Gå til innhold

Her er ladestasjonen som lar deg betale med kort


Anbefalte innlegg

terje-lk skrev (9 timer siden):

Hva om du måtte ha forskjellig betalings-kort alt etter hvilken butikk (fysisk og nett) som du handler i? Altså null standard for betalings-metode.

1 stk RFID-brikke. Enkelt og greit. Ligger plassert mellom setene, trenger ikke engang se for å dra den opp etter snora. Plugg i, scan, job done. 

Brikken er registrert i elbilforeningen. Noen få ganger har jeg registrert den på en hjemmeside eller i en app, så er det gjort for den operatøren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, tow said:

1 stk RFID-brikke. Enkelt og greit. Ligger plassert mellom setene, trenger ikke engang se for å dra den opp etter snora. Plugg i, scan, job done. 

Brikken er registrert i elbilforeningen. Noen få ganger har jeg registrert den på en hjemmeside eller i en app, så er det gjort for den operatøren.

Men hvorfor som krav? Et ekstra steg fordi? For oss teknologer er det den minste sak, men skal vi få alle over på elektriske løsninger må vi gjøre det enkelt for folk. Er litt som hvordan mwn før kunne surfe på internett og gjøre masse ting, mens man nå er avhengig av flere hundre apper for å gjøre det samme. Bruksopplevelsen blir ikke nødvendigvis bedre.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Nimrad said:

Hvorfor skal jeg ha en app for å legge inn kortet mitt når jeg bare kan betale med kortet direkte? Se for deg at du måtte ha en egen app for hver butikkjede du skulle handle på. Det er jo helt tullete!

Fordi det øker kostnadene for ladeoperatørene noe som igjen øker kostnadene for forbrukerne. 

"Alle" ladestasjoner lar deg vel betale via SMS uten konto, bare at det er dyrere? Så handelsstanden er jo delvis inne i det du beskriver som tullete. NorgesGruppen krever Trumf Visa, for å gi det billigste pris. Rema krever Æ. Coop krever Coop medlemskap.

Lenke til kommentar

De har rett og slett brukt fasit for hvordan en effektiv drivstoffstasjon er innrettet! Og lagt til en intelligent køordning som reduserer venting fordi hver i sær ikke behøver å finne ut av køen selv.

Disse appene er i mine øyne et forsøk på å lage egne "produkter" av prisingen, like intrikat som å velge abonnement hos en mobiloperatør, for ikke å snakke om el-"leverandør". En slags tåkelegging av hva man til slutt skal betale.

Bensinstasjoner har sine hyppige prisendringer likt spotprisen på strøm, og det er helt likt med hva Greenstasjonene gjør når de de viser prisen i sanntid. 

Man behøver jo ikke finne opp kruttet på nytt, for å si det sånn. Man opplever jo slett  ikke å ha lært noe nytt og nyttig hver gang man må åpne en "app" for å handle og få betalt for seg. Tvert om, så er det et hinder som stjeler av ens tid. Det er jo mye triveligere med en "smalltalk" om været og andre nære ting når man er innom og fyller batteriet, heller enn å være opptatt med mobiltelefonen og appen.

Det er ganske elegant å bare kunne lese av betalingskortet. 

Endret av NERVI
  • Liker 7
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Dubious said:

Kun Coop som krever at du har eget medlemskort eller app ved betaling.

Trumf har jeg på bankkortet.

Nei, Trumf Visa er et eget betalingskort som gir lavest pris. Du kan bruke Trumf registrert på andre kort og får noe rimeligere priser, men du får ikke rimeligste pris.
 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Coop krever ikke at du har medlemskap ved betaling. Du bare får en bitteliten rabatt i tillegg hvis du har medlemskortet. Pluss noen ekstra medlemstilbud.

Men de krever ett eget kort/app for det. Hos Norgesgruppen/Rema er det knyttet mot bankkontoen din og registreres automatisk om man betaler med bankkort tilknyttet den kontoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Hanhijnn said:

Coop krever ikke at du har medlemskap ved betaling. Du bare får en bitteliten rabatt i tillegg hvis du har medlemskortet. Pluss noen ekstra medlemstilbud.

Rema 1000 er vel den eneste uten eget kort?  Der kan du registrere ditt bank/visa/mc-kort for 10-på-topp rabatter samt noe annet Æ greier.

 

Poenget er vel at alle ønsker kobling direkte mot sluttkunden.  Bensinstasjonene (som noen ser på som det store forbildet for betaling) har lenge hatt egne kredittkort for å gi ekstra rabatter.  Noen har gått bort fra egne kort men vil uansett ha en kobling mellom kort som benyttes (trumf, visa, mc, bank, annet) og sluttbruker.  Og denne koblingen gjøres med en app eller web.

Personlig har jeg mere tro på app enn kort. Synes løsningen fra Elton er et steg i riktig retning. Der har du en app som støtter Re-charge (Fortum), Ionity og Koble (og flere kommer sier de selv).  Ulempen med app-er er ikke app-en i seg selv, men at en har flere app-er (en for hvert selskap) som krever at en registrerer betalingsordning flere steder.  Ikke alltid lett å holde orden på når du bytter bank/visa/mc-kort og må oppdatere 10 ladeapper (for ikke å snakke om Netflix, HBO, +++ streamingtjenester med mere).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (46 minutter siden):

Coop krever ikke at du har medlemskap ved betaling. Du bare får en bitteliten rabatt i tillegg hvis du har medlemskortet. Pluss noen ekstra medlemstilbud.

