Gå til innhold

Flytte data fra Dropbox til Onedrive


jonlem

Anbefalte innlegg

Jeg har drøyt 250 Gb med data på en Dropbox-konto som skulle vært flytta over til Onedrive. 

Det er såpass mye at jeg kan ikke synke alle dropbox-mappene til min pc (for lite plass på harddisk) for deretter å bare kopiere det til ei Onedrive-mappe. Har googla og leita etter en mer elegant måte å gjøre det på, men finner lite vettugt. 
Det å "manuelt" kopiere det fra en mappe til en annen virker også å være litt tungvint og tidkrevende, og kanskje en mindre sikker måte å gjøre det på? Det er snakk om mye viktige data, og jeg vil ikke risikere å miste noe på veien. 

Noen som har gode forslag? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MegaMann2 skrev (5 timer siden):

https://rclone.org/

https://rclone.org/commands/rclone_sync/

Fungerer ganske likt som rsync, men tilpasset mot storage systemer i sky. Sync kommandoen her vil løse problemet ditt veldig lett uten risiko for tap av data på veien. Sett opp hver av skytjenestene dine, og gjør en sync slik "rclone sync dropbox: onedrive:"

Interessant! Denne ser ut til å kunne flytte filene uten at de må "innom" min eller noen andre sin PC for mellomlagring på veien. Skal sjekke det ut, takk for tips. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, jonlem said:

Interessant! Denne ser ut til å kunne flytte filene uten at de må "innom" min eller noen andre sin PC for mellomlagring på veien. Skal sjekke det ut, takk for tips. 

Filene må innom din maskin, men de blir kun mellomlagret i biter i RAM og ikke på disk. Men du vil altså bruke av din internett kapasitet for å hente ned filene fra sky A for å så igjen laste de opp i sky B.

Lenke til kommentar

Hvis rclone er noe i nærheten av rsync så er det bra. Har brukt rsync til å kopiere en server til en annen uten problemer, riktig nok Linux -> Linux.

Alternativet er jo å shoppe seg f.eks en ekstern disk til formålet og senere bruke den til backup, men tror du klarer deg greit uten hvis rclone gjør jobben.

Lenke til kommentar
vidor skrev (19 timer siden):

Hvis rclone er noe i nærheten av rsync så er det bra. Har brukt rsync til å kopiere en server til en annen uten problemer, riktig nok Linux -> Linux.

Alternativet er jo å shoppe seg f.eks en ekstern disk til formålet og senere bruke den til backup, men tror du klarer deg greit uten hvis rclone gjør jobben.

Jeg har tenkt på dette. For oss som bare er gjennomsnittlig avanserte brukere av PC virker jo det først som en god ide. Men Dropbox fungerer jo slik at jeg må inn og velge hvilke mapper som skal synkroniseres til min PC. Når alt så er synka, kan jeg gå i windows utforsker og kopiere til ekstern harddisk. Problemet her er at jeg ikke kan synke alt til min PC pga begrenset plass på harddisken. Og når jeg ikke får synka alt til min harddisk, får jeg heller ikke kopiert alt til en ekstern harddisk... eller? 

Jeg trenger å flytte dataene fra en sky til en annen uten mellomlagring på pc. 

Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (På 21.10.2021 den 23.02):

Filene må innom din maskin, men de blir kun mellomlagret i biter i RAM og ikke på disk. Men du vil altså bruke av din internett kapasitet for å hente ned filene fra sky A for å så igjen laste de opp i sky B.

Internettkapasitet har jeg nok av, det er harddisken min som ikke er stor nok til å håndtere disse datamengdene (eller, den ER jo det, men det er ikke nok LEDIG plass). Men da forstår jeg det sånn at rclone/rsync i kopieringsprosessen kjører dataene innom min PC (RAM), men ikke på den måten at alt må lastes ned først, for så å bli lastet opp igjen til det nye stedet. Det bør funke selv om det ikke totalt sett er nok lagringsplass på min HD til alt. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, jonlem said:

Internettkapasitet har jeg nok av, det er harddisken min som ikke er stor nok til å håndtere disse datamengdene (eller, den ER jo det, men det er ikke nok LEDIG plass). Men da forstår jeg det sånn at rclone/rsync i kopieringsprosessen kjører dataene innom min PC (RAM), men ikke på den måten at alt må lastes ned først, for så å bli lastet opp igjen til det nye stedet. Det bør funke selv om det ikke totalt sett er nok lagringsplass på min HD til alt. 

Det er riktig.

Rclone laster eksempelvis ned 10 MB av fil X fra Dropbox og lagrer den den i minne, så laster den den samme biten opp til Onedrive. Paralellt gjør den det for mange filer samtidig og den har kontroll på hva som hører til hva slik at resultatet blir en 1:1 kopi av alle filene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...