satt inne hos henne og den ene kunne i grunnen ikke svare på en del spørsmål jeg hadde da hun ikke hadde satt seg inn i journalen min.. 

Det er rett og slett en dritt situasjon og dessverre er jeg langt fra alene om å være i den. 

Anonymous poster hash: fe3a9...5ad

Lenke til kommentar
Gjest fe3a9...5ad

Det som suger litt ekstra er at legekontoret sier "ta kontakt med kommunen" når jeg har spurt om ny fastlege. Det er greit nok det men er det ikke legekontoret sin jobb å finne en erstatning til min tidligere fastlege? Synes ikke bare kommunen er problemet. 

Men det blir jo enda mer komplisert når jeg ikke har peiling på hvem jeg skal kontakte i kommunen som er noe av det jeg spør om her. 

Anonymous poster hash: fe3a9...5ad

Lenke til kommentar
Gjest fe3a9...5ad

Poster i denne tråden også slik at jeg kan få ut litt frustrasjon for denne situasjonen. Jeg orker ikke å la folk rundt meg vite om min situasjon mer enn de trenger. 

Anonymous poster hash: fe3a9...5ad

Lenke til kommentar
Gjest fe3a9...5ad skrev (1 minutt siden):

Jeg orker ikke å la folk rundt meg vite om min situasjon mer enn de trenger. 

Det kan likevel løse litt opp å si til de andre: "Det ser ut til å bli enda verre neste år", "En mørk situasjon".. Du behøver ikke alltid være den som skal framstå som positiv og perfekt. Prøv å finne en middelvei mellom å klage litt, og å fortelle dem alt. 

Hva er målet ditt? Å bli medisinert eller å få flere samtaler, kanskje samtalegrupper? Høres ut som du allerede har bekjente, men noen som du for enhver pris vil beskytte. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...