Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Prosentregning - husker jeg riktig?


Anbefalte innlegg

Det begynner å bli noen år siden jeg hadde om prosentregning på skolen, men i dag trengte jeg plutselig denne kunnskapen og ble sannelig usikker på om jeg gjør det riktig. Kan dere hjelpe?

Kanskje er det flere enn meg som har utfordringer med følgende eksempel:

En vare koster 110 kroner. Du får en venn til å kjøpe og hente varen og han ønsker 130 kroner for varen+tjensten. Hva er påslaget i prosent? 

Det er her jeg muligens tuller det til, men er dette riktig tankegang: 
110/130 er 0,85 (85%). Dvs. at 110 er 85% av 130, eller 15% mindre enn 130. Men man kan vel ikke bare snu på dette å si at 130 er (100-85) 15% mer enn 110? Dersom jeg ønsker å ta utgangspunkt i 110 (hvor mye mer/mindre er noe ift. 110) må jeg da benytte meg av differansen (130-110=20) i regnestykket? Altså differansen delt på prisen jeg vil ta utgangspunkt i? Det blir i så fall 20/110=18%. 

I så fall stemmer det kanskje at 110 er (100-85) 15% mindre enn 130 og 130 er 18% mer enn 110? Er det en enklere måte å regne påslag på slik som i dette tilfellet? Hvordan ville du gjort regnestykket og funnet hvor mye påslaget er om varen koster 180 kr og vennen ber om 205 kr?

 

Merker dette var en liten (ikke tongue twister men) brain twister for meg... På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig viktig å huske når man regne prosent er at pro cent alltid regnes av et grunnlag som er 100 % og som man så baserer sin uretning på. I dette tilfellet ønsker altså et den som kjøper og videreselger et påslag på 20 kr på et grunnlag 110 kr og 100 %. 1 % av grunnlaget er da 1,10 kr og når påslaget er 20 kr blir det 20 (kr)/1,10 (kr) = 18,18 %. 

Det var med fundamentet jeg kursiverte klart for oss vi selv i datidens avgangsklasse folkeskolen (7., aldersmessig som dagens 8.) stødig og pålitelig regnet oppgaver som: “En vare koster 9,98 pund basert på en kurs pund/dollar lik 2,791 og en frakt USA-UK som utgjør 9,65 % av tottalprisen oog betales i dollar. Så devaluteres pundet 12 %, vareprisen stiger 8,24  %, fraktprisen stiger 4,5 % og kunden kjøper en mengde som gir 3,5 % kvantumsrabatt. På vei videre til Norge skal det betales 2,15 % frakt, 10,37 % toll og 20 % MVA. Når kursen pund/kroner er 19,97, hva blir så prisen pr vare i kroner? Intet problem for klassens andre på 13/14 år enn et par notoriske rotehoder som garantert laget en lapskaus underveis, gjerne to og kanskje tre i tillegg til kanskje også klare å få 8x7 til å bli 54 og ikke 56. For oss andre i klassen var dette bare et spørsmål om orden og tid nok til tegne opp noen “prosenthatter”/"prosenttrapper" og så foreta de nødvendige beregninger med blyant og papir. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GJESTESVAR skrev (9 timer siden):

Veldig viktig å huske når man regne prosent er at pro cent alltid regnes av et grunnlag som er 100 % og som man så baserer sin uretning på.

Dette er godt pedagogisk skrevet og beskriver samt løser utfordringen jeg hadde. Takk til dere alle! Egentlig litt godt å friske opp i gammel skolekunnskap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...