Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dama og matpakke h**


Gjest a69d2...867

Anbefalte innlegg

Gjest a69d2...867

Hun har altså en greie hvor hun MÅ lage matpakke til meg hver dag. Legger oppi mye ting som jeg ikke har lyst på der og da. Typ små oster og barer osv.. mye brødmat og middagen fra i går osv. Skriver lapper som Hu har oppi. .jaa det er sikkert søtt men ikke når jeg er på jobb. Tingen er at jeg er vant med å ta en burger med kollegaene når vi likevel er ute på farta så jeg blir jo å kaste maten hun ordner, ganske ofte. Egentlig har jeg bare lyst til å fortsette med burgerlunsjene med kompisene og kollegaene mine og at hun bare dropper det matpakke opplegget. Tror helt ærlig hun gjør det mest fordi hu tror jeg blir glad for det. Ble glad kanskje de 1-2 første gangene, men ikke nå mer. Hvordan kan jeg formidle dette til henne uten at hun blir sur??

Anonymous poster hash: a69d2...867

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest a69d2...867 skrev (32 minutter siden):

Tror helt ærlig hun gjør det mest fordi hu tror jeg blir glad for det. Ble glad kanskje de 1-2 første gangene, men ikke nå mer. Hvordan kan jeg formidle dette til henne uten at hun blir sur??

Haha, dette var litt festlig. Bare si at du ikke er særlig fan av matpakker uansett hvordan de lages, og at du heller foretrekker å kjøpe deg mat. Personlig synes jeg matpakke er den kjipeste av alle norske tradisjoner. Skjønner ikke hvorfor så mange fortsetter med det, spesielt ikke når de har en kantine i umiddelbar nærhet.

Endret av OlavEH
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først og fremst ikke vær utakknemlig. Det er lov å gjøre feil i god tro, og preferanser er sekundært til intensjon.

Når man har fått det på plass så er det mulig å kommunisere seg ut av en konflikt over noe så enkelt som dette. Det er ikke vi som skal lytte til dine synsinger, men partneren din. Jeg ville sagt "jeg setter pris på matpakke, men på fredager har vi hamburgere på jobb, og jeg vil ikke gå glipp av det".

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest a69d2...867
22 minutes ago, Dusken said:

Du er kjempeheldig som har noen som lager mat til deg hver dag! Jeg hadde blitt kjempeskuffa om jeg fikk høre at alt bare blir kastet fordi det er skummelt/flaut å åpne en (sunn?) matpakke foran kompiser.

Det er hverken skummelt eller flaut, men før jeg ble sammen med hu så var jeg glad i burgerlunsjene med gutta. Da er det kjipt å sitte ved siden av de nå med matpakke med noen druer, og oster og noen knekkebrød med masse grønt på. Mens de har burger på menyen. 

Og: hverken burgerne eller maten i kantina vår er dyr, jeg har god økonomi og jeg trener MYE. 

Ja får vel bare si takk men nei takk. Kommer seff ikke til å si at jeg har hivd alt i søpla da

Anonymous poster hash: a69d2...867

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Guest a69d2...867 said:

*snip*

Er det ikke en smule urovekkende at du spør fremmede på nettet hvordan du skal kommunisere noe til den du er kjæreste med?

Jeg skulle tro du/dere trenger å jobbe med kommunikasjonen i forholdet, dersom en så banal sak virker vanskelig å snakke om.
Hvis du er glad i kjæresten din, har du sikkert alt å vinne på å skape en god dialog hvor dere kan fortelle hverandre deres behov og ønsker.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest a69d2...867
32 minutes ago, Atib Azzad said:

Er det ikke en smule urovekkende at du spør fremmede på nettet hvordan du skal kommunisere noe til den du er kjæreste med?

Jeg skulle tro du/dere trenger å jobbe med kommunikasjonen i forholdet, dersom en så banal sak virker vanskelig å snakke om.
Hvis du er glad i kjæresten din, har du sikkert alt å vinne på å skape en god dialog hvor dere kan fortelle hverandre deres behov og ønsker.

Jeg skal snakke med henne. Men jeg spør her for å få litt råd. Hun er av typen: langsint og litt lettfornærma så kvir meg for å si det da vet du

Anonymous poster hash: a69d2...867

Lenke til kommentar
Gjest a69d2...867 skrev (4 minutter siden):

Jeg skal snakke med henne. Men jeg spør her for å få litt råd. Hun er av typen: langsint og litt lettfornærma så kvir meg for å si det da vet du

Anonymous poster hash: a69d2...867

Da kan du vel i samme slengen ta det opp med henne at det er vanskelig å være ærlig og si hva du mener fordi det får så store konsekvenser, det vil si at hun blir langsint og så lett fornærmet? Trygg henne på at hun ikke skal ta det personlig og at det ikke handler om henne at du ikke vil at hun skal mekke deg matpakke. Og at det ikke er noe hun trenger å være sint for. Men helt ærlig, jeg hadde blitt en smule irritert om typen min plutselig sa til meg at han ikke vil ha matpakke lenger og aldri egentlig har likt å få matpakke, først et halvt år etter jeg begynte å ordne det til han. De fleste blir nok litt irritert når folk ikke er ærlige, og så skylder på at det er fordi en ikke vil fornærme vedkommende eller at vedkommende er så langsint etc. Her har du egentlig kludra det litt til for deg selv, så vær nå ærlig når du først skal være ærlig. 

