Gå til innhold

DEBATT: Hvorfor mangler Iphone 13 USB-C?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Denne inntekten trues nå på to fronter, med krav fra kundene og krav fra myndighetene.

Med økende utbredelse av USB-C som standard, er denne stadig mer foretrukket av kundene. Universelle standarder gir også håp om behov for færre ladere, og dermed mindre miljøavtrykk.

Dette er også bakgrunnen for Europakommisjonens planlagte krav om USB-C som universell standard for alle elektroniske produkter.

Problemet er vel det finnes flere ladere en quickcharger 4 og powerdelivery og mobillader og laptop ladere er ikke lik.

Man ser det på xiomi 11 ultra 100 watt ladere er ikke samme som på laptop begge støtter ikke hurtigladning.

Kanskje det blir krav om android på iphone for å ungå ekstra lagringsplass? krav om at android apper skal være 10% mindre?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Sverre K. skrev (6 minutter siden):

Mener du at proprietære løsninger i større grad fremmer utvikling enn åpne, globale standarder?

Var det til meg eller artikkelforfatter? Uanset bryr meg lite om apple har Lighting eller USB eller trådløs men apple har dårligere batteri og dyrere ram og SSD disker i sine maskiner da de bevist styrer unna samsung og andre merker, velger ofte intel eller andre produsenter. Apple er låst system mens android er mere åpent.

Lenke til kommentar
knuterikb skrev (44 minutter siden):

Jeg tror artikkelforfatter glemmer et viktig bruksscenario når det sies at man kan kutte ut kabel helt, nemlig bruk i bil. Mange bruker etter hvert Apple CarPlay, og da er telefonen ganske kraftig i bruk samtidig som den lader.

Og akkurat der oppstår problemene:

- telefon i kontinuerlig bruk avgir masse varme

- lading av batteriet i seg selv avgir masse varme

- trådløs lading avgir enda mye mer varme enn kabellading.

Når telefonen blir for varm, så stopper den både å virke med CarPlay *og* den stopper å lade, noe som gir deg en dårlig opplevelse i bilen og et tomt telefonbatteri når du går ut av den.

Så kabellading er nok med oss i fremtiden også!

Dette har vel kanskje mye med designet på ladeplaten i bilen å gjøre. Jeg har hatt trådløs carplay med trådløs lading i min bil de siste fire årene, og selv om telefonen blir lunken så har jeg aldri opplevd problemer med overoppheting i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det førte tror jeg ikke Apple har noen som helst planer om å gå helt trådløst. Det er alt for mange som bruker kablet utstyr til iPhone og iPad – alt fra tastatur og MIDI-keyboard til skjermoverganger og USB-huber.

For det andre tror jeg det å låse alle til en standard vil stoppe innovasjonen helt. Tror du USB-C hadde eksistert i dag hvis EU hadde tvunget gjennom krav om micro-USB slik de vurderte for fem år siden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvilken erfaring det er med disse magnetpluggene som man setter i porten, og hvor kabelens motpart trekker seg til og skaper kontakt, og slipper om noe rykker i kabelen, i stedet for å skade pluggen, eller porten i telefonen.

Disse kan heller ikke bli koblet feil vei, jeg har sett dem for micro USB og USB-C.

Lenke til kommentar
fuzzy76 skrev (15 timer siden):

For det andre tror jeg det å låse alle til en standard vil stoppe innovasjonen helt. Tror du USB-C hadde eksistert i dag hvis EU hadde tvunget gjennom krav om micro-USB slik de vurderte for fem år siden?

Du har nok gått glipp av poenget med standardisering 😛 

Men det er heldigvis ikke noe i veien for å videreutvikle standarden vi har.

Lenke til kommentar

Standardisering av ulike plugger er viktig. Særlig på små bærbare enheter. 

Uten noen som drev krav om standarder, ville man hatt mange ulike løsninger.

Dere som hadde mobil på 90-tallet, husker sikkert at man slet om man hadde glemt laderen sin hjemme, når man var på tur eller jobb. Da måtte man spørre etter hvem som hadde mobil av samme merke. Da det var mange ulike plugger.

I dag er det mer hvem har IPhone lader.

Heldigvis lite marked for denne i hverdagen nå, den dekket de 10 vanlige pluggene på mobil:

41urWVYs9uL._AC_SY580_.jpg

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar
MortenL skrev (3 timer siden):

Så lenge telefonen kommer med en ledning med usb-c plugg i andre enden, er det ikke noe problem. Ledningen har begrenset levetid, og laderen blir standard.

Man kan fremdeles ikke lade en iPhone med en USB-C-kabel eller en Android-basert telefon med en Apple Lightning-kabel. Jeg har alltid med meg både batteribank, lader og kabel med USB-C i den enden som skal inn i telefonen, men jeg kan ikke assistere en iPhonebruker som ikke har med seg egen ladekabel.

Så lite problem, men akk så mye stopper det opp når man er strømtom. Og selv om iPhonen støtter QI-lader, så er ikke det jeg går rundt og bærer på til vanlig, selv om jeg faktisk har det med i veska jeg alltid tar med meg på planlagte turer. 

Faktisk har ingen av mine mobil-ladere støtte for USB-C på uttaket, der er det "feit" USB-A-kontakt.

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (23 timer siden):

Du har nok gått glipp av poenget med standardisering 😛 

Men det er heldigvis ikke noe i veien for å videreutvikle standarden vi har.

Og du har gått glipp av drivkraften bak innovasjon. 😛

Innovasjon skjer fordi produsenter ønsker et konkurransefortrinn. Å få et byråkrati som EU til å endre en tvungen standard er nærmest umulig for en produsent. Og innen du har fått det til er det ikke et konkurransefortrinn for deg lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fuzzy76 skrev (2 timer siden):

Og du har gått glipp av drivkraften bak innovasjon. 😛

Innovasjon skjer fordi produsenter ønsker et konkurransefortrinn. Å få et byråkrati som EU til å endre en tvungen standard er nærmest umulig for en produsent. Og innen du har fått det til er det ikke et konkurransefortrinn for deg lengre.

Tvungne standarder eller tvungne "tak/begrensninger" for standarder har gitt innovasjon innen blant annet elektrisk forbruk. Tvungne stader om energieffektivitet og energiforbruk har gitt en utvikling der konkurransen og innovasjon ikke er blitt mindre. 

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...