Gå til innhold

LED lys hva er feil?


Anbefalte innlegg

Dette må være billigste sort på ebay\aliexpress, noen som ser hva som kan være feil påstår 5 watt, men er nærmere 0.

Klarer noen å se hva slags omformer den har? ligner for meg noe 12-5 volt som er gjort om til 230 volt.

Så gleder meg å høre hva dere tror er feil er garantert fraktskade men kn være noe elektronikk som er ryket da hvis jeg koblet metal på platen lyser den mere korte blink slik voltometer så hva betyr det?

IMG_1890.JPG

IMG_1891.JPG

IMG_1893.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kjøpt noe du ikke vet hva er igjen?

Prøvde å google "dh-l511-a", men fant ikke noe. Skriv hva du har kjøpt i stedet for å laste opp mørke bilder.

LMH1 skrev (1 time siden):

Klarer noen å se hva slags omformer den har?

På de bildene der ser man nesten ingenting.

LMH1 skrev (1 time siden):

ligner for meg noe 12-5 volt som er gjort om til 230 volt.

[..] hvis jeg koblet metal på platen lyser den mere korte blink slik voltometer så hva betyr det?

Hva i alle dager er du prater om. Dette gir ingen mening. Jeg tror ikke du skal koble 230 V.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Som nevnt, elendige bilder og dårlig forklaring av noe du åpenbart har fint lite peiling på. Alt for lite til å begynne og fordele skyld på alle andre. 

Men det lille jeg ser er at det går 230V (L-N) inn på dette kretskortet hvor LED diodene sitter. Det sitter en "rectifier" ett eller annen sted (likeretter) som gjør AC om til DC. Deretter blir spenningen regulert ned til siste instans som er LED diodene som ikke skal ha mer enn rundt 3V. 

Mest trolig er det en kondensator som er røket eller montert feil. (dårlig lodding etc.). Kondensatorer er ofte merket med prefix (C1-C2 etc.). I dette tillfellet kan det se ut som om deter SMD kondensatorer (Surface mount) og disse er vanskeligere å skifte ut for dem som ikke skjønner seg på slikt (feks. sånne som deg). 

En annen ting... 

Med den elendige kunnskapen du har så ville jeg holdt meg langt unna å reparere denne eller forsøke på dette. Det går 230V rett inn på dette kortet som det også er strøm på. Å denne holder du nærmest i hånden. 

Det er et ganske vanlig problem at billige LED pærer kan blinke litt. (søk på google). 

Så kommer jeg nok en gang til å nevne følgende:

Hvorfor i all verdens dager fortsetter du å kjøpe billige produkter når du åpenbart ikke vet opp ned på en kalkulator?? Kat hele lampen i søppla, dra ned på en annerkjent lampebutikk og kjøp deg en helt ny lampe. Mest trolig kommer også denne fra Kina, men da kan du vertfall gå tilbake til butikken og klage samt få deg ny lampe. 

Nå må du snart begynne å bruke hue litt, for dette blir for dumt. Kjøp evt. en dyr Philips LED pære fra den lokale sjappa. Disse er som oftest bedre og holder lenger. Slike pærer koster alt for lite til at man skal bruke tid på og reparere dem. I ditt tilfelle vil det i værste fall bety liv og død.  

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

En liten rettelse av meg selv. 

For å "vaske" strømmen etter likeretter fra 230V trengs det nok en langt større kondensator. Gjerne kan du finne flere små i steden for en stor etc. Disse er som oftest ganske store. Ligner på små tønner. 

Hvis disse er defekt så ser man det det ofte ved å se øverst på kondensatoren. Der er det et lite kryss slik at hvis "trykket" blir for høyt inne i disse så åpner den seg på toppen da det er der den er svakest. Ofte kan man se at det rent ut litt veske. Men det kan godt hende man ikke kan se noe også med det blåtte øyet. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (3 minutter siden):

Og likevel kan man få seg en kilevink.

Jepp. Kondensatorer skal man ikke leke med :) 

Litt mer sofistikerte kretser har en såkalt "bleed resistor" som tømmer kondensatoren. men man skal ikke regne med at alle kretser har dette. Jo større verdi på motstanden jo sagtere tappes kondensatoren når støpselet er dratt ut. 

 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 timer siden):

Hvorfor i all verdens dager fortsetter du å kjøpe billige produkter når du åpenbart ikke vet opp ned på en kalkulator?? Kat hele lampen i søppla, dra ned på en annerkjent lampebutikk og kjøp deg en helt ny lampe. Mest trolig kommer også denne fra Kina, men da kan du vertfall gå tilbake til butikken og klage samt få deg ny lampe. 

