Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Parkeringsbot gjesteparkering


larz

Anbefalte innlegg

Borettslaget jeg bor i har en oppstillingsplass for gjesteparkering. Hver andel har fått utdelt et parkeringsbevis som kan plasseres i frontruta, som gir deg lov til å stå på gjesteparkering i opptil 48 timer. Jeg parkerte bilen min der med beviset i frontruta, og fikk en bot morgenen etter.

På boten står det "Gjesteparkering - parkeringsforbud for beboere". Ringte så inn til parkeringsselskapet, hvor de sa at de hadde tatt et oppslag på kjøretøyet mitt, og så at jeg bor i borettslaget. Kan de gi bot for dette? De mener altså at det er utelukkende gjester som får lov til å parkere der, selv om jeg brukte parkeringsbeviset jeg hadde fått utdelt.

Synes dette virker helt sprøtt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest d2669...5ee skrev (6 minutter siden):

Har du hørt med styret/lest reglene for parkering i BRL? 

Anonymous poster hash: d2669...5ee

Spørsmålet mitt går mer på om de har hjemmel til å forskjellsbehandle på den måten. Gjesteparkering er svær, og ofte helt tom, så synes det er sprøtt at jeg ikke kan parkere der en liten stund, ettersom jeg ikke har fått tildelt fast parkeringsplass enda. 

Hva om jeg er bortreist i en uke, og lar min tante låne bilen. Er hun da gjest om hun skal innom bare for å sjekke plantene mine?

Lenke til kommentar
Gjest fb722...511

Her er det ikke hos styrets innleide parkeringsforvalter du må avklare saken, det er hos innleieren, altså styret. Bare styret kan gi deg et begrunnet svar på om du har overskredet den fullmakt du har som beboer eller ikke. Har du ikke overskredet den er det styrets oppgave å foreta det nødvendige i forhold til parkeringsfovalter. Så marsj av sted: Klagebrev i saken til styret. 

Anonymous poster hash: fb722...511

Lenke til kommentar

Det må være tydelig skilt på selve parkeringsplassen som opplyser om forbudet. Om det kun står "gjesteparkering" - er det ikke godt nok. Du kan være gjest i egen bolig. At du eier boligen; betyr ikke nødvendigvis at du bor der selv. Det kan ikke parkeringsselskapet vite.

I 2017 kom det en lovendring som likestiller offentlige og private parkeringsplasser. Men da gjelder også samme regler. Det må være tydelig opplyst at det er forbudt for beboere å parkere der. 

Mest sannsynlig vinner du frem i en klagesak. Klag først til parkeringsselskapet, deretter til Forbrukerrådet om nødvendig. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Milhouse85 said:

Det må være tydelig skilt på selve parkeringsplassen som opplyser om forbudet. Om det kun står "gjesteparkering" - er det ikke godt nok. Du kan være gjest i egen bolig. At du eier boligen; betyr ikke nødvendigvis at du bor der selv. Det kan ikke parkeringsselskapet vite.

Jeg er uenig. Det står gjesteparkering, og TS er ikke gjest. Det spiller ingen rolle at man kan være gjest i en bolig du eier, men ikke bor i. TS eier og bor i leiligheten. TS er ikke gjest, og kan ikke i dette tilfellet påberope seg å være gjest.

Han kan selvfølgelig prøve å vri seg unna en korrekt bot, men det er ingenting med skiltingen som er uklar for TS sin situasjon. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 timer siden):

Jeg er uenig. Det står gjesteparkering, og TS er ikke gjest. Det spiller ingen rolle at man kan være gjest i en bolig du eier, men ikke bor i. TS eier og bor i leiligheten. TS er ikke gjest, og kan ikke i dette tilfellet påberope seg å være gjest.

Han kan selvfølgelig prøve å vri seg unna en korrekt bot, men det er ingenting med skiltingen som er uklar for TS sin situasjon. 

 

Dette kan nok bli problematisk siden eieren kan låne bort bilen til fam. medlem.

Da er denne personen gjest, men låner eiers bil. 

Gjør som foreslått. Klag til parkeringsselskapet. Deretter til Forbrukerrådet om det ikke fører frem.

Parkeringsbeviset er noe eierne har fått tross alt. Og denne bør også kunne brukes i hvilken som helst bil. parkeringsselskapet kan ikke vite hvem som kjører bilen. Det er det parkerinsbeviset er for. Tross alt lov å parkere i 48 timer med dette beviset. 

Edit: Det blir for dumt å be en gjest ikke parkere på gjesteparkingen. Enn har ikke kontroll på hvor gjesten parkerer bilen gjesten låner. Enn skal tross alt ikke være en vakthund.

Endret av spetter
  • Liker 2
Lenke til kommentar
spetter skrev (18 minutter siden):

 

Dette kan nok bli problematisk siden eieren kan låne bort bilen til fam. medlem.

Da er denne personen gjest, men låner eiers bil. 

Gjør som foreslått. Klag til parkeringsselskapet. Deretter til Forbrukerrådet om det ikke fører frem.

Parkeringsbeviset er noe eierne har fått tross alt. Og denne bør også kunne brukes i hvilken som helst bil. parkeringsselskapet kan ikke vite hvem som kjører bilen. Det er det parkerinsbeviset er for. Tross alt lov å parkere i 48 timer med dette beviset. 

