Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Når livet er for enkelt - hva da?


Gjest 14ea6...2e6

Anbefalte innlegg

Gjest 14ea6...2e6

Jeg er en sjel med enkle behov og krav. Livet snurrer & går i sin vante gang. Massiv motstand opp til voksenlivet har kanskje "skadet" meg i den forstand; at jeg ikke ser så mange utfordringer i hverdagen. Andre menneskers drama og stress - er for meg bagateller og peanøtter å dømme. Derfor; har jeg en lei tendens til å se ned på andre mennesker. Jeg har heller ikke behov for så mye sosial stimuli.

Faktisk; så ser jeg på andre mennesker som ganske primitive enkle vesener - som er usedvanlige negative, med et stort behov for å bli sett og hørt, med mye drama, usikkerhet og med holdninger en kapitalist verdig - der materielle gode, dyrkjøpte opplevelser, ferier - og det som ellers hører med. Der eksponering, anerkjennelse og det å bli "sett & hørt" - virker å være veldig viktig for folk. Enkelt sagt: Folk flest er piss. (Satt på spissen ;p)

Joda; jeg småprater også om vær og vind med naboen. Det kan i små doser være koselig det også. Så helt svart/hvitt er det ikke. Jeg nyter også selskap av folk med en høy grad av intellektualitet, erfaring og kunnskap - dersom de er villig til å dele noe av den. 

Nå er jeg 35. Ungdomsåra er definitivt over. Jeg er langt over det man anser som etableringsklar

Samtidig som jeg har dyrket den deilige sære siden av meg selv. Stiller jeg oftere spørsmål rundt det etablerte i samfunnet. Slik som hvorfor vi er så forferdelig kapitalistiske (særlig her i Norge), Hvorfor det virker å være allment akseptert at vi kan kjøpe varer og tjenester som åpenbart er laget av barnearbeidere, eller under forhold som kalles moderne slaveri. Hvorfor det er så lite refleksjon over etikk - samtidig som samfunnet stadig forsøker å bli mer og mer innsnevret "politisk korrekt" innenfor nokså snevre felt, slik som skjønnroller. Hvorfor så mange blir krenket av alt mulig rart. Altså; listen er laaaaaaaaaaang. 

Skal jeg sitte her i mitt egen selskap - lese & studere; og filosofere med meg selv mens jeg hypnotisk titter inn i flammene i bålpanna ute på plattingen min. Der jeg som en indirekte konsekvens trekker meg stadig mer vekk fra det etablerte i samfunnet. Blir jeg en skrulling med langt skjegg som sier rare, uforståelige ting som bare får folk til å se engstelig og smånervøs på meg. 

Eller; skal jeg gjøre som vanlige folk. Skaffe meg ei dame, finne frem "Santa Maria" fredagstacoen - sette på Stjernekamp på NRK - og klage over høye strømpriser og den knirkete porten til naboen som går 17 cm over på min eiendom. Det høres UTROLIG kjedelig ut.

Jeg drømmer om å flytte til fjells i en hytte langt fra folk & fe. Men - allikevel nært nok, til at jeg kan mingle med vanlige folk når jeg føler for det. Dere ser meg sikkert i "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu" - i 2032. 

Eller - er det på tide at jeg tar meg sammen. Gjør det vanlige folk skal gjøre. Finne meg en kjip halvbra jobb, ei litt bedre dame - bo litt for dyrt, spare i fond og kjøre elbil med fullkasko - samt sjekke strømprisen i lunsjen på jobben. Er det spotpris eller fastprisavtale jeg bør ha nå? Hmm.

Takk for at du gadd å lese helt ned hit. :)
- For ordens skyld. Jeg er 100% oppegående. Eller, det er vel ingen når jeg tenker meg om... 96% oppegående. 😃

Anonymous poster hash: 14ea6...2e6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 14ea6...2e6
Duriello skrev (5 minutter siden):

95%, "santamariafredagstacoen" når det er old el paso som gjelder 🤪

Ai ai ai.  Skal vi dra gang en diskusjon om hvilken grandis som er best også kanskje? 
Det er vel ytterpunktet at hva jeg forsøkte å nå frem med tråden min. 😏

Mag ne skrev (Akkurat nå):

Å sitte ved bålpanna på plattingen og legge ut at det er "synd at alt er så kapitalistisk".

