Gå til innhold

VW-sjefen: Hvorfor er Tesla smidigere enn konkurrentene? Musk: Først og fremst fordi jeg er ingeniør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva leste jeg egentlig nå?

VW sier Tesla er bedre på programvare (trenger for øvrig ikke være ingeniør for å forstå at tradisjonell bilbransje aldri noensinne har lagt mye penger i programvare), Musk er med for å hjelpe en konkurrent(!) og sier de er bedre fordi han er ingeniør i et eller annet fag (hva har det med programvare å gjøre?), før det avsluttes med at VW tror de har en ny modell som skal konkurrere med Tesla fordi den er standardisert (igjen, hva har dette med programvare å gjøre?).

Enten gjengir artikkelen ganske dårlig det som ble snakket om, eller så kan vi vel allerede nå si at VW sin nye fantastiske bil ikke vil bli bedre enn Tesla på programvare fordi de ikke har skjønt oppdraget ...

Lenke til kommentar

I USA er det stor forskjell på "professional engineer" og "engineer". Førstnevnte er en beskyttet tittel, og det vanker potensielt voldsom straff for å utgi seg for å være en uten å inneha de rette kvalifikasjonene, eller for å utføre arbeid som kun lovlig kan utføres av en, spesielt dersom noen kommer til skade som følge av dårlig utført arbeid. Forhåpentlig er Musk veldig nøye på hvordan han formulerer seg, slik at han ikke trår over streken på samme måte som han allerede har gjort innen finans med "funding secured".

For øvrig er min mening at smidigheten kommer av Musks tilnærmet diktatoriske ledelse, mens de tyske bilgigantene preges av et byråkrati som kunne brakt en norsk statsansatt på 60-tallet til tårer. Musk kan gi ordre som settes ut i livet umiddelbart, Diess må forhøre seg med nasjonale, delstatlige og kommunale myndigheter, samt fagforening, bedriftsråd, advokat og miljøbevegelse, før han kan komme med forslag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (36 minutter siden):

Elon Musk er sjefsingeniør i SpaceX, og driver med faktisk ingeniørarbeid.

Hvor mye reelt ingeniørarbeid gjør Diess?

Han kaller seg sjefsingeniør. Det stemmer. Det er noe han gjør på inn og utpust for å skape et image. Han har ingen teknisk utdannelse og det er null og niks som indikerer at han har drevet med ordentlig ingeniørarbeid.

Diess driver ganske sikkert ikke med noe ingeniørarbeid akkurat nå, men med hans massive erfaring og utdanning så tenker han nok som en.

 

 

 

Endret av uname -i
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Både BMW og VAG har de siste tiårene hatt ledere med ingeniørkompetanse som Musk bare kan drømme om, så jeg tviler på at det har noe med saken å gjøre. Tesla er et selskap der grunnleggerene fremdeles sitter i styre/ledelse og eier store deler av firmaet. De er et relativt lite selskap, med relativt få produkter. De har en leder som har kontroll med all aktivitet og behandler de ansatte deretter. Det gjør veien fra opplevelse til gulv, og videre til kunde mye kortere. Om det alltid er bra kan jo diskuteres. Amerikansk bedriftskultur har nok de siste tiårene feilet mer enn den har seiret. Se bare på superbyråkratiske Airbus kontra Boeing.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette er vel i bunn og grunn et spørsmål om hva det er som driver de forskjellige selskapene. Tesla er i likhet med flere andre "nyere" selskaper teknologidrevet, altså at det er teknologien som driver utviklingen og derigjennom forretningsutviklingen i selskapet. VW er blitt såpass satt i sin form at jeg våger å påstå at de er en forretningsdrevet organisasjon, dvs. at teknologien er et middel på veien til å skape forretningen og ikke driveren i seg selv.

(forventer i grunnen litt motbør på denne kommentaren... ;) )

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2LK70DN1 skrev (10 timer siden):

Ingen tvil om at det å satse på sivilingeniører istedenfor siviløkonomer vil være en fordel for de aller fleste bedrifter. Økonomer bør brukes som rådgivere for ingeniørene, ikke omvendt!

Det er en interessant diskusjon. Det er vel liten tvil om at pendelen har svingt fra ingeniører og i retning av økonomer, og at det har noen konsekvenser. Jeg tror ikke at man kan svare så enkelt som det over.

Intel har en interessant løsning: alle ledere opptrer i par. En teknisk person og en salg/økonomi-person. Ingen greier å beherske begge domener godt nok. Begge er viktige.

-k

Lenke til kommentar
uname -i skrev (9 timer siden):

Han kaller seg sjefsingeniør. Det stemmer. Det er noe han gjør på inn og utpust for å skape et image. Han har ingen teknisk utdannelse og det er null og niks som indikerer at han har drevet med ordentlig ingeniørarbeid....

Fra wikipedia

"he graduated in 1997 with a Bachelor of Science degree in economics and a Bachelor of Artsdegree in physics.

...

In 1995, Musk was accepted to a Doctor of Philosophy (Ph.D.) program in materials science at Stanford University in California.[34] ...He dropped out of Stanford after two days"

 

Det ser ut til at internett ikke klarer å bestemme seg for hvor mye og hvor god programmerings-erfaring mannen har.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Bachelor of Science er vel en ingeniørutdanning, selv om det kanskje ikke er akkurat det samme som norske "Høgskoleingeniør".

Og det er ikke Diess er ikke den som har bygget VW, han er vel relativt ny i jobben. Det Musk sier slår vel positivt ut om Diess da, hvis han også er ingeniør.

Forøvrig er "engineer* på engelsk ikke nødvendigvis spesifikk om et utdanningsløp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

Det ser ut til at internett ikke klarer å bestemme seg for hvor mye og hvor god programmerings-erfaring mannen har.

https://en.wikipedia.org/wiki/Zip2

Quote

The company was founded in Palo Alto, California as Global Link Information Network in 1995, by brothers Elon and Kimbal Musk and Greg Kouri.

...

In February 1999, Compaq Computer paid US$305 million to acquire Zip2.

(vedr @knutinh sin kommentar nedenfor)

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Man kan mene mye rart om Elon Musk og bilene Tesla produserer, men det er i alle fall "interessant" at en utfordrer kan komme opp fra intet og lage så mye bråk i en bilbransje som man trodde var sementert for evig og alltid med enorme konglomerater som produserte super-effektivt med store serier, gjenbruk av komponenter på tvers av modeller og merker, patenter, salgskanaler og whatnot.

-k

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...