Jeg siterte en som skrev billigste pris...

Har ikke regnet på det, men jeg sparer flere tusen i året ved å bruke medlemskortet og kupongene.

Lenke til kommentar

Både kort og app er helt feil og gamle løsninger. Det finnes allerede ferdig standard og protokoll for at betalingsinformasjonen ligger i bilen. Du bare plugger i bilen og så går resten av seg selv.

Det er uforståelig at Teknisk Ukeblad promoterer gammeldagse løsninger når alt en trenger for moderne løsninger allerede finnes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen ekspert på emnet "RFID-brikke". Men slik jeg har skjønt det kan man legge til alle strøm-tilbydere inn på samme brikke. Man trenger altså kun 1 brikke. Veldig greit, og noe jeg kommer til å skaffe meg når jeg får elbil.

Men det er absolutt en fordel å kunne betale med kort også. Litt deilig om man har fått et nytt bankkort å slippe å legge inn all kortinfo på nytt akkurat der og da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Øystein H skrev (2 timer siden):

Rema 1000 er vel den eneste uten eget kort?  Der kan du registrere ditt bank/visa/mc-kort for 10-på-topp rabatter samt noe annet Æ greier.

 

Poenget er vel at alle ønsker kobling direkte mot sluttkunden.  Bensinstasjonene (som noen ser på som det store forbildet for betaling) har lenge hatt egne kredittkort for å gi ekstra rabatter.  Noen har gått bort fra egne kort men vil uansett ha en kobling mellom kort som benyttes (trumf, visa, mc, bank, annet) og sluttbruker.  Og denne koblingen gjøres med en app eller web.

Personlig har jeg mere tro på app enn kort. Synes løsningen fra Elton er et steg i riktig retning. Der har du en app som støtter Re-charge (Fortum), Ionity og Koble (og flere kommer sier de selv).  Ulempen med app-er er ikke app-en i seg selv, men at en har flere app-er (en for hvert selskap) som krever at en registrerer betalingsordning flere steder.  Ikke alltid lett å holde orden på når du bytter bank/visa/mc-kort og må oppdatere 10 ladeapper (for ikke å snakke om Netflix, HBO, +++ streamingtjenester med mere).

Jeg tipper Greenstation har satt seg inn i lover og regler samt innrettet seg etter common sence. Og enn så lenge så har vi faktisk rett til å kunne betale varer og tjenester med kontanter. Disse appene er i mitt hode en barriere mot etablerte betalingsvaner, og er helt åpenbart diskriminerende etter loven.  https://www.norges-bank.no/aktuelt/nyheter-og-hendelser/Brev-og-uttalelser/2019/2019-01-31/  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Roger Moore said:

Både kort og app er helt feil og gamle løsninger. Det finnes allerede ferdig standard og protokoll for at betalingsinformasjonen ligger i bilen. Du bare plugger i bilen og så går resten av seg selv.

Det er uforståelig at Teknisk Ukeblad promoterer gammeldagse løsninger når alt en trenger for moderne løsninger allerede finnes.

Det ville selvsagt vært det beste men så lenge det er mange biler som ikke støtter dette så er det kanskje best å være "bakoverkompatibel"? 😄  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, NERVI said:

Jeg tipper Greenstation har satt seg inn i lover og regler samt innrettet seg etter common sence. Og enn så lenge så har vi faktisk rett til å kunne betale varer og tjenester med kontanter. Disse appene er i mitt hode en barriere mot etablerte betalingsvaner, og er helt åpenbart diskriminerende etter loven.  https://www.norges-bank.no/aktuelt/nyheter-og-hendelser/Brev-og-uttalelser/2019/2019-01-31/  

Ser ikke helt hvorfor de er diskriminerende etter loven.  Du kan ikke betale for Netflix eller HBO med kontanter.  Du registrerer deg i en app/web og betaler med kort via denne.  På samme måte så registrerer du deg via app/web mot Mer/Ionity/Re-change/BKK/++++ og kobler en identitet (som leveres via RFID på en fysisk brikke eller via en nøkkel i en app) mot din bruker.  Blir som å kjøpe lunch i kantina (i alle fall den ene jeg bruker) men istedenfor lunch så kjøper du strøm til bilen. 

Endret av Øystein H
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, The Very End said:

Herregud, ja, JAA! Endelig noen som skjønner det, og som genuint er opptatt av gode løsninger. Dere husker min siste rant for et par måneder siden om ladere som hadde ødelagt display eller ikke fungerte? Vel, samme ladere fungerer fortsatt ikke. Jeg har gitt helt opp ladeoperatørene, og Mer / Grønn Kontakt håper jeg blir erstattet av selskaper som dette.

Dette legger jo til et point og failure, så det blir dyrere å lade, og det vil være oftere feil på ladestolpene.

 

I tillegg, hvordan kommer de seg rundt kravet om papirkvittering, eller er det en printer pr ladestolpe her også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...