Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Radiator på soverom


Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har bodd i en leilighet (nybygg) i ca. 2 år nå som ikke har egne varmekilder på soverommene (kun fristtående konvektorovn som vi har kjøpt om vi bruker rommene på vinteren). På stue/kjøkken har vi radiatorer som bruker fjernvarme, og på badet har vi gulvvarme. 

Jeg lurer på om det er vanlig å ikke ha radiator e.l. på soverom, eller om det er noe krav til det? Jeg så ikke at det sto noe i FDV-en om det, og da jeg spurte utbygger sa de at det ikke hadde vært noe problemer med f.eks. fukt i andre leiligheter. Vi har balansert ventilasjon, som gir oppvarmet luft til rommene, og jeg har ikke sett noe tegn til kondens på vinduene. Lurer derfor om det er greit å la det være som det er, eller om det anbefales vi monterer ekstra radiator på rommene? En ting er jo at rom kan oppleves som kaldt, noe annet er det vel om mangel på varme fører til f.eks. fuktproblemer og slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eplesaft skrev (11 minutter siden):

Hei,

Vi har bodd i en leilighet (nybygg) i ca. 2 år nå som ikke har egne varmekilder på soverommene (kun fristtående konvektorovn som vi har kjøpt om vi bruker rommene på vinteren). På stue/kjøkken har vi radiatorer som bruker fjernvarme, og på badet har vi gulvvarme. 

Jeg lurer på om det er vanlig å ikke ha radiator e.l. på soverom, eller om det er noe krav til det? Jeg så ikke at det sto noe i FDV-en om det, og da jeg spurte utbygger sa de at det ikke hadde vært noe problemer med f.eks. fukt i andre leiligheter. Vi har balansert ventilasjon, som gir oppvarmet luft til rommene, og jeg har ikke sett noe tegn til kondens på vinduene. Lurer derfor om det er greit å la det være som det er, eller om det anbefales vi monterer ekstra radiator på rommene? En ting er jo at rom kan oppleves som kaldt, noe annet er det vel om mangel på varme fører til f.eks. fuktproblemer og slikt?

Med balansert ventilasjon skal det vel ikke være noe problem dersom du ikke synes det blir for kaldt? Har selv skrudd ned igjen panelovnene på våre soverom etter at vi installerte balansert ventilasjon med varmegjenvinning, de stod jo bare i veien. unntaket er soverommene i kjelleren da det er dårligere isolert der, så der står de på svak varme i de kaldeste månedene for at det ikke skal bli gulvkaldt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eplesaft skrev (7 timer siden):

Hei,

Vi har bodd i en leilighet (nybygg) i ca. 2 år nå som ikke har egne varmekilder på soverommene (kun fristtående konvektorovn som vi har kjøpt om vi bruker rommene på vinteren). På stue/kjøkken har vi radiatorer som bruker fjernvarme, og på badet har vi gulvvarme. 

Jeg lurer på om det er vanlig å ikke ha radiator e.l. på soverom, eller om det er noe krav til det? Jeg så ikke at det sto noe i FDV-en om det, og da jeg spurte utbygger sa de at det ikke hadde vært noe problemer med f.eks. fukt i andre leiligheter. Vi har balansert ventilasjon, som gir oppvarmet luft til rommene, og jeg har ikke sett noe tegn til kondens på vinduene. Lurer derfor om det er greit å la det være som det er, eller om det anbefales vi monterer ekstra radiator på rommene? En ting er jo at rom kan oppleves som kaldt, noe annet er det vel om mangel på varme fører til f.eks. fuktproblemer og slikt?

Det er en helt vanlig løsning å gjøre det slik i moderne leiligheter. Tankegangen er at alle vil ha varme i stue og på badet, men ikke alle vil ha varme på soverommet. Hvis vi f.eks. gjetter på at 20 % liker å ha det varmt på soverommet, så er det dumt å installere radiatorer hos de 80 % som ikke kommer til å bruke de. Derfor er det mer hensiktsmessig at de som ønsker varme løser dette med f.eks. en panelovn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, og takk for alle tilbakemeldinger.

Grunnen til at jeg lurte mest på det var pga. fukt og slikt, det anbefales jo vanligvis å ha grunnvarme på slik at det ikke blir rått og kan føre til fukt, mugg o.l., men det gjelder kanskje ikke om man har balansert ventilasjon med varmegjenvinning? Det er jo ikke en fullverdig varmekilde på egenhånd, men det tilfører iallfall ny og frisk luft.

Det er ikke noe problem mtp. varme om vi opplever det som kaldt, kan skru på en fristtstående konvektorovn ved behov som nevnt, så hvis det ikke er behov for jevn varme annet enn pga. subjektiv oppfattelse om at det er kaldt så er det jo veldig greit! Som dere sier så er det jo ønskelig at det ikke er for varmt på soverom, men vi bruker det ene soverommet som kontor så det kan være behov for litt mer varme der på dagtid.

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar
Eplesaft skrev (6 timer siden):

Grunnen til at jeg lurte mest på det var pga. fukt og slikt, det anbefales jo vanligvis å ha grunnvarme på slik at det ikke blir rått og kan føre til fukt, mugg o.l.

Dette gjelder vel mest for hele hus eller lukkede rom. Om du har døra åpen, eller om man har ventilasjon med varmegjenvinning så har man både lufting og litt grunnvarme. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, RJohannesen said:

Dette gjelder vel mest for hele hus eller lukkede rom. Om du har døra åpen, eller om man har ventilasjon med varmegjenvinning så har man både lufting og litt grunnvarme. 

Ok, jeg ser nå som det er begynt å nærme seg 0 grader ute hvor jeg bor nå så er lufta som er oppvarmet fra tilluftsventilene kun på rundt 15 grader, og rommene kan oppleves som ganske kalde, men det har likevel kanskje ikke så mye å si? (med unntak av at det oppleves som kaldt dersom vi oppholder oss der)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...