Gå til innhold

Oppgradering av PC, men er det feil tid for det?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sitter nå på en datamaskin i fra steinalderen som har dette som specs.

Hovedkort: ASUS Maximus VII Impact.

CPU: Intel Core i5-4790K

RAM: Corsair Vengeance LPX DDR3 2400 MHz RAM.

Maskinen i seg selv fungerer jo helt greit den. Men jeg har bestemt meg for å oppgradere disse 3 tingene etterhvert. Den nye CPU'en blir i fra AMD hvor hovedkortet til den skal være i fra ASUS.

Men ser jo at det vil komme nye hovedkort med DDR5 støtte senere ut i neste år. Så da er spørsmålet. Skal jeg da gå for 'ZEN3+' arkitekturen (som kommer ut i begynnelsen av 2022) som mest sannsynligvis vil bruke samme 'AM4' arkitektur og DDR4 RAM som vi har nå, eller burde jeg heller vente til AMD kommer med 'ZEN4' arkitekturen som støtter DDR5 RAM på hovedkortene senere ut i 2022?

Det andre som er til PC'en er i orden. Så er bare disse 3 tingene jeg skal oppgradere.

Så hva tenker dere og hva ville dere ha gjort her?

Hilsen Quattrokongen, eller 'Vindicator' for dere som husker en del år tilbake :-D

Endret av Quattrokongen Fra Ålesund
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TheKims skrev (7 minutter siden):

Jeg ville kanskje ventet til Alder Lake er kommet ut også sett benchmarks før du bestemmer deg. Fra det jeg har sett til nå så har DDR5 veldig høy latency, så det kan påvirke spillytelse negativt.

Hei og takk for raskt svar. Jeg er ikke lenger en Intel fan, så vil jo gå for AMD fremover. En annen grunn til at jeg vil gå for AMD, er strømforbruket i 'watt' med tanke på at jeg bygger maskinen min i et Mini-ITX kabinett. Så jo mindre watt jo bedre er det.

Men om 'Zen3+' kommer ut i begynnelsen av neste år, så vil jo den bli ytterligere forbedret over det som er med 'Zen3'. Så det spørs om Intel vil kunne holde følge med AMD her.

Men ja, ser dette med 'latency' på DDR5 minnet. Er kanskje bedre å vente til enda raskere DDR5 minner kommer ut med langt lavere 'latency'. Så det kan jo ta sin tid det. Så tror jeg heller satser på DDR4 RAM og heller venter til 'Zen3+' arkitekturen kommer ut i begynnelsen av neste år.

Endret av Quattrokongen Fra Ålesund
Lenke til kommentar

Det kommer alltid noe nytt og bedre så skal en bare vente så får en aldri kjøpt noe. Trenger en mer enn en Ryzen 5 5600X eller Ryzen 7 5800X, er der noen spill der dette ikke vil være nok. Om det er slik at en kan vente noen måneder på noe bedre til samme pris så kanskje det kan være lurt, men jeg er litt i tvil.

Lenke til kommentar

https://www.tek.no/samletest/i/7dRPJ4/beste-spill-pc-15000-kroner-hoest-2021

Angående pcen fra Elkjøp

Den har AMD CPU og en plattform med mer utvidelsespotensiale. Dvs, du kan fint oppgradere til en 12-kjerner uten å måtte bytte hovedkort osv. Den med intel er veldig begrensa (Multicom-pcen). Se for deg hypotetisk sett at om 3 år eller noe sånn at du er begrensa med CPU, så kan du lett finne en brukt 12-kjerner på Finn for en liten slant i stedet for å måtte bytte hovedkort og RAM (de nye plattformene blir DDR5 RAM) kun for å få bedre CPU.

Så er gode oppgraderingsmulighet på den fra Elkjøp i fremtiden. Eneste minuset der er nok at viftene støyer litt, men kan nok fikse med litt tweaking.

Endret av ReaveЯ
Lenke til kommentar
ReaveЯ skrev (4 timer siden):

https://www.tek.no/samletest/i/7dRPJ4/beste-spill-pc-15000-kroner-hoest-2021

Angående pcen fra Elkjøp

Den har AMD CPU og en plattform med mer utvidelsespotensiale. Dvs, du kan fint oppgradere til en 12-kjerner uten å måtte bytte hovedkort osv. Den med intel er veldig begrensa (Multicom-pcen). Se for deg hypotetisk sett at om 3 år eller noe sånn at du er begrensa med CPU, så kan du lett finne en brukt 12-kjerner på Finn for en liten slant i stedet for å måtte bytte hovedkort og RAM (de nye plattformene blir DDR5 RAM) kun for å få bedre CPU.

Så er gode oppgraderingsmulighet på den fra Elkjøp i fremtiden. Eneste minuset der er nok at viftene støyer litt, men kan nok fikse med litt tweaking.

Hei. Jeg vil jo helst ikke ha en ferdigbygd datamaskin med at jeg bygger PC'ene mine selv. Og siden jeg kun trenger disse 3 komponentene, så tar jeg de andre gamle komponentene jeg har over til det.

Når det er sagt, så tror jeg at jeg kommer til å vente med å oppgradere til DDR5 når man ser dette: https://www.tomshardware.com/news/ddr5-will-probably-cost-50-60-percent-more-than-ddr4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...