Gå til innhold

400k i inkasso..


Gjest 6adcc...e21

Anbefalte innlegg

Gjest 6adcc...e21

Har litt over 400 tusen i inkasso. Blir trekt 11000 i mnd av lønna. Men denne mnd trekker namsmannen 28000kr... hva er beste måten for å bli kvitt gjelden? Får jo ikke refinansiere det uten hus. Skulle fått samlet alt gjeld istede for at det betales ned til 1 selskap bare... også øker det til alle andre. 

Anonymous poster hash: 6adcc...e21

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo luksusfellen metoden som er den beste. Forhandle med alle kreditorene for å få ned gjelden, og få en långiver til å refinansiere gjelden.

Jeg tror man kan komme lenger om man har noen som er vant til å forhandle med banker til å gjøre forhandlingene for seg. Man kommer lettere på defensiven når man skal forhandle seg ut av en situasjon man selv har satt seg i.

Vet ikke om det er noen som har spesialisert seg på slike tjenester, men kan kanskje være verdt å betale litt for hjelp.

Noen som har dette som forretningsmodell er Bank 2, men jeg har heldigvis ikke noen erfaring med dette selv, bare sett reklamen demmes, så aner ikke om de er no bra eller ikke.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
Gjest 6adcc...e21
bzzlink skrev (1 time siden):

Det er jo luksusfellen metoden som er den beste. Forhandle med alle kreditorene for å få ned gjelden, og få en långiver til å refinansiere gjelden.

Jeg tror man kan komme lenger om man har noen som er vant til å forhandle med banker til å gjøre forhandlingene for seg. Man kommer lettere på defensiven når man skal forhandle seg ut av en situasjon man selv har satt seg i.

Vet ikke om det er noen som har spesialisert seg på slike tjenester, men kan kanskje være verdt å betale litt for hjelp.

Noen som har dette som forretningsmodell er Bank 2, men jeg har heldigvis ikke noen erfaring med dette selv, bare sett reklamen demmes, så aner ikke om de er no bra eller ikke.

Ja jeg prøvde å forhandle med inkasso selskapene. Veit ikke hav luksusfellen gjør, for de ville ikke hjelpe meg på noe som helst vis. Men ja, mulig det kan være lurt å betale for en tjeneste kansje som ordner litt.

Anonymous poster hash: 6adcc...e21

Lenke til kommentar
Gjest 6adcc...e21
vidor skrev (1 time siden):

Beste måten er å leve billig og betale ned så mye du kan pr mnd. En upartisk finansiell rådgiver/forhandler er nok smart å bruke noen tusen på (ala Luksusfellen).

Ja mulig det blir slik. Men har så mange selskap jeg har inkasso til. Og har bare trekk hos et firma. Så resten bare øker og øker :( mulig jeg må betale firma for hjelp ja.

Anonymous poster hash: 6adcc...e21

Lenke til kommentar

Når namsmannen gjør lønnstrekk er det jo allerede gått ganske langt, og da er det nok vanskeligere å gjøre noe med.

Og selvfølgelig vil ingen gjøre avtaler med deg nå: De tjener penger på situasjonen din; mer enn om du skulle gjort opp gjelden din raskere. Som foreslått over finnes det også offentlig hjelp å få.

Det jeg tror er din beste sjanse er å overtale den største kreditoren din til å overta alle de mindre beløpene og kun forholde deg til én kreditor og få de til å avslutte innkrevingen gjennom namsmannen (da kan du betale mer per måned) og spørre arbeidsgiver om å gjøre trekket for deg. Namsmannen er forpliktet til å la det være penger igjen til livsopphold. Det er ikke du selv forpliktet til, og det er ofte mulig å leve vesentlig rimeligere enn satsene på utleggstrekk i lønn og trygd.

I tilegg har du det åpenbare tiltaket du bør gjøre for å øke betalingsevnen din: Redusere forbruket ditt:

  • Kjøp mindre og billigere mat.
  • Selg bil / båt / mc / andre verdigjenstander som TV, stereo, osv
  • Sykle/gå
  • Flytt til et rimeligere sted
  • Lei ut et rom i boligen din
  • Lei ut brukbare ting du selv har behov for på finn, hygglo, nabohjelp osv.
  • bruk gis bort på finn når du trenger noe
  • avslutt alle abbonementer: TV, avis, netflix, strim, osv
  • Endre strøm, mobil, internett ol. til rimeligere avtaler.

