Gå til innhold

Hvordan få tilbake lidenskapen for fotografering?


Anbefalte innlegg

Jeg har vært interessert i foto siden jeg var 12. Gikk media og kommunikasjon på videregående og valgte etter det å være fotograflærling. Interessen for foto begynte vel egentlig å bli mindre på videregående da jeg oppdaget hvor mye dårligere jeg var til å fotografere enn de som jeg gikk i klasse med. Jeg har alltid følt at fotografiene mine har manglet noe jeg ikke klarer å sette fingeren på. De er bare ikke bra (nok). Første halvåret av lærlingtiden trivdes jeg veldig godt, lidenskapen begynte å komme tilbake og jeg følte at jeg fikk det til. Så krasjlandet jeg helt og følte meg totalt mislykket, følte jeg fikk ikke til noen ting til så jeg sluttet helt å fotografere på fritiden. Etter dette, som nå er 7 år siden, har jeg bare tatt frem kamera kanskje 5 ganger. 

Men nå kjenner jeg litt på lysten til å fotografere igjen og lurer egentlig på hvordan får jeg tilbake lidenskapen for fotografering?

Noen som kanskje har noen inspirerende bøker, magasiner eller fotografer å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg drasser frem klisjéen om å finne noen med samme hobby / lidenskap. Finn noen fotoklubber i nærheten og værmed på sosiale aktiviterer og vandringer. Jeg ble mye mer aktiv igjen da jeg bele med på vandringer på to fotoklubber i tilleg til at jeg fikk en liten gjeng i en av de som jeg møtte ekstra. Ettersom vi ikek var mer enn fire stykker i den gjengen ble det åpning for å dra på noe alle hadde lyst på å bli bedre på. Jeg har aldri vært glad i portrettfoto men etter et par kvelder med dette knakk jeg koden. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Har hatt endel speilrefleks opp igjennom og ettersom det ballet på seg med objektiv og annet så førte vel det til mindre bruk, og sånn sett dabbet det av.

For min del ble nøkkelen kompaktkameraet RX100 og hadde 7000+ eksponeringer før et litt for høyt fall i gulvet tok knekken på det - så da ble det nytt RX100 mk2 som nå har 4000+ eksponeringer.  Det passer fint i jakkelomme, så da blir det oftere med enn enn en bag med utstyr.

Fine og skarpe bilder, men av en eller annen grunn synes jeg originale RX100 hadde litt bedre farger enn mk2.  Uansett enkelt å fikse i post-prosessering.

Fikk nylig en liten inspirasjons-boost av eksemplene i videoen under.  Dvs å velge et utsnitt av foto og fargetemperatur mer bevisst for å formidle det du vil vise med fotoet

 

Lenke til kommentar

Hva slags foto liker du? Hva inspireres du mest av å se? Dokumentar, editorial, reklame, historiefortelling, mer spesifikke ting som portrett, landskap, produktfoto? Eller "alt"?

Har jobbet som fotograf i 12 år (tror jeg) nå, og liker godt jobben min. Men den lidenskapen for foto er egentlig ganske borte, med mindre jeg tjener penger på det. Høres kanskje kynisk ut, men sånn er det egentlig blitt. Kameraet er ikke med på ferie lenger for å si det sånn. 

For meg er ikke kameratekniske ting, nye linser, hvor skarpt det kan bli, hva man kan gjøre i Photoshop eller kameraer lenger noen lidenskap, sånn det kanskje ofte er for mange når man begynner med foto og det jeg har inntrykk av at en del hobbyfotografer kan ha ganske mye fokus på. Det er ikke noe som interesserer meg så mye lengre.

Det er andre ting som går hånd i hånd med fotografering som motiverer meg mest nå, som kommunikasjon, reklame, målgrupper, å bygge opp en estetikk, jobbe kreativt innenfor en satt ramme fra byrå osv. Det å fortelle og formidle noe.

Når jeg lar meg inspirere så er det for eksempel av andre fotografer, både på stills og i film, av illustrasjon og grafisk design eller en allerede satt ramme jeg kan jobbe innenfor, for eksempel en reklamekampanje hvor jeg kicker på konseptet eller en historie jeg må tenke ut hvordan jeg kan fortelle visuelt.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

For min del kom den tilbake i sommer da jeg rotet rundt og fant en del gamle analoge filmkamera og utgåtte filmruller. Jeg kjøpte noen nye ruller og tok bilder for å teste om kameraene fungerte som de skulle. Og underveis kjente jeg igjen på gleden og spenningen av å måtte vente på å se hvordan bildene ender opp.

Nå har jeg et lite og hendig analogt lommekamera som jeg tar med meg nesten overalt. Og et analogt speilrefleks for å kunne ta portrett av venner og familie.

Jeg klarer ikke å bli engasjert av digitale bilder, men det er bare min mening.
 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
kote skrev (På 22.10.2022 den 16.51):

For min del kom den tilbake i sommer da jeg rotet rundt og fant en del gamle analoge filmkamera og utgåtte filmruller. Jeg kjøpte noen nye ruller og tok bilder for å teste om kameraene fungerte som de skulle. Og underveis kjente jeg igjen på gleden og spenningen av å måtte vente på å se hvordan bildene ender opp.

Nå har jeg et lite og hendig analogt lommekamera som jeg tar med meg nesten overalt. Og et analogt speilrefleks for å kunne ta portrett av venner og familie.

Jeg klarer ikke å bli engasjert av digitale bilder, men det er bare min mening.
 

