Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Startvansker når det blir kaldt, Ford Fiesta Diesel


Raggys

Anbefalte innlegg

Heisann. Tenker jeg hører med dere her på forumet før jeg evt. leverer bilen på verksted.

Har en Ford Fiesta 2010 1.4 diesel, 68 hk.

I fjor begynte bilen å bli veldig tungstartet så fort gradestokken bikket 0 og videre til minusgrader. Måtte gjerne gløde en del ganger for å i det heletatt ha antydninger til å ville starte. Etter en 1-2 min med startforsøk og gløding, så gikk det til slutt. 

Jeg byttet batteriet selv den gangen, ble ikke bedre. Jeg leverte bilen på verksted, der fant de ut at glødepluggene var så og si helt ubrukelige og måtte byttes. Jobben ble utført, men da begynte det å bli varmere i være ute, så jeg fikk egentlig ikke sjekket om det hjalp på noe særlig for å starte bilen i kulda. 

Nå når gradestokken står på 0 grader og bilen er kald, så har jeg akkurat samme problem som i fjor, må gløde flere ganger før jeg får start på bilen. 

Noen som vet hva det kan være? Batteriet er så og si nytt og glødepluggene ble byttet i fjor, som nevnt. 

Takker så meget på forhånd for tips og råd. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mekker`n skrev (24 minutter siden):

Førsteinntrykk er gløderele eller temp.sensor.

Er det ting som kan kosta skjorta for å få sjekket / få deler på? 

Jeg bruker autorisert ford verksted, etter hvert besøk jeg har hatt hos dem, så er det regninga for selve sjekken som står for største del av regninga jeg betaler for besøket. 

Edit: Jeg leste på annet forum i fjor, som jeg ikke finner nå. Var noe om at det ikke var uvanlig at det kunne være noe med ledningsnettet (som går til glødepluggene) om glødepluggene var i ok stand. Kan det være noe å nevne? Ser også delene du nevner ikke var dyre i det heletatt, sånn generelt på nette iallefall. 

Endret av Raggys
Lenke til kommentar

Siden du har byttet glødeplugger så er det ikke så mange fler komponenter i systemet som styrer gløding. Det kan jo selvsagt være brudd i en ledning e.l, men jeg er ikke der helt enda.

Jeg ser flere har glødeproblemer på Fiesta og et metode for å få lettere start er å gløde lengre. D.v.s glødepluggene fortsetter å ettergløde selvom glødelampa slukker. Prøv å la tenning stå på i 30sec før start o.l.

Likevel så er det neppe meningen at det skal være sånn og det er nok en feil en plass.

Å dra på verksted for diagnose og utbedring er dyrt. Samtidig finner jeg både coolant temp.senor og rele til 200,- pr del på internett. Å bare bytte dissene delene selv på mistanke kan være mye penger spart ja.

Men etter mange episoder de siste årene så stoler jeg ikke på kunden sine deler for 5 øre lenger. Jeg har tatt over mange feilsøkningsjobber hvor alt mellom skiltene har blitt byttet og det omsider viste seg å være den sprell nye delen til kunden som var problemet. Veien til å prøve nye deler 1 gang til pleier å være ufin og kostbar.

Du byttet riktig del til å begynne med, men kjøpte noe billig dritt på internett. At du kjøper et jalla gløderele kan m.a.o bli dyrt. Man kan potensielt tapte tusenvis av kroner på det i videre feilsøkning.

Med det så vil jeg anbefale deg å holde deg unna bildeler.no, skruvat. ebay.

Gjerne gå inn på Meca eller Mekonomen sin delekatalog og se hva de tilbyr. Deretter kjøper du eksakt den samme delen fra Eurodel til en helt annen pris, eller orginale deler.

Jeg mener også at jeg har vært borti feil med ledningsnett på disse. En av de tynne ledningene inn på glødereleet. Men totalt kan det fortsatt bli billigere å bytte rele og temp.sensor på mistanke selv, istedenfor at verkstedet gjør det. Man finner flere caser på nett, youtube guides m.m på hvordan man bytter rele/temp.sensor og det er jo en kjent feil sånt sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mekker`n skrev (22 minutter siden):

Siden du har byttet glødeplugger så er det ikke så mange fler komponenter i systemet som styrer gløding. Det kan jo selvsagt være brudd i en ledning e.l, men jeg er ikke der helt enda.

Jeg ser flere har glødeproblemer på Fiesta og et metode for å få lettere start er å gløde lengre. D.v.s glødepluggene fortsetter å ettergløde selvom glødelampa slukker. Prøv å la tenning stå på i 30sec før start o.l.

Likevel så er det neppe meningen at det skal være sånn og det er nok en feil en plass.

..............

Tusen takk for utfyllende svar :) Da har jeg litt å gå på. 

edit: "
Du byttet riktig del til å begynne med, men kjøpte noe billig dritt på internett" 
Nå var det forøvrig verksted som feilsøkte bilen og kom fram til at pluggene var problemet, og brukte originaldeler å sette på bilen, bare om det var noe misforståelser der. 

Endret av Raggys
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...