Skaff deg eventuelt en økonomisk verge som kan gi deg ukepenger, og som kan hjelpe deg å holde budsjettet ditt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er du vell for seint ute når du har såpass lønnstrekk. Men jeg ville solgt alt jeg hadde og kvittet meg med mest mulig gjeld utover der du har trekk. Så ville jeg sett på muligheter for å øke inntektene. Kan du jobbe mer? Bytte stilling/firma? Samt redusere kostnader. Bolig er det ofte mye å gå på, bo i en hytte i skogen i noen år om mulig osv.

Siste løsning er vell gjeldsordning. Men det er vell ikke rett frem det heller. Evt gjeldsflyktning..

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
On 10/24/2021 at 10:00 AM, Guest 6adcc...e21 said:

Ja mulig det blir slik. Men har så mange selskap jeg har inkasso til. Og har bare trekk hos et firma. Så resten bare øker og øker :( mulig jeg må betale firma for hjelp ja.

Anonymous poster hash: 6adcc...e21

I utgangspunktet har saken gått langt fordi du ikke har håndtert den godt. Kreditorene er happy fordi dem endelig tjener penger på deg nå. Renten er sannsynligvis høy, og mange kreditorer fordyrer nok dette for deg. Du må vise vilje til å rydde opp og gi avkall på goder for å betale. Poenget er å få vilkår du klarer å håndtere ved å samle gjelden, få ned renten, ha en kortest mulig men alikevel lang nok nedbetalingstid som du klarer deg med. Prøv de mulighetene du har for hjelp. Private koster gjerne litt, men de er effektive og rett på sak og bør brukes i alle fall i sluttfasen. Pass på at de jobber for dine interesser og iķke kommisjon. Derfor koster dem litt, men det er verdt det.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest 51918...128
Gjest 6adcc...e21 skrev (10 timer siden):

....hva er beste måten for å bli kvitt gjelden? Får jo ikke refinansiere det uten hus. Skulle fått samlet alt gjeld istede for at det betales ned til 1 selskap bare... også øker det til alle andre. 

Anonymous poster hash: 6adcc...e21

Beste måten å bli kvitt gjelden er å gjøre den opp, men for å gjøre det uten bli flådd unødvendig mye/lenge trenger du sannsynligvis rådgivning. Å nedbetale til bare en kreditor mens de andre stadig øker kan også gi deg betydelige problemer på sikt, så også dette forteller om behov for rådgiving nå og ikke neste år! Søke om noen statlig gjeldsordning via namsmannen anbefaler jeg ikke med gjeld 400000 kr og en grei inntekt som gjør trekk på 11000 kr/mnd mulig., det er mulighe EN gang i livet og du klarer høyst sannsynlig dette fint på annen måte. En god rådgiver som kjenner detaljene bør likevel ha siste ordet i slikt,  ikke jeg på grunnlag av et innlegg på noen linjer. 

 

plankeby skrev (49 minutter siden):

NAV har gjeldsrådgivere. Gratis og veldig bra. 

Gratis er de, men veldig bra? Jeg håper for dem som trenger hjelps del dette er tilfellet noen steder, men ut fra min erfaring her i frivillig arbeid for “nødlidte”: Ubrukelig mht alt annet enn oppfatning av sin egen fullkommenhet på området og dermed “grunn” for overta maksimum styring og kommando i andres dagligliv - DER holder de nivå helt på høyde med gamle “sjanter” i forsvaret etter at man personlig har fornærmet dem. Ellers: En ungdomsskoleelev uten “la (det) koste,far betaler”-nykker og med fornuftig foreldreopplæring duger like godt/dårlig. Med et gammelt handelsymnasium, noen tiår i livets skole, interesse for styring av personlig økonomi som foreldrearv siden vi fra 11-12 års alder ikke ble holdt utenfor temaet og bittelitt økonomirelatet i arbeidet opplever jeg at jeg ikke har problemer med jevnlig å nagle "rådgiverene" pga en personlig økonomi-kompetanse med like mange og like store hull som en god sveitserost. Den lokale sparebanken gjør etter mitt syn klart bedre håndverk også for sine problemkunder og den hjelpen er like gratis for bankens etablerte kunder. 

