Gå til innhold

VW-sjefen: Hvorfor er Tesla smidigere enn konkurrentene? Musk: Først og fremst fordi jeg er ingeniør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
KriZZ skrev (16 timer siden):

Tesla er jo den største boblen?

Hvorfor ramler da analytikerne over hverandre for å oppgradere kursmål godt over der Tesla ligger nå?

Kanskje fordi Tesla faktisk er underpriset i forhold til veksten de ser og fremtidsutsiktene. Vill vekst, økende overskudd, ingen tegn på at veksten er på vei til å stoppe.. nye rekorder hele tiden. Med 50% årlig vekst de neste årene er Tesla faktisk underpriset nå.

Hvorfor er noe som er fundamentalt underpriset en boble?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 minutter siden):

Alt er motbevis, fra at Tesla aldri ville klare å gå med overskudd, til at de ville bli knust av fossilbilprodusentene. Eller at det var problemer med etterspørselen, som enkelte lure hoder klarte å koke opp.

Kan være lurt å inkludere de andre ordene som blir brukt i posten. Det må være svært så lukrativt å selge biler her, om man kan bake inn kostnader for transport for MIC modeller. I argumentet rundt kutt i utslipp, der EM tidligere har kritisert andre for å sende biler rundt globalt fremfor å ha fabrikker lokalt, så er det jo morsomt at han endte opp med å gjøre det samme selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (11 minutter siden):

Hvorfor ramler da analytikerne over hverandre for å oppgradere kursmål godt over der Tesla ligger nå?

Kanskje fordi Tesla faktisk er underpriset i forhold til veksten de ser og fremtidsutsiktene. Vill vekst, økende overskudd, ingen tegn på at veksten er på vei til å stoppe.. nye rekorder hele tiden. Med 50% årlig vekst de neste årene er Tesla faktisk underpriset nå.

Hvorfor er noe som er fundamentalt underpriset en boble?

Det var ironi 😄
 

Jeg er all in TSLA

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (13 timer siden):

Mange vil nok være enig i at det er NOE som er litt rart her: (NB! tall fra desember 2020)

image.png.d1819e21e60df15994eba9ac051d1b7b.png

Nei, ikke hvis man faktisk forstår Tesla som selskap.  

sk0yern skrev (13 timer siden):

Det her gir jo ingen mening.
Dersom jeg hadde gitt deg oppgave i 2014 å si om Theranos var en boble, hva slags tidsfrister ville du gitt deg selv for å kunne svare?

Du sammenligner altså Tesla, som leverer både stadig nye rekordresultater og ekstrem vekst i produktsalg, med et selskap som ikke engang hadde et reelt produkt?

Eh.  

sk0yern skrev (1 time siden):

Men for en investor så er vel da motivasjonen at verdien på selskapet skal opp?

Ja, og det vil jo skje dersom selskapet fortsetter å levere stadig nye rekorder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus skrev (14 minutter siden):

Kan være lurt å inkludere de andre ordene som blir brukt i posten. Det må være svært så lukrativt å selge biler her, om man kan bake inn kostnader for transport for MIC modeller. I argumentet rundt kutt i utslipp, der EM tidligere har kritisert andre for å sende biler rundt globalt fremfor å ha fabrikker lokalt, så er det jo morsomt at han endte opp med å gjøre det samme selv. 

Hva er det du snakker om? Biler her? Transport for MIC? Kritikk for å sende biler globalt?

???

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (11 timer siden):

Tesla har alle kjennetegn på en boble i de første fasene. Vi snakker om ekstrem prissetting, aksjekurser som stiger på kort tid uten at der økonomiske resultatene i selskapet henger med, nye former for verdisetting, elleville spekulasjoner i aksjeprisingen, ekstrem medieomtale, mye nye penger inn i aksjen. Tesla er et faktisk historisk ekstremt eksempel på disse tingene. Med en P/E på over 450, så er det ingen som handler den aksjen med tanke på aksjeutbytte. Da ville man med dagens lønnsomhet måtte vente i mange hundre år på å gå i pluss.

Ok, så her lister du faktisk opp noen kriterier på en boble. La oss se:

1. Ekstrem prissetting med aksjekurs som stiger på kort tid uten at økonomiske resultater henger med

Hvordan kan du påstå at økonomiske resultater ikke henger med når Tesla har levert stadig nye rekorder på både antall leverte biler og økonomiske resultater? De siste par årene har Tesla gått over til å gå med store tap til å gå med stadig økende overskudd. De mer enn doblet antallet leverte biler i første halvår i år sammenlignet med første halvår 2020. De har guidet en gjennomsnittlig vekst på 50% årlig de neste årene.

