Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er leietaker: Huseier kommer og går uten varsel


Gjest 340a6...3b7

Anbefalte innlegg

Gjest 340a6...3b7

Jeg er leietaker, og lurer bare på om huseier kan komme og gå som de ønsker på området? De er ikke inne i huset (da sier de ifra først), men kan dukke opp uten varsel for å gjøre noe vedlikehold rundt huset og i hagen. Fint at de vil gjøre dette selvsagt, men jeg føler det er litt invaderende, og blir litt sjokkert når jeg kommer hjem og ser at de har lusket rundt her og flyttet på utemøbler, vært på verandaen, skjært ned et tre etc. De har også en bod på tomten og er stadig innom for å putte ting inn/ hente ting derifra. Veldig ubehagelig når jeg feks sitter i en håndduk i stua etter en dusj, og de plutselig går forbi vinduet. Sa i fra om noe av dette en stund siden, og da fikk jeg beskjed om at de eide huset og hadde rett til å ha oppsyn med boligen sin. Har jeg noen rettigheter her?

Anonymous poster hash: 340a6...3b7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du mener det er fint å vedlikeholde hagen, er faktisk konsekvensen at hagen ikke blir vedlikeholdt hvis de slutter å jobbe der. Hvis ikke du tar deg av den på samme måte...

Litt spesiell situasjon, men som jeg skrev til forrige leietaker her som spurte om noe, det er mulig å montere gardinstang/brett og henge sengetøy eller gardiner på. Kanskje har du allerede gardiner, du husker bare ikke å bruke dem. 

Finnes det ikke skikkelige gardiner, syns jeg du bør innvilges retten til å ha dem. Eller du kan holde deg på badet eller soverommet til huden tørker og du kan ta på klær. Et tredje alternativ er å skaffe seg en skikkelig badekåpe. Det skal være lett å få tak i en tykk og lang badekåpe. Hvis ikke, er det mulig å kjøpe to korte og montere dem sammen. 

Lenke til kommentar

Det er ingen som kan nekte leieboer å henge opp gardiner.

Hvis leieboer ikke ønsker innsyn i boligen sin, så er det leieboers ansvar å sperre for innsyn. Eier har ikke bare rett til å bevege seg på egen eiendom (ikke inn i boligen) for å vedlikeholde den, men plikter også å gjøre det.

Det er dog folkeskikk å si i fra før man beveger seg rundt vinduer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragen skrev (53 minutter siden):

Det er ingen som kan nekte leieboer å henge opp gardiner.

Det har blitt mote med lameller i stedet for gardiner. 

https://www.kid.no/solskjerming/lameller/

Kan tenkes en situasjon der husvertens kone satte opp slike i fjor, og er veldig fornøyd med dem. Og at hun blir sur ved tanken på å bytte dem ut. Men der er det nok også mulig å henge opp noen lakner  eller gardiner på det opphenget som er. 

Blir alt for vanskelig er det ingen annen utvei enn å flytte.. Men som sagt ei skikkelig badekåpe burde hjelpe. 

Lenke til kommentar

Blir litt overrasket over merkelige og også frekke utleiere. Det er invaderende å surre rundt i hagen og på verandaen! De oppfører seg som om de bor der, hvilket de jo ikke gjør. Jeg har tidligere leid, og aldri opplevd sånt. Nå leier jeg ut, og har da respekt nok for de som leier, at jeg ikke tar meg til rette på den måten. Skal jeg inn på deres område, så gir jeg beskjed før jeg er der.

De må jo vedlikeholde, men de bør selvsagt gi beskjed. En bør heller ikke gå til innkjøp av hverken gardiner eller badekåper for å ha et privatliv. Det er noe annet om det ikke er i umiddelbar nærhet til vinduer og i hage. 

Endret av Jovia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Eier har rett til å bevege seg på hele eiendommen hvis det ikke er gjort avtale om disponibelt uteområde/hageflekk. Hvis utleier da begynner å kikke inn vinduer, så er det verre. Men "forutsetning for at handlingen skal rammes av straffeloven § 266 er at gjerningspersonens forsett omfatter at fornærmede oppfatter krenkelsen"

Det skal bli alvorlig, forsettlig og vedvarende for å kunne straffes.  

Lenke til kommentar
Jovia skrev (35 minutter siden):

Det er invaderende å surre rundt i hagen og på verandaen!

Dette er din personlige mening, det kan bli masete å sende melding hver gang de skal luke litt eller klippe plenen. Sende melding hvis de skal male, bør nok gjøres. Da det kan innebære å virkelig kikke inn vinduer. Du har vel ikke noe hus med hage som du leier ut, høres det ut som. 

