Gå til innhold

Over 400.000 mobiler går i søpla hver dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Sandormen said:

Det er for jævlig. Folk skal på død og liv ha det nyeste nye, uten å få reparert det gamle som kan holde i mange år ennå.

Jeg blir trist.

/Fattig telefon og computer-reperatør.

Det største problemet er ikke at folk ønsker å ha de nyeste tingene, men at folk er presset til å ha de nyeste tingene. For eksempel må gamere  til en hver tid ha ganske nytt utstyr for å kunne spille nye spill. Online tjenester slutter å virke på på eldre maskinvare, batterier slites fort ut og er vanskelig å bytte, oppdateringer gjør gjør telefoner treigere. Myndighetene tvang folk til å skrote FM-radioene. Finnes mange eksempler der forbrukere tvinges til å kjøpe nytt.

Jeg også synes det er helt jævlig at elektrisk utstyr egentlig er laget for å kastes etter kort tid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, atlemag said:

Folk går fem på med kjøp av laptoper som er umulig å oppgradere / reparere.

Disse er jo ofte billige varianter, som det derfor selges mye av.

Nå skal det jo sies at om man er bittelitt løsningsorientert, kan man sikkert holde liv i eldre bærbare ved å installere en lettkjørt Linux-distro på disse (når windows-versjonen ikke støttes mer, eller helst litt før).

Lenke til kommentar
18 hours ago, geir__hk said:

Disse er jo ofte billige varianter, som det derfor selges mye av.

Nå skal det jo sies at om man er bittelitt løsningsorientert, kan man sikkert holde liv i eldre bærbare ved å installere en lettkjørt Linux-distro på disse (når windows-versjonen ikke støttes mer, eller helst litt før).

Ja jeg sitter med en 10 år gammel Samsung-laptop, der jeg var så heldig å få taki ny vifte når den ble ødelagt etter ca 5 år. Så er også hdd erstattet med ssd, sammen med lettvekt-linux fungerer den ypperlig.

Jeg tenker det er problem med de laptopene som er altfor vanskelige å åpne, komponenter er loddet fast eller at det er vanskelig å få taki reservedeler utenom standardiserte ting som ssd og RAM.
Da føler jeg ikke det gjelder de billigste laptopene, heller de dyre og mest kompakte.

Lenke til kommentar
atlemag skrev (På 20.10.2021 den 15.28):

Folk går fem på med kjøp av laptoper som er umulig å oppgradere / reparere.

Ja. Enig.

Jo, det finnes utmerkede laptopper i medium-klassen som har ‘alt’ man behøver for flere år fram, man skal bare holde tunga rett i munnen og helst fortelle en med knowhow hva man skal bruke den til. Kjøpte en Asus(...) tre år siden, vil gjerne ha en ny, men jeg venter til Win10 er utdatert. På en laptop ‘Må’  jeg ikke ha Win11, bare fordi Win11 eksisterer. Om jeg var profesjonell gamer, ville jeg bære en stasjonær med meg. -Om jeg var utdannet Autocad-ingeniør, ville jobben skrive en ut ‘den riktige’ til meg over skatten.

Men dem som kjøper billigste modell, eller chromebook, Apple laptop, eller Microsoft laptop er ‘håpløse’ mennesker som industrien vet å klemme penger ut av. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...