Morsomt at du nevner det for jeg har nettopp tatt frem det analoge kameraet selv. Enig i at det er noe med spenningen å vente på å få se hvordan bildene ble, også er man også mer selektiv på hva man fotograferer. Man tar ikke 20 bilder av en fugl i ett tre liksom...

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Callais said:

Morsomt at du nevner det for jeg har nettopp tatt frem det analoge kameraet selv. Enig i at det er noe med spenningen å vente på å få se hvordan bildene ble, også er man også mer selektiv på hva man fotograferer. Man tar ikke 20 bilder av en fugl i ett tre liksom...

Ja det er gøy!

Men dessverre valgte jeg det verste tidspunktet å begynne med analog foto...det er en global mangel på  35mm fargefilm, så utvalget er elendig og prisene er høye. Du kan liksom ikke regne med å gå inn på Cewe og få tak i noe annet enn svarthvitt-film eller svindyr Portra.

Kan ikke stole på "5-7 dager levering fra fjernlager" heller. Kodak og Fujifilm klarer tydeligvis ikke å garantere pålitelige leveranser.

Men det lønner seg å prøve. Jeg fikk tak i en trepakning med Kodak 200 på Cewe i går, selv om nettbutikken deres viste tomt på alle butikker. Så det gir jo en ekstra dimensjon av spenning til hele opplegget - får jeg i det hele tatt tak i film???

Det er litt trist akkurat nå, men vi ser tegn til at andre aktører begynner å produsere sine egne filmer, og at vi vil ende opp med et bredt utvalg av rimeligere film etter denne krisen.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
kote skrev (På 11.11.2022 den 22.33):

Ja det er gøy!

Men dessverre valgte jeg det verste tidspunktet å begynne med analog foto...det er en global mangel på  35mm fargefilm, så utvalget er elendig og prisene er høye. Du kan liksom ikke regne med å gå inn på Cewe og få tak i noe annet enn svarthvitt-film eller svindyr Portra.

Kan ikke stole på "5-7 dager levering fra fjernlager" heller. Kodak og Fujifilm klarer tydeligvis ikke å garantere pålitelige leveranser.

Men det lønner seg å prøve. Jeg fikk tak i en trepakning med Kodak 200 på Cewe i går, selv om nettbutikken deres viste tomt på alle butikker. Så det gir jo en ekstra dimensjon av spenning til hele opplegget - får jeg i det hele tatt tak i film???

Det er litt trist akkurat nå, men vi ser tegn til at andre aktører begynner å produsere sine egne filmer, og at vi vil ende opp med et bredt utvalg av rimeligere film etter denne krisen.

Åja, mangel på film ja, det har jeg ikke fått med meg. Gjelder det fortsatt? Jeg har en del film liggende som jeg kjøpte på tilbud heldigvis. Jeg kjøpte meg forresten ett nytt analogt kamera (Pentax K1000) i januar da mitt gamle sluttet å fungere. Har ennå ikke fotografert ferdig rullen hehe. Jeg har også brukt mitt digitale kamera mer, men jeg merker at jeg gjerne skulle hatt ett nytt da det er 10 år gammelt. Men løsningen er nok ikke å kjøpe nytt kamera tror jeg? Så tenker bruke det 1/2 år også se da om jeg fortsatt har interessen og da kjøpe nytt. Det jeg har er jo ikke ubrukelig heller. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Callais said:

Åja, mangel på film ja, det har jeg ikke fått med meg. Gjelder det fortsatt? Jeg har en del film liggende som jeg kjøpte på tilbud heldigvis.

Mulig det svinger veldig, men akkurat nå er det en del  litt mer å velge i enn i høst. Har en mistanke om at lagrene tømmes når gradestokken stiger 🤔

Endret av kote
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (På 29.4.2023 den 12.32):

Har du fortsatt med Pentax ligger det mye ute på Finn.

Jeg har vurdert kjøpe brukt på finn for å spare penger. Men så er jeg litt redd for at det jeg kjøper skal være ødelagt, hva gjør man da liksom? Jeg hadde også tenkt å kjøpe supersikring hos japanfoto når jeg kjøper meg nytt kamera, synes det er fint å ha den forsikringen for å være helt sikker. Er så dumt om man skulle miste ned og ødelegge kamera når det er så dyrt også går det kanskje ikke an å fikse eller det blir veldig dyrt å fikse uten den forsikringen. 

kote skrev (På 29.4.2023 den 21.49):

Mulig det svinger veldig, men akkurat nå er det en del  litt mer å velge i enn i høst. Har en mistanke om at lagrene tømmes når gradestokken stiger 🤔

Skjønner. Det kan godt hende. 

Lenke til kommentar
Callais skrev (56 minutter siden):

Er så dumt om man skulle miste ned og ødelegge kamera når det er så dyrt også går det kanskje ikke an å fikse eller det blir veldig dyrt å fikse uten den forsikringen. 

Mange reiseforsikringer dekker kamerautstyr (opp til en viss pris) så du kan sjekke reiseforsikringen først så slipper du kanskje å kjøpe superforsikringen. 

Test at kameraet fungerer før du kjøper det. 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (8 timer siden):

Mange reiseforsikringer dekker kamerautstyr (opp til en viss pris) så du kan sjekke reiseforsikringen først så slipper du kanskje å kjøpe superforsikringen. 

Test at kameraet fungerer før du kjøper det. 

Ja, skal sjekke ut det. 

Bor et forholdsvis lite sted, så er lite kameraer som legges ut for salg her, så måtte såfall bedt om at det skulle bli sendt... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...