Edit: Det blir for dumt å be en gjest ikke parkere på gjesteparkingen. Enn har ikke kontroll på hvor gjesten parkerer bilen gjesten låner. Enn skal tross alt ikke være en vakthund.

Skal se nærmere på skiltet på parkeringsplassen senere i dag, for å se hva det nøyaktig står angående gjester.

Ser forsåvidt på proff.no at selskapet går i dundrende minus hvert år. Kanskje en sammenheng med opptrednen. https://proff.no/regnskap/p-service-as/oslo/parkeringsanlegg/IGGIXK90VNY/

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (3 timer siden):

Jeg er uenig. Det står gjesteparkering, og TS er ikke gjest. Det spiller ingen rolle at man kan være gjest i en bolig du eier, men ikke bor i. TS eier og bor i leiligheten. TS er ikke gjest, og kan ikke i dette tilfellet påberope seg å være gjest.

Han kan selvfølgelig prøve å vri seg unna en korrekt bot, men det er ingenting med skiltingen som er uklar for TS sin situasjon. 

"Gjesteparkering - ikke for borettslagets eiere" 
"Gjesteparkering - ikke for beboere" 

En liten forskjell. Men ja, er enig i boten er korrekt. Poenget mitt er at parkeringsvakten vanskelig kan vite om det faktisk ER en gjest som parkerer der eller ikke.

Et annet senario er at bilen kan være registrert på beboer/eieren av leilighet; men disponeres av hans mor (hypotetisk sett). Mor er selvfølgelig å anse som gjest. Men dersom bilen står registrert på eieren; får man allikevel bot. 

Så - for å flisespikke ytterligere

"Gjesteparkering - ikke for biler registrert på borettslagets eiere" <- blir 100% korrekt.

Jeg fremmer kun et poeng. Ikke for å kverulere. 😜 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Sikkert lurt av dere å ha regler i alle fall.

Eksen bor i obos-leilighet, der borettslaget har garasjeanlegg og 6 gjesteoppstillingsplasser.

4 av gjesteplassene er stort sett okkupert av én av de fastboende. Har visst 3 biler selv, og en som er fast på besøk.

Garasjeplassen sin bruker h*n ikke til å parkere i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (16 minutter siden):

"Gjesteparkering - ikke for borettslagets eiere" 
"Gjesteparkering - ikke for beboere" 

En liten forskjell. Men ja, er enig i boten er korrekt. Poenget mitt er at parkeringsvakten vanskelig kan vite om det faktisk ER en gjest som parkerer der eller ikke.

Et annet senario er at bilen kan være registrert på beboer/eieren av leilighet; men disponeres av hans mor (hypotetisk sett). Mor er selvfølgelig å anse som gjest. Men dersom bilen står registrert på eieren; får man allikevel bot. 

Så - for å flisespikke ytterligere

"Gjesteparkering - ikke for biler registrert på borettslagets eiere" <- blir 100% korrekt.

Jeg fremmer kun et poeng. Ikke for å kverulere. 😜 

Da er det jo og ganske lett å komme seg unna denne, ved å registrere bilen i mitt mors navn. Gidder ikke å ta meg bryet med det nå som jeg får fast parkeringsplass snart, men er jo bare et eksempel på hvor teit den regelen er.

Lenke til kommentar
3 hours ago, larz said:

Da er det jo og ganske lett å komme seg unna denne, ved å registrere bilen i mitt mors navn. Gidder ikke å ta meg bryet med det nå som jeg får fast parkeringsplass snart, men er jo bare et eksempel på hvor teit den regelen er.

Regelen er egentlig ganske smart. Gjesteparkeringen hos oss er stappfull av beboernes bil nr 2, og det er vanskelig for gjester å parkere.

Uansett, inntil du får fast plass, så burde det være fleksibilitet fra styret. Men det er styret du må snakke med, parkeringsselskaper har bare gjort slik styret har pålagt dem å gjøre.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (2 timer siden):

Regelen er egentlig ganske smart. Gjesteparkeringen hos oss er stappfull av beboernes bil nr 2, og det er vanskelig for gjester å parkere.

Uansett, inntil du får fast plass, så burde det være fleksibilitet fra styret. Men det er styret du må snakke med, parkeringsselskaper har bare gjort slik styret har pålagt dem å gjøre.

Der jeg bodde tidligere løste vi dette med at gjesteparkering bare var tillat i 24 timer, så måtte du være 24 timer borte. Men vi utviste også fleksibilitet slik du skriver, og lot beboer få bruke gjesteparkeringsbevis mens man ventet på utstedelse av bevis på fast plass. 

Lenke til kommentar

Det er nok ganske plagsomt for beboere i borettslag når faktiske gjester ikke får parkert på gjesteparkering fordi plassene okkuperes av andre beboere. Når borettslaget har gått til det skritt å hyre inn ett selskap for å håndheve en slik regel har nok dette vært ett problem tidligere. Det at du sier plassene for det meste står tomme nå er nok som ett resultat av dette grepet.

Jeg føler dette er helt på sin plass, og ser ingenting i veien for det. Borettslag er styrt av beboerne. Og her ligger det en demokratisk prosess i bakgrunn. Og da må du som beboer faktisk innrette deg etter det. 

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...