Og tenke at bare jeg er så dyp.

Det er så A4 at det holder.

Det å tolke en setning bokstavelig - for så gi et flåsete svar uten særlig innhold; med en frekk undertone av "jeg antar at du gjør ditt & datt, tenker slik - så jeg butter deg i en bås med en gang". Det er faktisk også så A4 at det holder. (Det er også dette svaret her.)

Ja; den er fryktelig stygg den der kapitalismen. Helt grusom. 😜 Her gjelder det å enten være for eller i mot. Finnes ingen mellomting. 😁 Eller.... kanskje det gjør det? Jeg får fundere over dette over neste bålpannebrenning.

Anonymous poster hash: 14ea6...2e6

Lenke til kommentar
Gjest 169ae...f12

TS, jeg undrer meg litt over hvem som sørger for levebrødet ditt og hvilke etoslevurderinger du gjør om deg selv i den forbindsle i den grad det er andre. Elles ligner du veldig mye på meg selv før ekteskap i godt moden alder (dog ikke helt 35 og forberedt noen år da det skjedde), så jeg ser på deg som 100 % normal, men bevissthet i forhold til det som kalles liv i stedet for å drive med strømmen som halvdød fisk. Kan dog anbefale ekteskap, ikke med hvem som helst, men med en person i ditt eget bilde. Ta tiden du trenger for å komme det,men ha dette som mål . Det vil gi ditt liv dobbelt glede og halv sorg pga en person som både er ditn like samtidig din korrigerende hånd når det trenges lik at du ikke ender som “ skrulling med langt skjegg som sier rare, uforståelige ting” som du selvuttrykker det. 
 

Anonymous poster hash: 169ae...f12

Lenke til kommentar
Gjest 14ea6...2e6
Gjest 169ae...f12 skrev (2 minutter siden):

TS, jeg undrer meg litt over hvem som sørger for levebrødet ditt og hvilke etoslevurderinger du gjør om deg selv i den forbindsle i den grad det er andre. Elles ligner du veldig mye på meg selv før ekteskap i godt moden alder (dog ikke helt 35 og forberedt noen år da det skjedde), så jeg ser på deg som 100 % normal, men bevissthet i forhold til det som kalles liv i stedet for å drive med strømmen som halvdød fisk. Kan dog anbefale ekteskap, ikke med hvem som helst, men med en person i ditt eget bilde. Ta tiden du trenger for å komme det,men ha dette som mål . Det vil gi ditt liv dobbelt glede og halv sorg pga en person som både er ditn like samtidig din korrigerende hånd når det trenges lik at du ikke ender som “ skrulling med langt skjegg som sier rare, uforståelige ting” som du selvuttrykker det. 
 

Anonymous poster hash: 169ae...f12

Tusen takk for et fint svar. Jeg tror det skal godt gjøres å finne ei likestilt. Jeg har møtt mange likesinnede på veien. Ofte på mine mange reiser. Jeg tror mange som lever frie, nomadiske liv ofte leter litt etter sin plass her i livet. Et par ganger har jeg forsøkt å hivet ut snøret. Uten å få napp i form av gjensidighet tilbake. Samtidige av disse har også hatt en annen kulturell bakgrunn enn meg selv. Det har jeg lært mye av - på godt og vondt. Jeg hadde absolutt trengt noen som kan korrigere meg litt, sette meg på plass - og gjerne be meg "ta meg sammen", når jeg trenger en slik beskjed. Noe jeg tror alle mennesker gjør innimellom. 

Jeg ble ufør for noen år siden - grunnet en kronisk betennelsessykdom. Mye tid blir derfor tilbragt på sykehus. Jeg må ofte til behandling - noe som har begrenset livskvaliteten min betraktelig. Derfor føler jeg meg heller ikke så "ettertraktet" på markedet - da mine krav til partner, sannsynligvis overgår det jeg selv klarer å bidra med. Tross alt skal det være en viss balanse i et ekteskap.