Nå må du snart begynne å bruke hue litt, for dette blir for dumt. Kjøp evt. en dyr Philips LED pære fra den lokale sjappa. Disse er som oftest bedre og holder lenger. Slike pærer koster alt for lite til at man skal bruke tid på og reparere dem. I ditt tilfelle vil det i værste fall bety liv og død.  

Faktisk finnes det brukbare LED lys fra kina, eneste problem særlig for nye begynner og verken ebay eller aliexpress forbyr pærer som ikke er CE godkjent..

https://www.aliexpress.com/item/1005001540503584.html?spm=a2g0s.12269583.0.0.20b2242bFpZE8Q

Men vet det finnes:

https://www.aliexpress.com/item/1005001592687336.html?

Slike er faktisk bedre pris og ytelse en osram og philips kanskje levetiden er eneste forskjellen.

https://www.aliexpress.com/item/4000031520963.html?

https://www.ebay.com/itm/402455755689?hash=item5db43b7ba9:g:HTQAAOSwmSdag3MO

Verken Osram eller philips gir særlig mye garanti uten om de er laget med fagmann ikke billig fabrikk i kina.

Men hjelper lite er ikke sikkert de holder lengere en billig kina pære. Største problem man vet ikke hva man ender opp med, særlig frakten til kina er dyrt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Store besparelser på å kjøpe LED-lys i Kina ser jeg .. For å ikke snakke om bryderi. Hvorfor bestille fra Kina når alle store varehus kjøper massive mengder til bulkpriser? Du kan kjøpe topakning eller trepakning med LED-pærer på Biltema eller Jula for godt under 100-lappen. Man ler ikke hele veien til banken når man kun har en fortjeneste på noen tiere ...

Lenke til kommentar
nightowl skrev (2 timer siden):

Store besparelser på å kjøpe LED-lys i Kina ser jeg .. For å ikke snakke om bryderi. Hvorfor bestille fra Kina når alle store varehus kjøper massive mengder til bulkpriser? Du kan kjøpe topakning eller trepakning med LED-pærer på Biltema eller Jula for godt under 100-lappen. Man ler ikke hele veien til banken når man kun har en fortjeneste på noen tiere ...

Ja da har man ikke paypal eller kredittkort levrandøren å skylde på eller klage til hvis de mener du ikke kan forvente bedre av pærer i glass og plast.

Man kan heller ikke bruke konkursvarsel. Opplevd defekte pærer både hos biltema\jula om det er enkelt å klage kan jo diskutere fleste gidder ikke. Man mister bonuspoeng etc.

Så butikkene kan jo løse problemet med øke prisene eller si man må betale 160 kr i frakt til nettbutikken for å løse problemet eller ekspedisjonsgebyr per opprettet reklamasjonsak. Annen løsning butikkene kan jo gjøre er å øke miljøverngebyr per antatt vare som blir kastet. Så det finnes løsninge å ungå god kundebehandling på.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (57 minutter siden):

Ja da har man ikke paypal eller kredittkort levrandøren å skylde på eller klage til hvis de mener du ikke kan forvente bedre av pærer i glass og plast.

Man kan heller ikke bruke konkursvarsel. Opplevd defekte pærer både hos biltema\jula om det er enkelt å klage kan jo diskutere fleste gidder ikke. Man mister bonuspoeng etc.

Så butikkene kan jo løse problemet med øke prisene eller si man må betale 160 kr i frakt til nettbutikken for å løse problemet eller ekspedisjonsgebyr per opprettet reklamasjonsak. Annen løsning butikkene kan jo gjøre er å øke miljøverngebyr per antatt vare som blir kastet. Så det finnes løsninge å ungå god kundebehandling på.

Dette er bare babbel fra start til slutt. Du trenger ikke diskutere noe med noen som helst hvis varen har en mangel. Du kontakter/oppsøker kun butikken og sier at du ønsker å reklamere. Varen og mangelen må fremvises. Husk å ta vare på kvittering.

Endret av nightowl
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg har også kjøpt noen LED-pærer fra Ebay for å sammenlikne med kvalitetspærer fra Philips og Osram. Kjøpte 4 stk. til rundt 120 Kr. (150 Kr. med frakt).