Er uansett en bagatellsak. Og høres ut som små ting blir store ting hos dere, basert på denne problemstillingen... Så da ønsker jeg deg lykke til. 😛 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest a69d2...867 skrev (7 minutter siden):

Jeg skal snakke med henne. Men jeg spør her for å få litt råd. Hun er av typen: langsint og litt lettfornærma så kvir meg for å si det da vet du

Anonymous poster hash: a69d2...867

Faktumet at du allerede rigger opp for konflikt over dette er ikke lovende. Hvorfor skal matpakke være et emne for konflikt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Guest a69d2...867 said:

Jeg skal snakke med henne. Men jeg spør her for å få litt råd. Hun er av typen: langsint og litt lettfornærma så kvir meg for å si det da vet du

Ja, rådet mitt er å jobbe med kommunikasjonen deres slik at du kan formidle hva du føler, og forhåpentligvis vice versa, uten at alt kollapser.
Husk på at det er du som kaster matpakkene fremfor å snakke med hun som lager dem til deg, problemet så langt, er ikke hennes eventuelle reaksjon, men din mangel på åpenhet.
Når du sier hun lage matpakker, at hun TROR du blir glad for dem, virker det jo som noe har vært grovt underkommunisert.
Det finnes ingen quick fixes for et funksjonellt forhold, man må rett og slett lære å relatere til hverandre på en god måte, det innebærer å lytte, ikke anta.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Si at du syns hun er grei som tenker på deg og gjør dette, men at du liker burgerlunsjen med kollegaene. Matpakker er sjelden fristende, men det trenger du kanskje ikke å si da. Det virker som om hun vil lage sunn matpakke, men hun må akseptere at du heller vil ha burger. Hun bør ikke bli sur for dette. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hva med å si det til dama på en fin måte at du ikke ønsker det? Jeg hadde vært kjempe glad om noen lagde mat til meg uansett om det hadde vært matpakke.

Si til henne at du sitter pris på tanken men at det ikke er nødvendig. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Hei. Hvis maten spises innenfor arbeidsplassens fire vegger, så ser jeg ikke noe problem med å spise matpakke. Det er bare bra at man har med matpakke på jobb. Uannsett hvor mye eller lite penger man har. Man sparer penger på å ha med matpakke.

Problemet oppstår hvis hun spør deg om matpakken som du fikk med deg var god og du kanskje juger til henne og sier at du likte den. Det er ikke bra.

Enten så må du snakke med henne og fortelle henne at du ikke vil ha med matpakke, eller så må du bare finne deg i å ha med matpakke og spise den på jobb.

Det er ikke noe nederlag og ha med matpakke på jobb. Du må være glad for at noen gidder og lage mat til deg. Hun/Du/Dere har tross alt brukt penger på å kjøpe den maten som matpakken lages av.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tenker at det er lov å ønske å ha kontroll på hva en selv skal spise, og at det kan kanskje føles ut som at hun behandler deg som et barn? 

Uansett, vær ærlig. Kommuniser dine behov på en tydelig, men vennlig måte. Tenker at hvis du tar det opp en fin og konstruktiv måte, så mener jeg at hun bør takle det. Blir hun sur, går det nok over. Kanskje du kan si: "Jeg ønsker å lage mine egne matpakker, så du kan heller bruke tid på lage deg selv en god matpakke, jenta mi" og så nusser du henne på kinnet eller no :D. 

Og for all del, det er viktig å kommunisere med den det gjelder, men jeg tror at det kan være lurt å drøfte litt på forhånd hvordan man kan ta opp ting på en god måte, med den hensikten å ikke såre partneren sin eller den det skulle angå, så jeg tenker at problemstillingen TS lufter er helt legitim :)

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (9 minutter siden):

Uansett, vær ærlig. Kommuniser dine behov på en tydelig, men vennlig måte. Tenker at hvis du tar det opp en fin og konstruktiv måte, så mener jeg at hun bør takle det. Blir hun sur, går det nok over. Kanskje du kan si: "Jeg ønsker å lage mine egne matpakker, så du kan heller bruke tid på lage deg selv en god matpakke, jenta mi" og så nusser du henne på kinnet eller no :D. 

Hvis han ikke vil ha matpakke i det hele tatt, må han si det. Tipper det føles bedre å høre at han ikke er noe stor fan av matpakker generelt, og heller vil kjøpe seg mat, enn at hennes matpakker ikke er bra nok og han heller vil lage seg sine egne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...