Lenke til kommentar

Som huseier tar vi oss "tilrette" i den forstand at vi klipper plenen som de disponerer og freser snø slik at de kan gå i småsko opp til veien. Vi går forsåvidt aldri inn til leieboerne uten at vi har skriftlig samtykke fra de i form av meldinger som kan vises frem hvis det er tvil. Vi har hengt opp persienner i leiligheten slik at de kan få det privatlivet de har krav på. Her er det ingen sure miner og de gir beskjed hvis vi må utbedre noe.

 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 timer siden):

Det har blitt mote med lameller i stedet for gardiner. 

https://www.kid.no/solskjerming/lameller/

Kan tenkes en situasjon der husvertens kone satte opp slike i fjor, og er veldig fornøyd med dem. Og at hun blir sur ved tanken på å bytte dem ut. Men der er det nok også mulig å henge opp noen lakner  eller gardiner på det opphenget som er. 

Blir alt for vanskelig er det ingen annen utvei enn å flytte.. Men som sagt ei skikkelig badekåpe burde hjelpe. 

Slutt å dra inn irrelevant svada.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest 340a6...3b7
Budeia skrev (4 timer siden):

Selv om du mener det er fint å vedlikeholde hagen, er faktisk konsekvensen at hagen ikke blir vedlikeholdt hvis de slutter å jobbe der. Hvis ikke du tar deg av den på samme måte...

Litt spesiell situasjon, men som jeg skrev til forrige leietaker her som spurte om noe, det er mulig å montere gardinstang/brett og henge sengetøy eller gardiner på. Kanskje har du allerede gardiner, du husker bare ikke å bruke dem. 

Finnes det ikke skikkelige gardiner, syns jeg du bør innvilges retten til å ha dem. Eller du kan holde deg på badet eller soverommet til huden tørker og du kan ta på klær. Et tredje alternativ er å skaffe seg en skikkelig badekåpe. Det skal være lett å få tak i en tykk og lang badekåpe. Hvis ikke, er det mulig å kjøpe to korte og montere dem sammen. 

Trådstarter her. Tror nok du misforstår. Jeg sier ikke at de ikke skal vedlikeholde, men det kunne vært greit å vite på forhånd at de kommer. Du ser kanskje forskjellen her?

Og når det gjelder siste del av ditt svar: Jeg ser at du godt kan trenge litt øvelse i å svare på en saklig måte. Føler du deg som et bedre menneske etter å ha snakket meg ned på denne måten? Behandler du mennesker i den omgangskrets på samme måte? Lykke til med det.

Anonymous poster hash: 340a6...3b7

Lenke til kommentar
Gjest 340a6...3b7

I og med at dette framstår som en juss-gruppe, antok jeg at noen vise til regler i husleieloven. Men når det diskuteres gardiner så ser jeg at har kommet til feil forum. My bad.

Anonymous poster hash: 340a6...3b7

Lenke til kommentar
Gjest 340a6...3b7 skrev (1 minutt siden):

Føler du deg som et bedre menneske etter å ha snakket meg ned på denne måten?

Det var ikke i seg selv meninga, men tenker praktisk sett at du vil ende opp med en mengde meldinger i innboksen, eller lapper på døra. 

kaldviking nevner også at han som utleier har hengt opp persienner, slik at de kan få det privatlivet de har krav på. Derfor er det relevant. 

Men har forståelse for at dette nok burde vært opplyst om eller diskutert i forkant av avtalen. Du kunne da ha satt som krav å få beskjeder, med risiko for at de heller sa ja til en annen. 

Lenke til kommentar

Så lenge du ikkje har eksklusiv bruksrett også til uteområdet så har du ingen kontraktsmessig rett til å nekte eigaren å bruke uteområdet. At det er innsyn er forhold som du burde ha lagt merke til under visninga. Men er det slik å forstå at leigeavtale også inkluderer bruk av hagen slik at både du og huseigaren skal etter leugeavtalen ha lik bruksrett? 

Det kan være at du kan anmelde huseigaren for plagsom oppførsel, men slik som du legg fram saka så virker det som at huseigaren alltid har ei unskuldning og eit formål med å være i hagen. 

Er det slik at huseigaren kikker inn i leiligheita eller er det berre det ubehagelege med at huseigaren kan kikke inn? 

I utgangspunktet har du nok ikkje grunnlag til å kreve at huseigar informerer deg før dei går inn i hagen om du har vanleg leigeavtale som ikkje detaljreguleree dette. Så då blir det nok du som må trekke for gardinene på samme måte som om vinduet ditt hadde våre ut mot gata eller anna stad der du må rekne med at folk går forbi. 

Lenke til kommentar
Gjest 340a6...3b7 skrev (1 time siden):

I og med at dette framstår som en juss-gruppe, antok jeg at noen vise til regler i husleieloven. Men når det diskuteres gardiner så ser jeg at har kommet til feil forum. My bad.