Så igjen, hvordan kan du påstå at økonomiske resultater ikke henger med? Å gå fra kraftig underskudd til kraftig overskudd er ikke en betydelig endring?!

Husk også at aksjekursen var nærmest flat i fem år, samtidig som de hele tiden fortsatte å øke veksten. Først da de begynte å levere overskudd, beveget aksjekursen på seg. Det var altså veldig mye som ikke var priset inn alt. Når vekst ikke engang er priset inn så er det naturlig at prisen går mye opp i det flere oppdager at selskaper er underpriset i forhold til det en faktisk har klart å levere.

2. Nye former for verdisetting

Her skjønner jeg ikke hva du mener.

3. Elleville spekulasjoner i aksjeprisingen

Jeg skjønner ikke denne heller.

4. Ekstrem medieomtale

Så da er alle veldig kjente eller populære selskaper bobler? F.eks. Apple eller Microsoft.

5. Mye nye penger inn i aksjen

Dette er sirkelargumentasjon, eller et "sirkelkriterium". En boble må jo per definisjon få mye penger inn. Mye penger inn er ikke det relevante kjennetegnet, men om pengene kommer inn som ren spekulasjon eller på grunn av fundamentale forhold. Se derfor punkt 1, som tar for seg dette på en mye bedre måte.

Men ikke glem at da Tesla ble innlemmet i S&P 500 så var det mye penger som ble "tvunget" inn i aksjen fordi indeksfond måtte kjøpe seg opp i Tesla. Dette er det motsatte av en boble, siden de ble tvunget inn av fundamentale forhold.

6. Høy P/E

P/E noe som ser bakover og lite nyttig å bruke på vekstselskaper. For å illustrere:

Jeg husker hvordan enkelte hisset seg fryktelig opp over at Tesla hadde en P/E på over 1000 ved nyttår. Nå er den nede i 200 eller noe. Sannsynligvis nede i 100 eller lavere ved slutten av året. P/E, som mange liker å bruke mot Tesla, er altså snart ti ganger lavere enn den var. Og med tanke på at de nå har to nye fabrikker som har vært rene utgiftsposter og ikke bidratt med et rødt øre i inntekter, så kan man tenke på hva slags inntjening Tesla får når de begynner å produsere.

Høy P/E er gjerne noe man ser i vekstselskaper.

Men bobler har vel ofte ikke P/E engang fordi de vel som regel ikke tjener penger? Så å ha en P/E i utgangspunktet tilsier jo at det ikke er en boble, gjør det ikke?

Konklusjon: Så av kriteriene du listet opp så er det kun en som er gyldig eller relevant, nemlig nummer en. Men dette kriteriet er ikke oppfylt, som forklart over.

Etter dine egne kriterier er Tesla derfor ingen boble.

Det morsomme her er jo at enkelte har kalt Tesla en boble i mange år. Selv da kursen var på en brøkdel av det den er i dag.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ja og de kommer bare til å fortsette å kalle det en boble inn i evigheten.
For lite mellom ørene på TSLAQ folket til å innse at de har tatt grådig feil i alle år, så de kommer aldri til å bite i det sure eple.


Har de satset penger på fall så kan jeg ikke si annet enn glhf 😆image.png.744ef15b13aa58a1a7abcd1e207937d7.png

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis du hadde hatt 850 milliarder dollar på konto, ville du kjøpt Tesla? Eller gigantene VW Group og Toyota og hatt 500 milliarder dollar til overs?

Med 500 milliarder dollar burde det være gode muligheter for å starte en bilprodusent som på 10 år klarer å lage biler hvor malinga sitter fast og karosseriplatene ikke ser ut som tanngarden på en engelskmann. Kanskje man til og med har penger til overs for en sjef som har litt greie på bilproduksjon?

Endret av uname -i
  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

Hvis du hadde hatt 850 milliarder dollar på konto, ville du kjøpt Tesla? Eller gigantene VW Group og Toyota og hatt 500 milliarder dollar til overs?

Toyota er snart historie, så de ville jeg aldri ha kjøpt.

VAG er vel de eneste som kan klare å holde hodet over vannet det neste tiåret.


Vi er på bunn av S kurven og nå skjer ting fort.
Legacy har holdt igjen alt for lenge og har allerede gravd sin egen grav.


Sett gjerne en reminder og siter meg om ti år, så får vi se hvem som kan spise ordene sine :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, KriZZ said:

Ja og de kommer bare til å fortsette å kalle det en boble inn i evigheten.
For lite mellom ørene på TSLAQ folket til å innse at de har tatt grådig feil i alle år, så de kommer aldri til å bite i det sure eple.