Anonymous poster hash: 51918...128

Lenke til kommentar

Hvis trådstarter opplevde dårlig eller ikke hjelp fra gjeldsrådgivere i NAV kan man kontakte Brukerombudet i sin kommune. Selvsagt må man tåle noen realitetens ord når man er i en stor gjeldssituasjon, med tilhørende store inngripen i livet, men ikke at noen i det offentlige er meget ufine og respektløse. 

 

Klipp og lim fra en tilfeldig større kommune, skal være likt i hver kommune. 

Hva kan brukerombudet hjelpe deg med?

Brukerombudet skal blant annet

  • klargjøre om saken er riktig behandlet
  • oppfordre tjenesteapparatet til å vurdere saken din på nytt
  • oppfordre instanser til å endre faglig og/eller administrative forhold for å bedre tjenestetilbudet
  • gi informasjon, råd og veiledning om dine rettigheter som bruker eller pårørende
  • være samtalepartner og drøfte dine erfaringer
  • bidra til å løse konflikter og bistå i dialog med tjenesteapparatet
  • bistå med å formulere og videreformidle spørsmål eller klage til rett instans
Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 51918...128
plankeby skrev (3 timer siden):

Hvis trådstarter opplevde dårlig eller ikke hjelp fra gjeldsrådgivere i NAV kan man kontakte Brukerombudet i sin kommune. Selvsagt må man tåle noen realitetens ord når man er i en stor gjeldssituasjon, med tilhørende store inngripen i livet, men ikke at noen i det offentlige er meget ufine og respektløse. 

Klipp og lim fra en tilfeldig kommune, skal være likt i hver kommune. 

Hva kan brukerombudet hjelpe deg med?

Brukerombudet skal blant annet

  • klargjøre om saken er riktig behandlet
  • oppfordre tjenesteapparatet til å vurdere saken din på nytt
  • oppfordre instanser til å endre faglig og/eller administrative forhold for å bedre tjenestetilbudet
  • gi informasjon, råd og veiledning om dine rettigheter som bruker eller pårørende
  • være samtalepartner og drøfte dine erfaringer
  • bidra til å løse konflikter og bistå i dialog med tjenesteapparatet
  • bistå med å formulere og videreformidle spørsmål eller klage til rett instans

Selvsagt må man tåle å få en nøktern og kyndig faglig vurdering av en økonomisak på bordet, også om det tilsier at fingeren settes hardt på punkter i livet som har ført økonomien dit den er og som kunne vært unngått ved bedre styring. Dette har jeg da også sørget for selv i det frivillige hjelpearbeidet jeg er en del av, for ingen kan hjelpes videre til noe bedre uten å ha nå-situasjonen klart nok for seg. Å derimot få råd som at først må man søke om økonomisk sosialhjelp før noen rådgiving kan gis eller først må man signere fullmakt in blanco for samtykke til alt rådgiver ønsker å grave i ellers er man vanskelig og kan ikke gis noen hjelp er derimot slik jeg ser det ikke akkurat faglig ompentet økonoisk hjelp, heller ikke akkurat preg av høy respekt for integritieten til personer som utmerket godt selv kan innhente det den andre ber om dersom de mener det er relevant og ta en drøfting om relevansen i andre tifeller. Dette er heller ikke instruks om signere fullmakt om å søke namsmannen om gjeldsrådgiving før saksbehandlar har hatt noen mulighet til å sette seg inn i saken fordi vedkommende vet maks 10 % av det relevante. Bare for å ta to eksempler. Har selv en sak jeg er en av de engasjerte i akkurat nå hvor bare det å få en postliste tilstendt meg eller den det gjelder latert til å være problem av de større - formodentlig fordi en slik postliste vil klargjøre et moment viktig i saken ellers og som jeg antar er negativ info set fra gjeldsrådgivers side. Vedkommende var nemlig ikke klar over at vi som frivillige hjelpere var involvert allerede da den det gjelder etter vårt råd tok kontakt med gjeldsrådgiver, og fikk med “to do-liste fra oss vedkommende allerede hadde signert for fullmakt for.... 

