Gå til innhold

Ny telefon - viktigst med godt kamera


Anbefalte innlegg

Jeg har en Huawei p30 pro, men skal nå kjøpe ny tlf. Ønsker en som har veldig godt kamera. Veldig fornøyd med kameraet på p30 pro men vil ikke ha ny Huawei pga mangel på Google. Har sett på Samsung s21 ultra som virker som er den beste kameramobilen for tiden, men syns prisen blir litt stiv. Noen som har forslag til andre som har en litt greiere pris? 😊

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huawei p30 pro har et imponerende bra kamera, så jeg skjønner godt du er fornøyd med den.

 

De beste kamera mobilene i dag er som regel "pro, ultra" modellene til f.eks iPhone, Samsung eller Sony som er kjent for gode kameraer. Disse koster da ofte godt over 10.000,-

Dersom man skal under 10 lapper så hadde jeg valgt å kjøpt en OnePlus 9 pro (koster ca. 9.500,- også det mye penger), eller vanlig Samsung s21(ca. 7.500,-), eller samsung s21 plus (ca. 9.500).

Et godt valg kan også være å kjøpe fjorårets toppmodeller til redusert pris. F.eks Samsung S20 ultra dersom den er å oppdrive. Tipper den koster godt under 10.000,- nå.

Endret av Stratleray
Lenke til kommentar

Skal du ha et like bra kamera som i P30 Pro så må du ut med noen kroner. S21 er nevnt, iPhone 11 Pro og nyere vil funke bra, og så finnes den noen bra fra Xiaomi i Mi11 serien. Jeg ville styrt unna Oneplus og Sony. De vil skuffe deg dersom du er en kameraentusiast.

Endret av Sharpings
Lenke til kommentar

Har også p30 pro som jeg er veldig glad i, og hadde aldri byttet hvis det hadde kommet oppdateringer til den. Ser selv etter noe nytt, og har landet på oneplus nord 2 eller s20 fe. Satser på at en av di er bra nok når det kommer til kamera.

kjøpte en iphone 12 som varte 2 uker før jeg gav opp og solgte den med tap. Alt var dårligere med den telefonen sammenliknet med p30 pro.

Lenke til kommentar
dobbelmann skrev (4 timer siden):

Har også p30 pro som jeg er veldig glad i, og hadde aldri byttet hvis det hadde kommet oppdateringer til den. Ser selv etter noe nytt, og har landet på oneplus nord 2 eller s20 fe. Satser på at en av di er bra nok når det kommer til kamera.

kjøpte en iphone 12 som varte 2 uker før jeg gav opp og solgte den med tap. Alt var dårligere med den telefonen sammenliknet med p30 pro.

Jeg klarer heller ikke bestemme meg. Vurderte om jeg kanskje skulle over til iPhone men ikke hvis alt er dårligere 😅

 

Gi gjerne en oppdatering på hva du ender opp med 😊

Lenke til kommentar
mobil_jenta skrev (1 time siden):

Jeg klarer heller ikke bestemme meg. Vurderte om jeg kanskje skulle over til iPhone men ikke hvis alt er dårligere 😅

 

Gi gjerne en oppdatering på hva du ender opp med 😊

Det er nok en oppgradering å gå over til iPhone, men ikke om du er avhengig av zoom. På alt annet er iPhone 13 et bedre valg, men det kommer jo med en prislapp.. Telefonen holder mye lenger siden du får oppgraderinger i 5år+ så sånn sett ikke nødvendigvis dyrere heller. 
 

edit, hadde selv p30 pro og mate 20 fra Huawei og siste android var en s21u. Det var en løft med iPhone 13p :) 

Endret av minim
Lenke til kommentar
mobil_jenta skrev (8 timer siden):

Jeg klarer heller ikke bestemme meg. Vurderte om jeg kanskje skulle over til iPhone men ikke hvis alt er dårligere 😅

 

Gi gjerne en oppdatering på hva du ender opp med 😊

Alt er ikke dårligere på en iPhone. Men noen får det alltid til å fremstå sånn. Det meste er faktisk bedre på en iPhone 13 Pro.

iPhone 13 Pro er en kraftig oppgradering fra P30 Pro, men så er det prisen da...

Endret av Sharpings
Lenke til kommentar
mobil_jenta skrev (8 minutter siden):

Ok. Blir bare mer og mer forvirret. Lurer på om en Samsung s20 fe har bra nok kamera? Eller om jeg rett og slett må opp i pris til iPhone 13 pro eller samsung s21 ultra? 

Skal du ha no som er vesentlig bedre enn P30 Pro så er det ikke så mye å velge mellom. Og det koster. S21 serien er litt bedre. iPhone 13 Pro serien er enda litt bedre. S20 FE er vel ca like bra som P30 Pro, muligens litt bedre på video. Video er dessverre ikke P30 Pro sin sterkeste side, og Samsung pleier å være bra på det. 

Lenke til kommentar

I følge denne listen så har Huawei P30 Pro 116* poeng (merket "*" fordi testen ikke er direkte sammenlignbar med nyere tester)

Rankings - DXOMARK

Noen alternativer:

Samsung Galaxy S20 FE (Exynos), 115 poeng

OnePlus Nord 2 5G, 116 poeng

Xiaomi Mi 10T Pro 5G, 118 poeng

Samsung Galaxy S21 5G (Snapdragon), 119 poeng

Xiaomi Mi 11, 120 poeng

Samsung Galaxy S21 Ultra 5G (Exynos), 121 poeng

OnePlus 9 Pro, 124 poeng

iPhone 13, 130 poeng

iPhone 13 Pro, 137 poeng

Et tilleggs poeng er at noen kan være bra på tele eller vidvinkel, i tillegg til det vanlige objektivet.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobil_jenta skrev (På 25.10.2021 den 15.21):

Ok. Blir bare mer og mer forvirret. Lurer på om en Samsung s20 fe har bra nok kamera? Eller om jeg rett og slett må opp i pris til iPhone 13 pro eller samsung s21 ultra? 

P30 pro hadde rett og slett et fantastisk kamera for tiden så du må på toppmodeller om der skal være verdt oppgraderingen imo. Eneste med p30p var at AI på «forbedring» av bilder feilet relativt ofte så eksponering/farger traff ikke like ofte for min del som hos Samsung og Apple. Nå har Apple på nyere modeller fått tilsvarende AI så da ser en at denne bommer også slik som android modellene gjorde i starten, men ikke like ofte. «AI» har vel bestandig vært der til en viss grad, men nå ligger en vanvittig stor del av kamera kvaliteten i software. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...