Designmessig var Kina-pærene nesten det samme, men kvaliteten var ganske så forskjellig. Alle 4 Kinapærene hadde synlig forskjellige fargeverdier (Kelvin), selv om de var oppgitt til "warm white ~3000 Kelvin".

Kjøpte 4 pærer, og den ene døde etter ganske kort tid (noen måneder), 2 andre begynte å blinke rundt samme tid (ville vært supert om de var til en diskotek, med forskjellige strobe-effekter), og den fjerde lyste etterhvert svakere og svakere (skulle ha fjernet den tidligere mtp. brannfare, for plastikken var blitt misfarget og skjør).

Etter at jeg avgjorde at testen var vellykket, dvs. at pærene var enda dårligere enn forventet, så gikk jeg på den lokale elektrobutikken og kjøpte meg 4 stk. Osram-pærer til 129 Kr. pr. stk.

De 4 Osram-pærene lyser ennå, flere år senere, uten blinking, misfarging eller forskjellig fargeskjær.

Skulle jeg klaget på Kina-pærene? Jeg har virkelig bedre ting å gjøre! Skulle jeg åpnet dem og sett hva jeg kunne reparere? Jeg vurderte det, men jeg vet også at jeg ikke har kunnskapen eller mest sannsynlig utstyret jeg trenger (har ikke loddebolt) for å fikse dem - og, igjen, jeg har bedre ting å gjøre.

Så jeg bare kjøpte skikkelige pærer lokalt, tok vare på kvitteringen i tilfelle noe skulle skje, og sa meg veldig godt fornøyd med sluttresultatet (dvs. lyset fra Osram-pærene).

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Kjøpte 4 pærer, og den ene døde etter ganske kort tid (noen måneder), 2 andre begynte å blinke rundt samme tid (ville vært supert om de var til en diskotek, med forskjellige strobe-effekter), og den fjerde lyste etterhvert svakere og svakere (skulle ha fjernet den tidligere mtp. brannfare, for plastikken var blitt misfarget og skjør).

Etter at jeg avgjorde at testen var vellykket, dvs. at pærene var enda dårligere enn forventet, så gikk jeg på den lokale elektrobutikken og kjøpte meg 4 stk. Osram-pærer til 129 Kr. pr. stk.

De 4 Osram-pærene lyser ennå, flere år senere, uten blinking, misfarging eller forskjellig fargeskjær.

ja du får vurdere om du har biltema, jula\komplett avtale.

https://prisguiden.no/produkt/philips-hue-white-and-color-ambiance-e27-richer-colors-bt-806lm-2pk-316508#detaljer

men slike er vel neppe billig å reparere får vel 10 ganger mye led lys fra kina.

problemet https://www.elektroimportoren.no/ gir kun 1 års reklamasjon siden de selger til bedifter og gir pris uten moms alkevell kommer den i prisguiden som billigst.

driter i fargeverdien og lavere holbarhet ved lynnedslag spiller det liten rolle.

beste diaode led skal ha 500 000 timers levetid rundt 57 år. men billige rundt 25 000 timer rundt 3 år lykke til å klage på de da.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (10 minutter siden):

ja du får vurdere om du har biltema, jula\komplett avtale.

https://prisguiden.no/produkt/philips-hue-white-and-color-ambiance-e27-richer-colors-bt-806lm-2pk-316508#detaljer

men slike er vel neppe billig å reparere får vel 10 ganger mye led lys fra kina.

Dette er pære med blåtann ... (Pass på så du ikke sammenligner fersken solgt i norsk butikk med rosin solgt i Kina ..)

Hva prisen er ved reparasjon er kun interessant etter man ikke lengre har garanti og ikke lengre kan reklamere.

LMH1 skrev (10 minutter siden):

problemet https://www.elektroimportoren.no/ gir kun 1 års reklamasjon siden de selger til bedifter

Er du bedrift eller privatperson? Hvis du er sistnevnte gjelder forbrukerkjøpsloven og du har mye lengre reklamasjonsfrister.

LMH1 skrev (10 minutter siden):

beste diaode led skal ha 500 000 timers levetid rundt 57 år. men billige rundt 25 000 timer rundt 3 år lykke til å klage på de da.

3 år tilsier jo litt over 26 000 timer. Har du brukt pæra mye kan du ikke forvente så mye mer.

Og om ønsket er LED-pære som lyser en halv million timer er ikke AliExpress-pærer til 2 NOK riktige valget.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 21.10.2021 den 14.32):

ja du får vurdere om du har biltema, jula\komplett avtale.

beste diaode led skal ha 500 000 timers levetid rundt 57 år. men billige rundt 25 000 timer rundt 3 år lykke til å klage på de da.