Brukerombudets tjenester likt i hver kommune. Teoreitsk kan hende, men for å gå over til praktisk hverdag: Vi er en over gjennomsnittlig stor kommune og her finnes intet siden etater som trenger litt slikt ombudsarbeid er altfor opptatt av å krangle om hvordan ordningen praktisk best skal organiseres en gang i 2037 eller deromkring - selvfølgelig slik at andre enn akkurat etaten selv sitter med svarteper og får kritikk. (Defor er det vår frivillige hjelpetjeneste og andre tilsvarende som i praksis må gjøre deler av den jobben så langt vi makter.) Det finnes nok en link til en påtenkt side om saken, formodenlig så man kan si man kvalietskontrollen i kommunen under kontrol, men tom nettside “under construction” har svært lav praktisk nytteverdi... Man har videre et pasient- og brukerområdet for fylket og det fungerer så rimelig OK de kan med for lav bemannin i forhold til behov så lenge man trenger fysisk hjelp man ikke/”ukrontrollert” får ihht behov pga sykdom,men økonomihjelp er ikke sykdom. Man har også et kommunalt ombud for rusmisbrukere som later til å ha nok å gjøre for sikre de tungt rusbelastede, men er ikke rus hovedgrunnen til økonomiske problemer og lett å konstantere etter fem minutter er det også feil adresse i vår kommune i en slik sak. 

Hva en kommune skal tilby og skal yte blir en ting, hva den faktisk tilbyr og faktisk yter blir lett noe totalt annet., og særlig gjelder det når den det gjelder ikke bare kan ringe en advokat som tar saken. Ikke tar den både fordi kommunen har for mange klientforhold selv som gjør annenhver advokatkontor i nærområdet inhabil som motpartens advokat slik at førerkort/tilgang bil reelt er nødvendig for kontakt med en oppegående advokat og fordi en person nedsyltet i gjeld forståelig nok ikke er særlig attrativ kunde hos en advokat. 

Anonymous poster hash: 51918...128

Lenke til kommentar

Jeg går selv på gjeldsordning. Men dersom du har 11 000 i tvangstrekk og fremdeles får det til å gå rundt; så kvalifiserer du ikke til gjeldsordning - og må derfor lage din egen nedbetalingsavtale. 

Det første du bør gjøre er å bestille times hos gjeldsrådgiver i din kommune. Dette er er et lovpålagt gratis tilbud alle kommuner skal ha. Opplever du ikke å få et tilfredsstilt tilbud om dette; kan du klage til Statsforvalteren (tidligere Fylkesmannen).

Skal du forhandle frem en egen avtale, gjør du følgende:
- Lag en oversikt over inntekter vs utgifter. Bruk gjerne referansebudsjettet til SIFO. Finn ut hva du har i overskudd til gjeld pr måned. Du skriver at du har tvangstrekk på 11 000. Så det bør vel ligge rundt der. Du skal ha ca 9000 igjen etter faste utgifter til livsopphold. 
- Legg ved Skattemeldingen for de to siste åra, samt lønnsmeldinger for de siste tre månedene. 
- Skriv et lite brev der du forklarer gjelden, din historie i korte trekk; og at du ønsker å ordne opp.
- Lag et forslag på nedbetalingsavtale. Her må du føre opp alle kreditorene dine, og fordele disse 11 000 (mer/mindre) på alle kreditorene, likt etter størrelsesorden. Be også om rentefrys på kravene. 

Dersom du kan tilby et kontantoppgjør - kan du få redusert kravene betydelig. Kanskje kan du få et lån gjennom arbeidsgiver? Refinansiere inkassoen med et lån. Ikke utenkelig at du blir kvitt 30% av inkassoen ved kontantoppgjør. 

Har du 20% rente på kravene dine; så er 48 000 kun renter i året. Men dersom kravet allerede ligger inne til tvangstrekk, er det som jackpot for den "heldige" kreditoren som var først til å få det. Men har du flere kreditorer, der rentene går bananas.... får du heller starte der. 

Men det beste er frisk kapital. Jeg har selv fått redusert krav med 50-70% ved å ringe inn å lokke med friske penger. Send selv inn forslag på avtale - ikke be om et forslag selv. Stor forskjell der. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...