Gå til innhold

Beste/rimeligste sted å kjøpe 35mm film


Anbefalte innlegg

Jeg har fått en veldig stor interesse for filmfotografering i det siste, og lurer på om noen kjenner til steder å få tak i rimelig film. Har så langt enten kjøpt på lokale fotobutikker, eller bestilt online fra Japanphoto.no. 

Noen som kjenner til andre steder, både innland og utland? Tenker da spesielt på fargenegativer, da det er det jeg har utstyr for å fremkalle selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (På 22.10.2021 den 10.35):

Dessverre er jeg i Bergen. Men ser de har gode priser ja, men mye er ikke på lager. Og man må betale frakt, selv med store bestillinger. Og da kommer prisen gjerne opp i samme som hos Japan Photo, som har gratis frakt på ordre over 500 kr.

Ebay har ofte gratis frakt, funnet mange deals på større pakker med film.

 

Lenke til kommentar

Holder selv til i Bergen, og jeg har vel kommet frem til at FotoImpex er billigst, jevnt over (du betaler kun 10 euro for porto). Det finnes noen "ok" tilbud I Norge også, men jeg bestiller heller for et par tusen kroner når jeg først er i gang - og så selger jeg heller det som blir til overs. Oslo Foto er vel ellers generelt dyr på film (med mindre vi snakker den simpleste fargefilmen som er å oppdrive), så jeg sliter litt med å skjønne den anbefalingen.

For C41 er vel dette et av de bedre tilbudene:

https://www.scandinavianphoto.no/kodak/kodak-portra-160-135-36-318159

Endret av cirque
Lenke til kommentar
cirque skrev (11 timer siden):

Holder selv til i Bergen, og jeg har vel kommet frem til at FotoImpex er billigst, jevnt over (du betaler kun 10 euro for porto). Det finnes noen "ok" tilbud I Norge også, men jeg bestiller heller for et par tusen kroner når jeg først er i gang - og så selger jeg heller det som blir til overs. Oslo Foto er vel ellers generelt dyr på film (med mindre vi snakker den simpleste fargefilmen som er å oppdrive), så jeg sliter litt med å skjønne den anbefalingen.

For C41 er vel dette et av de bedre tilbudene:

https://www.scandinavianphoto.no/kodak/kodak-portra-160-135-36-318159

Som relativt nybegynner ser jeg ikke noen grunn til å begynne med dyr film. Og uansett greit å kunne ta dagligdagse bilder uten å kverke lommeboken :)

FotoImpex brukte jeg når jeg bestilte Cinestill CS41-settet. Det var billig å bestille, men ble både toll og MVA når jeg skulle hente ut pakken 😕  Så prisen ble omtrent det samme som om jeg skulle kjøpt det i norge. Og er det jeg sitter igjen med mange ganger; frakt/toll/mva gjør at prisene ofte blir høyere enn å kjøpe film og utstyr lokalt.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (8 minutter siden):

Som relativt nybegynner ser jeg ikke noen grunn til å begynne med dyr film. Og uansett greit å kunne ta dagligdagse bilder uten å kverke lommeboken :)

FotoImpex brukte jeg når jeg bestilte Cinestill CS41-settet. Det var billig å bestille, men ble både toll og MVA når jeg skulle hente ut pakken 😕  Så prisen ble omtrent det samme som om jeg skulle kjøpt det i norge. Og er det jeg sitter igjen med mange ganger; frakt/toll/mva gjør at prisene ofte blir høyere enn å kjøpe film og utstyr lokalt.

I 2021 vil jeg vel kalle all film "dyr", i alle fall når jeg sammenligner med de eldste kvitteringene jeg har fra FotoImpex: Ektar, Portra og Fuji 400H ferdig tollet inn for 40 kroner rullen... 🙂

Hørtes rart ut at det ble lagt toll på toppen av C41-settet. Jeg forstår mva, men at det er toll på slike varer har jeg ikke hørt om før.

Om du bare kjøper en rull eller to ville jeg kanskje holdt meg til Japan Photo (evt. benyttet FotoImpex og holdt meg under 350 kroner, du får faktisk 5 ruller med Kodak 200 for det. Japan Photo har også "ok" priser på short-/outdated film (30/50 prosent). Men jeg har pleid å holde meg unna, det er noe med film som er oppbevart i åresvis i et butikklokale... 

Lenke til kommentar
cirque skrev (44 minutter siden):

I 2021 vil jeg vel kalle all film "dyr", i alle fall når jeg sammenligner med de eldste kvitteringene jeg har fra FotoImpex: Ektar, Portra og Fuji 400H ferdig tollet inn for 40 kroner rullen... 🙂

Hørtes rart ut at det ble lagt toll på toppen av C41-settet. Jeg forstår mva, men at det er toll på slike varer har jeg ikke hørt om før.