Sykdommen har gitt meg noen "nær døden -opplevelser". Det er utrolig fascinerende å ligge å fysisk føle seg dødende. Da føles fort det meste i livet som ganske meningsløst. Hvor mange år jeg har igjen; aner jeg ikke. Så er det jo et paradoks i det hele at min inntekt kommer fra en kilde jeg selv stiller mange spørsmål til. Men det er en voldsomt stort tema man aldri får diskutert ferdig. En nokså urealistisk romantisk drøm, er å si fra meg uføretrygden - være selvforsørget. Det forutsetter allikevel et minimum av ca 40 000 kr,- netto i året; har jeg kommet frem til. Forutsatt at man har egen bolig man selv eier. - Men; om det er helsemessig forsvarlig? Neppe.

Takk for fint innlegg. Det er vel det jeg ønsker mest av alt. Sjekke om det er andre "skrullinger" her inne. Med eller uten skjegg. 
 

Anonymous poster hash: 14ea6...2e6

Lenke til kommentar
Gjest 169ae...f12

TS, foreløpig bare et takk for din tilbakemelding og en bekeftelse på at jeg har lest denne foreløpi. Er for trett nå til mer enn det nå, så vi får fortsette i morgen, men det blir nette før etter vanlig tid for kveldsmat.

Anonymous poster hash: 169ae...f12

Lenke til kommentar
Gjest 579e5...0cc

Ts, jeg tror samfunnet har nytte av slike som deg og andre "annerledes-tenkende": Spesielt barnehagen Norge As. Jeg orker ikke utdype nå, men jeg deler mange av dine betraktninger og vurderer slike som helt nødvendige for at vår kant av verden skal stagnere fullstending. Så, ikke forandre deg og gli inn i A4-livet med alle andre. Det er nok sau. 

Anonymous poster hash: 579e5...0cc

Lenke til kommentar
Gjest 169ae...f12
Gjest 169ae...f12 skrev (21 timer siden):

TS, foreløpig bare et takk for din tilbakemelding og en bekeftelse på at jeg har lest denne foreløpi. Er for trett nå til mer enn det nå, så vi får fortsette i morgen, men det blir nette før etter vanlig tid for kveldsmat.

Anonymous poster hash: 169ae...f12

TS, er pålogget nå. og blir det 1,5-2 timer. Gien tilbakemelding om du også er pålogget og "lytter". 

Anonymous poster hash: 169ae...f12

Lenke til kommentar
Gjest 14ea6...2e6
Gjest 169ae...f12 skrev (58 minutter siden):

TS, er pålogget nå. og blir det 1,5-2 timer. Gien tilbakemelding om du også er pålogget og "lytter". 

Anonymous poster hash: 169ae...f12

TS her

Anonymous poster hash: 14ea6...2e6

Lenke til kommentar
Gjest 169ae...f12

Hei, TS, beklager jeg er sen. Ble sittende og se litt for mye på et TV-program om undervisning i Finland og en jødisk småskolegutt i eliteklassen - og altså litt for lite på diskusjon. 

Du finner ingen like som ektefelle, til det er vi mennesker for ulike.En likesinnet  kan du derimot godt finne. Jeg hadde selv mer en "et par" snører ut før det ble napp, men tross alt: Et godt napp på den fronten holder livet ut. 

Ellers har jeg - helt sikkert vurdert som "noe skrullete" selv av enkelte både her på forumet og IRL - litt jeg gjerne vil dele med deg, men skal det bli mulig må vi begge slippe anonymitetet og gå til samtale på tomannshånd, altså forumets PM-system for private meldinger . Jeg foreslår derfor i første omgang: 

Alle anonyme poster har en hash som i en ukes tid (?) gjør det mulig for administratorer å koble mellom posten og en bruker. Be derfor - som TS, noe jeg ikke er - en administrator om at våre brukernavn utveksles i en slik PM fra administrator.  Fullmakt fra min side til å gjøre mitt brukernavn kjent for deg mot å få ditt brukernavn kjent for meg har du med dette, bare vis til sak og post når du kontakter administrator. Bekretter du om en uke at du har gjort dette, men ikke fått hjelp av en adminstrator er jeg klar for B-løsningen som kommer på tråden da, men jeg synes det blir ryddigst at kontakt formidles slik jeg har nevnt og vi forsetter på forumet også  så lenge administrator er villig til å samarbeide i en sak som dette. 

