Gå til innhold

Bomstasjoner er blitt en stor norsk industri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje de finner ut at de som kjører på de dårligste veiene skal betale mere, for at andre skal få bedre veistandard, slik det var før bommene...(?)

Jeg stoler ikke en millimeter på resultater av slike undrsøkelser.

Eller like mye som jeg stoler på grunnen til saltingen på vinteren,

hvor man salter bort godt vinterføre for å kjøre på salt issørpe i stedet.

Endret av KjeRogJør
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (13 timer siden):

Eksport av tjenester er verdiskapning. Nærmere 80% av all norsk industri er tertiærnæring slik som dette.

Jeg tror @Proton1 siktet til å drive business på gebyrer fra skatteinnkreving. Det gjelder forsåvidt like mye i Norge som i utlandet, men du har rett i at det kan sees på som eksport når selskapet er norsk og driver denne skattesnyltebusinessen i utlandet også.

Ideelt sett burde 100% av de innkrevde beløpene gå til veibygging, altså 0% igjen til innkrevings-selskapene.

Ideelt sett burde skatteinnkrevingen ha en sosial profil, altså at de som tjener mye betaler mer enn de som tjener lite. Et sånt skatteinnkrevingssystem har vi allerede, til og med et med 100% effektiv innkreving og 0% tap til innkrevings-selskaper.

Rettigheten til å gå, sykle og kjøre på offentlige veier burde vært like selvfølgelig og gratis som allemannsrettens rett til å gå i utmark eller seile på sjøen. (Man må selvsagt benytte egnede kjøretøy til formålet uten å ødelegge terrenget/veien eller bryte trafikkregler. F.eks ingen snøscootere på barmark, ingen biler på gangvegen osv.)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det du nevner over kalles veiprising og er et mye mer omfattende system for å ta betalt for bruk av veier. Her kan man i teorien (og i praksis) ta betalt for all slags bruk av veier basert på hvor man kjører. Artikkelen nevner det så vidt helt mot slutten. Q-frees løsning baserer seg på at det koster å passere visse steder («bomstasjoner», sensorpunkter). I begge tilfeller kan man lage regler for avregningen ut fra dag/tid, rekkefølge stedene passeres, hvor ofte osv.

Lenke til kommentar

Veiprising og bilistene delta i spleiselaget?

Nå er det slik at bilistene har betalt mer for veiene enn de har kostet i årevis, dvs sponset staten, staten har gått med overskudd på veibygging. Det kan ikke kalles spleiselag, men snylting ran. Bare veibruksavgiften alene er på ca 6 kr/literen og så kommer der moms på toppen av dette. Det er patetisk å snakke om noe spleiselag, kunnskapsløst svada.

Lenke til kommentar

Jeg er litt redd i personvernimplikasjoner som kommer med veiprising. Skal man fakturere folk per kjørt kilometer, må man bevise at kilometeren er kjørt, dvs. noen må holde styr på hvor og hvor mye bilen kjører. Jeg er allerede lite komfortabel med at et privat bomselskap kan spore opp hvor jeg har vært ved å liste mine bompasseringer i fakturaen. Skal jeg nå overvåkes konstant hver gang jeg kjører? Og ja - jeg vet at mobilen min gjør dette hele tiden, men den funksjonen kan jeg skru av når jeg vil; bompenger er ikke frivillig.

Hva med en løsning med anonym forhåndsbetaling? Man kjøper en brikke uten å måtte knytte den til noen persondata, men heller til en anonym konto hos bomselskapet som man fyller på forhånd, sånn som for mobiler. Går man tom for penger så har bomanlegget rett til å ta bilde og ettersende faktura med all alskens gebyrer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Simen1 said:

Rettigheten til å gå, sykle og kjøre på offentlige veier burde vært like selvfølgelig og gratis som allemannsrettens rett til å gå i utmark eller seile på sjøen.

En fundamental forskjell er at det ikke regner eller vokser veier og broer - noen må bygge dem og andre vedlikeholde dem. Ganske rimelig at de som bruker en felles gode som kostet penger betaler for dens kostnad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bomstasjoner er faktisk det eneste tiltaket som reduserer biltrafikk. Det reduseres med ca. 20%. Det hjelper ikke å øke antall felt, eller forbedre noen veier, for da kjører folk bilen mer. Men bomstasjoner hjelper på. 

Enkelte områder med bomstasjoner har opplevd økt trafikk som følge av befolkningsøkning og arbeid, men det er fremdeles en stor dempende virkning enn hvis det ikke har vært bomstasjoner på strekningen. 

Forsåvidt bra at kostnadene legges på den som bruker bilen, fremfor den som lar den stå. Om de fjerner alle kostnader på å eie en bil, men legger mer over til bruken av bilen, så ville flere latt den stå fremfor å føle behov for å rettferdiggjøre utgiftene den gir. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (17 minutter siden):

Folk bruker veier, fortauer og annen infrastruktur. Det bør trekkes over skatteseddelen.

Ja selv ikke de som IKKE har bil selv, er helt avhengige av den nasjonale infrastrukturen som veiene omfatter. De trenger at butikkene får tilkjørt varer, at busser og taxier kommer fram o.s.v. Men så er det bare så helsikes enkelt å hekte ansvaret for å finansiere vei-infrastrukturen på privatbilistene... Dobbelmoralistisk tøv av myndighetene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...