Om du bare kjøper en rull eller to ville jeg kanskje holdt meg til Japan Photo (evt. benyttet FotoImpex og holdt meg under 350 kroner, du får faktisk 5 ruller med Kodak 200 for det. Japan Photo har også "ok" priser på short-/outdated film (30/50 prosent). Men jeg har pleid å holde meg unna, det er noe med film som er oppbevart i åresvis i et butikklokale... 

Nå betaler man toll fra første krone. MVA + tollgebyr. Med to pakker Cinestill-kjemi kostet det 307 i toll og moms. 

Enig med at film er dyrt, derfor jeg ønsker billigst mulig, spesielt til dagligdags fotografering. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 timer siden):

Nå betaler man toll fra første krone. MVA + tollgebyr. Med to pakker Cinestill-kjemi kostet det 307 i toll og moms. 

Enig med at film er dyrt, derfor jeg ønsker billigst mulig, spesielt til dagligdags fotografering. 

Nettopp billig film du kan finne på Ebay.

Som eks fra Thailand kan man ofte finne 10pk med Kodak gold for halvpris og gratis frakt, man må bare bruke litt tid på finne de riktige tilbudene der.

 

Lenke til kommentar
cirque skrev (3 timer siden):

I 2021 vil jeg vel kalle all film "dyr", i alle fall når jeg sammenligner med de eldste kvitteringene jeg har fra FotoImpex: Ektar, Portra og Fuji 400H ferdig tollet inn for 40 kroner rullen... 🙂

 

Gode tider det der. Fotoimplex er i mine øyne de mest proffe i Europa.

Fuji 400H😪 

Godt tips som jeg selvsagt ikke gjør, la en venn i Berlin ta imot pakken, så sendes pakken videre som gave...Eller fyll baggen når man er på ferie/jobb i land med gode priser på film..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fotoimpex er vel utelukkende en analog fotobutikk? Hadde lett bestilt mer derfra hvis ikke det var for toll-gebyret. Ser de trekker fra tysk moms når de sender utenlandsk.

Nå er vel generelt sett film blitt såpass populært igjen at det er vanskelig å få tak i over alt. NRK rapporterte jo om film-mangel i hele europa for et par måneder siden. Og ser ut som det også har ført til høyere priser på billigfilm. I Bergen er det i hvert fall nesten lettere, og ofte rimeligere, å kjøpe film på butikken enn å bestille online.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 timer siden):

Nå betaler man toll fra første krone. MVA + tollgebyr. Med to pakker Cinestill-kjemi kostet det 307 i toll og moms. 

Enig med at film er dyrt, derfor jeg ønsker billigst mulig, spesielt til dagligdags fotografering. 

Toll og moms er jo to forskjellige ting. Moms kommer med et gebyr, men toll er jo begrenset til en del bestemte varer. Når det gjelder 350-kronersgrensen er det jo videreført et midlertidig deklarasjonsfritak for varer med en verdi på under 350 kroner. Unntaket her er vel om bedriften du kjøper fra er registrert i VOEC (noe f.eks. FotoImpex ikke har vært frem til nå). Jeg har fått levert 10+ pakker som det ikke har blitt deklarert moms for.

Lenke til kommentar
cirque skrev (1 time siden):

Toll og moms er jo to forskjellige ting. Moms kommer med et gebyr, men toll er jo begrenset til en del bestemte varer. Når det gjelder 350-kronersgrensen er det jo videreført et midlertidig deklarasjonsfritak for varer med en verdi på under 350 kroner. Unntaket her er vel om bedriften du kjøper fra er registrert i VOEC (noe f.eks. FotoImpex ikke har vært frem til nå). Jeg har fått levert 10+ pakker som det ikke har blitt deklarert moms for.

Jeg måtte i hvert fall betale 307 eller 308 kr for å få ut pakken fra Fotoimpex fra posten. Det var moms + postens flate tollgebyr på 149 kroner.

Lenke til kommentar

Bestilte noen ruller fra Oslo Foto (som de hadde på lager, og fremdeles har på lager). Betalte ekstra for 1-3 dagers levering. Nå er det gått tre dager, og pakken er enda ikke sendt, selv om de lovet at de skulle sende den i går etter jeg purret. Så langt et ganske dårlig førsteinntrykk...

Lenke til kommentar
Kajac skrev (7 timer siden):

Bestilte noen ruller fra Oslo Foto (som de hadde på lager, og fremdeles har på lager). Betalte ekstra for 1-3 dagers levering. Nå er det gått tre dager, og pakken er enda ikke sendt, selv om de lovet at de skulle sende den i går etter jeg purret. Så langt et ganske dårlig førsteinntrykk...

De kan være litt "treige" også når man er i butikken, så dette overrasker ikke.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...