Hva skal jeg med kvantumsrabattavtaler? Jeg kjøper bare pærer til egen husholdning, og når kvalitetsvarer generelt holder i flere år, så hvorfor gidde å kaste bort tid på å klage på noe til 100-lappen, selv her i Norge? ^^

Etter 3 år (og det har allerede gått mer enn det) så vil jeg være fornøyd med lyset jeg har fått ut av pæren (eller de 4 det gjelder) og bare kjøper nye hvis de blir ødelagt. Lyspærer ER tross alt forbruksvare.

Hadde jeg virkelig vært interessert i leke hobbyelektroniker så hadde jeg først satt meg inn i det jeg skal gjøre, og så prøvd så godt jeg kan selv før jeg spør andre om hjelp.
Skal man være seriøs i sin hobby så bør man legge egen stolthet i det man gjør, dvs. prøve seg fram til man ikke kommer lenger på egenhånd.

Hvis det stopper opp veldig tidlig i prosessen gang etter gang så ville jeg til slutt spurt meg selv om dette egentlig er noe for meg.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (17 timer siden):

ja du får vurdere om du har biltema, jula\komplett avtale.

https://prisguiden.no/produkt/philips-hue-white-and-color-ambiance-e27-richer-colors-bt-806lm-2pk-316508#detaljer

men slike er vel neppe billig å reparere får vel 10 ganger mye led lys fra kina.

problemet https://www.elektroimportoren.no/ gir kun 1 års reklamasjon siden de selger til bedifter og gir pris uten moms alkevell kommer den i prisguiden som billigst.

driter i fargeverdien og lavere holbarhet ved lynnedslag spiller det liten rolle.

beste diaode led skal ha 500 000 timers levetid rundt 57 år. men billige rundt 25 000 timer rundt 3 år lykke til å klage på de da.

Det er nettopp det som er poenget. Fra Kina får du flere enheter for samme pris, og har man attpåtil grundleggende kunnskaper innen elektronikk så kan man også reparere de som går i stykker. Det blir dermed i de fleste tillfeller langt billigere. 

Så må man selvsagt også trolig svelge noen kameler også. Lyspærene fra Kina kan ha varierende kvalitet, det tar lang tid før man får dem i posten og garanti og kundeservise er stort sett fraværende, i forhold til den man får over disk i Norge. 

I DITT tillfele... kjøp i Norge, og jeg vil samtidig råde deg til og holde deg langt borte fra alt som har med elektronikk og gjøre. Vertfall når man snakker om 220V. Dette har du slett ikke greie på. Ikke engang nok til at du kan ha noen meninger om det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

https://www.rusta.com/se/sv/led-lampa-e27-p911501560101.aspx

Finnes også:

https://www.ikea.com/no/no/p/solhetta-led-paere-e27-470-lumen-globeformet-opalhvit-30498569/

Som er nærmest pris for de som vil ha mest for pengene. Men finnes kun 2700 ikke rundt 5000 fargetempratur.

Fikk tak i slike til 10 kr stk i på nordby antar de selger ut.

Men hvorfor  er det så håpløst å finne gode LED? for stort sett mener jeg er LED brukbare fra aliexpress og ebay i dette tilfellet var untaket.

Største negativet jeg får ikke sett inni hvor håpløs det er kan jo håpe på diode led men antar mini SMD eller ligdene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (24 minutter siden):

Største negativet jeg får ikke sett inni hvor håpløs det er kan jo håpe på diode led men antar mini SMD eller ligdene.

Grunnen til at ikke du får sett inni er fordi du ikke forstår hvordan du skal demontere den. (Kanskje like greit...)

du håper at det er en diode eller led.... hva er det som gjør at du delvis konkluderer med at det kan vær en diode eller en LED som gir deg feilen? Sier du ikke at led lyset blinker da? Hvordan kan en LED diode blinke når den ikke virker? En led diode gjør det den får beskjed om å gjøre frem til den ikke virker mer og da lyser den ikke i det hele tatt. 

Saken er at du kan ikke mene eller annta noe som helst, fordi du skjønner ingenting av hvordan en slik krets fungerer. 

Kjøp deg en ny led pære eller enda bedre en ny lampe og ikke bry hodet ditt med noe du ikke har evne til å forstå noe av. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...