Anonymous poster hash: 340a6...3b7

Det er dessverre en del på forumet her som oppføre seg ganske merkelig, men de kan man ignorere.

Som det har blitt påpekt, hva som står i leiekontrakten er viktig. Leier du hus og hage eller bare hus? 
Hvis det skulle vise seg at du ikke kan kreve at utleier viser mer hensyn så er det mulig å snakke med personen, man kan ofte komme frem til løsninger gjennom dialog.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Budeia skrev (3 timer siden):

Dette er din personlige mening, det kan bli masete å sende melding hver gang de skal luke litt eller klippe plenen. Sende melding hvis de skal male, bør nok gjøres. Da det kan innebære å virkelig kikke inn vinduer. Du har vel ikke noe hus med hage som du leier ut, høres det ut som. 

Syns du at det er greit at folk surrer rundt utenfor vinduene dine, og på verandaen? Andre har nok mer behov for privatliv i så fall. Noen utleiere tror visst de kan gjøre som de vil tross at de får betalt for å leie ut.

Til din informasjon så leier jeg ut deler av eiendommen min, hvor de som leier har hvert sitt areal i prisen for leie. 

Lenke til kommentar
Jovia skrev (1 time siden):

Syns du at det er greit at folk surrer rundt utenfor vinduene dine, og på verandaen? Andre har nok mer behov for privatliv i så fall. Noen utleiere tror visst de kan gjøre som de vil tross at de får betalt for å leie ut.

I dei fleste hus er det slik at om du ikkje drar for gardinene så kan andre sjå inn frå eit område der dei har lovlig opphold enten det er ei offentleg gate, frå naboeigedommen eller som i trådstarters tilfelle, ein hage som huseigaren også har lovleg tilgang til. 

Eg har full forståing for behovet for privatliv men ein ikkje nødvendigvis kreve med lova i hand at alle andre skal vise omsyn. 

Men om trådstarter leiger huset og hagen slik at det berre er trådstarter som har bruksrett i hagen så vil det at huseigaren bruker hagen være eit brudd på leigeavtalen. Sjølvsagt skal også huseigaren vise omsyn men om ein har nærmast daglege gjeremål i hagen så er det nok utimeleg å forvente at utleiger skal seie ifrå 14 dagar før.

Derimot vil det kunne være heilt legitimt av leigetakaren å kreve at huseigaren fastsetter husordensreglar i henhold til husleieloven der slik bruk av hagen blir regulert, f.eks. ved å seie at hagen berre skal nyttast på dagtid, og liknande. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (51 minutter siden):

I dei fleste hus er det slik at om du ikkje drar for gardinene så kan andre sjå inn frå eit område der dei har lovlig opphold enten det er ei offentleg gate, frå naboeigedommen eller som i trådstarters tilfelle, ein hage som huseigaren også har lovleg tilgang til. 

Eg har full forståing for behovet for privatliv men ein ikkje nødvendigvis kreve med lova i hand at alle andre skal vise omsyn. 

Men om trådstarter leiger huset og hagen slik at det berre er trådstarter som har bruksrett i hagen så vil det at huseigaren bruker hagen være eit brudd på leigeavtalen. Sjølvsagt skal også huseigaren vise omsyn men om ein har nærmast daglege gjeremål i hagen så er det nok utimeleg å forvente at utleiger skal seie ifrå 14 dagar før.

Derimot vil det kunne være heilt legitimt av leigetakaren å kreve at huseigaren fastsetter husordensreglar i henhold til husleieloven der slik bruk av hagen blir regulert, f.eks. ved å seie at hagen berre skal nyttast på dagtid, og liknande. 

Har man innsyn fra gater og naboer, så tror jeg nok de aller fleste forstår at ikke andre kan ta hensyn til hva en viser fra vinduer. Det er ikke det det er snakk om her heller, men at de går rundt forbi vinduer og på veranda pluss flytter på leietagers saker osv. Jeg kan ikke skjønne at andre syns det er ok. Alle har rett til privatliv. At de må vedlikeholde er helt greit det, og ingen sier at de skal gi beskjed 14 dager i forveien. Det holder med dagen før, og kanskje tilmed bare noen timer.

 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (5 timer siden):

Hva? Nekter du for at lameller er moderne, og at husverten kan bestemme hva som skal monteres?

Merkelig.

Huseier har ikke noe med hva som henges opp.
Leier kan bli nødt til å betale for å fjerne hullene de lager.

Jeg går, og kjører forbi mange hus med vindu på første plan, og alle har frostet nedre del av vinduet.
Får kjøpt slike som ikke er permanent, som man bare klistrer på vinduet.
Øvre del kan f.eks ha solfilm, da kan man se ut, men ikke inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...