Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nytt lys under et overskap på kjøkkenet


Anbefalte innlegg

På kjøkkenet har jeg per i dag et armatur som består av to halogen-pærer. Armaturet er festet under to overskap og får strøm fra en lysbryter og ledningen mellom bryter og armatur er skjult i veggen. Jeg har litt lyst til å bytte ut armaturet med noe som dekker hele bredden av overskapene for bedre lys. Det er pluss om den har stikkontakter.

Jeg har sett IKEA har LED som en kan montere selv men jeg er usikker på om det kan brukes i mitt tilfelle da armaturet får strøm via en skjult strømledning i tillegg til at den kommer til å være rett over en vask (som krever lokk på eventuelle strømuttak?). 

Har dere noen forslag på produkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i akkurat samme situasjon, min plan nå er egentlig å få en elektriker til å komme og montere uttak ved å bruke den eksisterende ledningen som går rett inn i lysrør, så fjerner jeg lysrøret og monterer noe fra IKEA. Om det ikke er aktuelt for deg å montere uttaket inne i selve skapet tror jeg kanskje du burde gå for et annet type armatur og gjenbruke strømkabelen?

Lenke til kommentar
Sampson skrev (23 timer siden):

Jeg er i akkurat samme situasjon, min plan nå er egentlig å få en elektriker til å komme og montere uttak ved å bruke den eksisterende ledningen som går rett inn i lysrør, så fjerner jeg lysrøret og monterer noe fra IKEA. Om det ikke er aktuelt for deg å montere uttaket inne i selve skapet tror jeg kanskje du burde gå for et annet type armatur og gjenbruke strømkabelen?

Jeg hadde el-tilsyn for et par år siden så jeg tar rett og slett ikke sjansen på å gjøre dette selv, spesielt ettersom det er på et kjøkken. Jeg har vært inne på tanken med noe fra IKEA da de har ganske tynne LED-lister men må vel få satt opp et støpsel for å få det til. 

Hva kan man egentlig montere når dette er rett over en vask? Er det ikke krav om jording og sånn da?

Woff skrev (16 timer siden):

Takk for tips. Skal jeg montere den der må jeg vel ha satt opp en eller annen form for støpsel. 

edit: Denne LED-listen fra IKEA ser grei ut men skal jeg ha mer smartlys kan jeg først se om det er noe tilgjengelig via Philips HUE da jeg allerede har en del av de tilgjengelig hjemme. Jeg har ikke så veldig lyst til å introdusere enda en serie med smartlys hjemme, men får se.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet krav til jording på alle kurser i dag, og har alltid vært krav på kjøkken/våtrom/utvendig. Om du skal ha armatur med stikkontakt må den være jordet. Om det bare er armatur behøver den ikke jord dersom den er dobbeltisolert.

Mitt tips er å ta en snakkis med en lokal elektriker og beskrive situasjonen for de, gjerne med bilde, så har de sikkert en fin løsning som kan funke.

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (19 minutter siden):

Mitt tips er å ta en snakkis med en lokal elektriker og beskrive situasjonen for de, gjerne med bilde, så har de sikkert en fin løsning som kan funke.

jeg har en Elektroimportoren formodelig rett bort i gaten så kommer antageligvis til å stikke innom der en tur og gjøre nettopp dette. Jeg tror jeg så et sted at man kan bestille elektriker via de så da kan jeg eventuelt gjøre det litt avhengig av hva de sier. 

edit: enten kommer jeg til å få de til å installere kontakter som jeg kan montere IKEA MITTLED i eller så kjøper jeg en belysning via Elektroimportoren uten ekstra kontakter. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...