Man kan jo ikke være overrasket over at de som er med i TSLAQ gjengen på twitter har tatt så feil over så mange år. De har jo hatt en egen blokkeringsliste som de fleste har brukt, og som blokkerer alle som ikke er negativ til Tesla. Til og med folk som ikke er *tilstrekkelig* negativ til Tesla har blitt blokkert.

Så de skapte seg et eget lite isolert miljø der alle var enige om at Tesla var en boble, og hvis noen presenterte et annet synspunkt eller endret mening, så ble man blokkert på et øyeblikk.

Det er ikke akkurat den beste måten å få et nyansert eller nøyaktig syn på verden.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Man kan jo ikke være overrasket over at de som er med i TSLAQ gjengen på twitter har tatt så feil over så mange år. De har jo hatt en egen blokkeringsliste som de fleste har brukt, og som blokkerer alle som ikke er negativ til Tesla. Til og med folk som ikke er *tilstrekkelig* negativ til Tesla har blitt blokkert.

Så de skapte seg et eget lite isolert miljø der alle var enige om at Tesla var en boble, og hvis noen presenterte et annet synspunkt eller endret mening, så ble man blokkert på et øyeblikk.

Det er ikke akkurat den beste måten å få et nyansert eller nøyaktig syn på verden.

Så har du de som er stikk motsatt.
Vet ikke om det gir det mest nyanserte eller nøyaktige synet på verden heller ;)

Lenke til kommentar
Just now, sk0yern said:

Så har du de som er stikk motsatt.
Vet ikke om det gir det mest nyanserte eller nøyaktige synet på verden heller ;)

Jeg kjenner ikke til at Tesla-fans har benyttet noen blokkeringsliste eller isolert seg selv fra motstridende meninger. Jeg vil vel faktisk si at de fleste som har hatt Tesla eller Tesla aksjer de siste ti årene har blitt veldig godt kjent med enhver kritikk av Tesla.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Man kan jo ikke være overrasket over at de som er med i TSLAQ gjengen på twitter har tatt så feil over så mange år. De har jo hatt en egen blokkeringsliste som de fleste har brukt, og som blokkerer alle som ikke er negativ til Tesla. Til og med folk som ikke er *tilstrekkelig* negativ til Tesla har blitt blokkert.

Det er nok heller folk som ikke har annet å gjøre enn å repetere ad hominem som havner i den lista stort sett. Omar feks har blitt livstidsutestenkt av Twitter av den grunn. Ikke at det fungere så godt dog. Han flyr jo innpå der med en haug ulike kontoer. 

EM har noe sånt som 60M følgere. Når han inviterer til trakassering, som feks nå nylig mot Missy Commings, så er det ikke rart at slikt eksisterer. 

Endret av oophus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, oophus said:

Det er nok heller folk som ikke har annet å gjøre enn å repetere ad hominem som havner i den lista stort sett. Omar feks har blitt livstidsutestenkt av Twitter av den grunn. Ikke at det fungere så godt dog. Han flyr jo innpå der med en haug ulike kontoer. 

EM har noe sånt som 60M følgere. Når han inviterer til trakassering, som feks nå nylig mot Missy Commings, så er det ikke rart at slikt eksisterer. 

Som du vet har jeg deg blokkert for grunner som du kjenner til, men jeg antok du kunne bli trigget og sjekket hva du skrev. Her er ett eksempel på hvordan man havner på listen:

FCPZCi0XMAYbZk3?format=png&name=small

Ashlee Vance skrev altså en biografi om Musk, og han ble blokkert fordi han tydeligvis ikke viste nok respekt for TSLAQ. Her må man bøye seg i støvet for TSLAQ, ellers er det rett ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (24 minutter siden):

Jeg kjenner ikke til at Tesla-fans har benyttet noen blokkeringsliste eller isolert seg selv fra motstridende meninger. Jeg vil vel faktisk si at de fleste som har hatt Tesla eller Tesla aksjer de siste ti årene har blitt veldig godt kjent med enhver kritikk av Tesla.

Folk benytter blokkeringslista for å slippe fulltidsjobben det er å manuelt blokkere et kontinuerlig skred av lavmål, ad hominem og skriking. Og ikke minst kvinnehat. Om man er kvinne og attpåtil har kompetanse og utdanning så er man et mål for denne sinnssyke kulten.

Ja, den listen som finnes favner litt for bredt, men det er bedre enn ikke noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er flere som elsker Tesla enn som hater Tesla, derfor skjønner jeg at det kan være litt overveldende for de få haterne å adressere alle svar de vil få når de sprer sitt syn på Twitter. Men samtidig er det ikke lurt å isolere seg i sin egen lille boble, spesielt om man er investor og forsøker unngå tape penger.

Det finnes sikkert kvinnehatere o.l. blant Tesla-fans, akkurat som de finnes i alle grupper, men jeg kan ikke si jeg har vært borti noen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...