Dine tanker om fremgangsmåten? 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 169ae...f12

Lenke til kommentar
Gjest 14ea6...2e6
Gjest 169ae...f12 skrev (5 minutter siden):

Hei, TS, beklager jeg er sen. Ble sittende og se litt for mye på et TV-program om undervisning i Finland og en jødisk småskolegutt i eliteklassen - og altså litt for lite på diskusjon. 

Du finner ingen like som ektefelle, til det er vi mennesker for ulike.En likesinnet  kan du derimot godt finne. Jeg hadde selv mer en "et par" snører ut før det ble napp, men tross alt: Et godt napp på den fronten holder livet ut. 

Ellers har jeg - helt sikkert vurdert som "noe skrullete" selv av enkelte både her på forumet og IRL - litt jeg gjerne vil dele med deg, men skal det bli mulig må vi begge slippe anonymitetet og gå til samtale på tomannshånd, altså forumets PM-system for private meldinger . Jeg foreslår derfor i første omgang: 

Alle anonyme poster har en hash som i en ukes tid (?) gjør det mulig for administratorer å koble mellom posten og en bruker. Be derfor - som TS, noe jeg ikke er - en administrator om at våre brukernavn utveksles i en slik PM fra administrator.  Fullmakt fra min side til å gjøre mitt brukernavn kjent for deg mot å få ditt brukernavn kjent for meg har du med dette, bare vis til sak og post når du kontakter administrator. Bekretter du om en uke at du har gjort dette, men ikke fått hjelp av en adminstrator er jeg klar for B-løsningen som kommer på tråden da, men jeg synes det blir ryddigst at kontakt formidles slik jeg har nevnt og vi forsetter på forumet også  så lenge administrator er villig til å samarbeide i en sak som dette. 

Dine tanker om fremgangsmåten? 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 169ae...f12

Det enkle er ofte det beste?
Du finner meg under "hvem er aktive" nede til venstre.... jeg ligger der en liten stund. 
- M

Anonymous poster hash: 14ea6...2e6

Lenke til kommentar
Gjest 46420...465

Det er viktig at samfunnet har oss kjedelige a-firere som har; jobb, hus, tesla, partner, barn og kjæledyr. Det er jo vi som holder hjulene i gang, slik at andre har muligheten til å bruke dagene på å «dag-drømme».. By the way, noe jeg også kunne tenkt meg å ha gjort. Men det har jeg ikke samvittighet til. 

Anonymous poster hash: 46420...465

Lenke til kommentar

Du har et veldig ensidig syn på andre. Du stiller det opp som "dere og meg", men jeg tror de fleste har mange av de samme tankene som deg. Jeg tror ingen har problemer med å forstå hva du mener, men så er det at alt-i-alt så er livet og tilværelsen ok. Selv om en blir lei av press og mas. Det er uansett opp til hver enkelt å gjøre noe med. Selv flyttet jeg ut på landet, og stresser ikke med noe som helst. Ihvertfall ikke sånn daglig.

Selv om jeg valgte som jeg gjorde, og selv om jeg også har hatt mitt, så ser jeg ikke ned på andre. Det tenker jeg er en forsvarsmekanisme. "Jeg kan ikke bli som dere, så da gjør jeg dere stakkarslige/ubetydelige, sånn at jeg kan leve godt med det" Uansett hvilket syn du har på andre, så speiler du deg selv i det. 

Du må heller bare gjøre hva du selv vil. Ikke være så opptatt av hva andre mener og tenker og syns. Det er du som plasserer dette i hodet på andre uansett 🙂 Alle har behov for annerkjennelse, i større eller mindre grad. Du også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...