Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sliter med elektro vg1


Anbefalte innlegg

Jeg er helt ok i elektro, men jeg sliter veldig med å skjønne skjemaer og hvor jeg skal sette inn ledningen i Elenergi. Jeg er ikke god på å finne ut av noe og finne en kreativ løsning til det. Oppgaven var å koble lampe, en polet bryter og dobbel stikk kontakt til koblingsboks. Også måtte jeg finne en løsning på hvordan jeg måtte koble alt og lage et skjema for dette. Læreren sier at vi må finne løsning selv og får håpe på at det ikke kort slutter. Hvordan kobler jeg opp et sånt anlegg, hvordan lager jeg et skjema for alt dette og faktisk skjønne hva som egentlig skjer teoretisk, og hvor kabler skal kobles

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Læreren er nok en tilhenger av " learning by doing". Hvis du tenker på koblingsboksen så skal stikkontakten ha en videreføring av til tilførselen, altså faststrøm, dvs. Brun på brun(L1) og blå på blå(N). Lampen skal også ha en videreføring men kun på den blå lederen,altså blå på blå. Den andre fasen til lampen skal kunne brytes av bryteren. Selv om du legger egen kabel med både blå og brun leder til bryteren vil den i praksis kun bli brukt for å bryte strømmen som går til den brune lederen til lampen. Koblingen i boksen for bryterkabelen blir brun(faststrøm) på brun(bryterkabel) og blå(bryterkabel) på brun(lampeledning). Når det gjelder eventuelle jordingsledere så skal de samles og kobles sammen i egen klemme i boksen.

Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...