Gå til innhold

Kan vi få energimerke på elbiler før momsfritaket fjernes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (2 timer siden):

Jovisst er det det, dersom alternativet er å kjøpe en annen bil til 550 000. Men å beholde eksisterende bil vil nok gjerne være mest økonomisk i ditt tilfelle. Å kjøpe nytt bare for å kjøpe nytt kommer sjelden med økonomisk gevinist. Men før eller senere trenger du, eller ønsker du ny bil. Og da vil det være mer økonomisk med elbil.

Det er ikke bare diesel/bensin som koster på en icebil. Selv ikke/spesielt ikke en eldre utgave, der fremtidige reparasjonsutgifter venter bak hjørnet.

Men selvsagt, det tar endel mil for å tjene inn 550 K, selv om man sparer på annet enn drivstoffet også. Med 15 K i besparelse på drivstoff, og det var det eneste, så er det 36,67 år.

:thumbs:

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 timer siden):

Aha, ad hoc: "Har 10 år gammel fossilbil, men kan ikke akseptere elbil som er eldre enn 0 år" og "siden et krav om under 600k ikke fikk satt stopper for elbil så får jeg bare endre det til 500k, eller 400k, eller 300k, eller 200k, eller 100k eller ennå lavere bare for å rettferdiggjøre bruk av fossilbilen ennå noen år". Den eneste du lurer med å lure inn slike ad hoc er deg selv.

Vær så god, her kan du se at over halvparten av landet er enig med meg i at gamle biler er mest økonomisk, så helt "ad hoc" er det neppe. Som sagt, dårlig ide å innføre mva. på elbiler på nårværende tidspunkt hvis målet er å bytte ut bilparken fortest mulig. https://bil24.no/hjelp-den-norske-bilparken-blir-eldre/

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (På 15.10.2021 den 10.58):

Av prinsipp er jeg helt imot urettferdige løsninger og vinglepolitikk. Jeg har enda ikke sett objektive eller fornuftige argumenter for å fjerne momsfritaket for biler som koster mer enn ett arbitrært valgt tall. Dette er enda ett eksempel på "vi skal ta de rike" politikk mens det reelle målet er helt vanlige skattebetalere i middelstanden...

Vingle-AP et nøtteskall. Tidenes mest ubrukelige parti?

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (På 15.10.2021 den 12.07):

Ehh?Poenget med å fjerne mva. fritakene er at man skal slippe å ta penger fra skole, helse osv. for å sponse kjøp av privatbil. Hvis man fjerner et mva. fritak på biler "ingen" kjøper kommer det "ingen" penger inn...

Hvis vi ikke sponser kjøp av elbil slik at fossilbiler blir erstattet, så blir utgiftene til helseskader mye høyere enn de hadde vært ellers. For ikke å snakke om den globale oppvarmingen og hvor jævla dyrt det blir å la det bare gå og skure.

Å "spare" ved kutte i elbilinsentiver er som i pisse i buksa for å holde seg varm. I 40 minus.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
NERVI skrev (På 15.10.2021 den 13.53):

Småkjøring og lokal forurensning er en betydelig del av miljøbelstningen, og her er plug-in hybridbilene det optimale inntil ladeinnfrastrukturen er tilstrekkelig.

Det er helt feil. Hybrider er bare noe som bremser opp utviklingen mot rene elbiler. Det utsetter alt og gjør det bare verre for alle.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (På 15.10.2021 den 12.07):

Ehh?Poenget med å fjerne mva. fritakene er at man skal slippe å ta penger fra skole, helse osv. for å sponse kjøp av privatbil. Hvis man fjerner et mva. fritak på biler "ingen" kjøper kommer det "ingen" penger inn...

Hvis det var poenget så ville de innført 10% mva på alle elbiler og økt det til 15% neste år osv. Så det var nok et helt annet poeng med den 600k-grensa: "Flå rikingene" og skvise inn fordelingspolitikk i begge ender av lønnskontoen.

Jeg vet ikke hvor mange millioner Støre er god for nå, men jeg er ganske sikker på at han kommer til å kjøpe elbil til under 600k ved neste anledning.

Edit: 140 mill

Edit: Han kjører Mitsubishi Outlander PHEV

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Det er helt feil. Hybrider er bare noe som bremser opp utviklingen mot rene elbiler. Det utsetter alt og gjør det bare verre for alle.

Manglende ladeinfrastruktur og rekkeviddeangst er vel de mest omtalte bremsene? Hvis det er riktig, så er jo hybrid en tjuvstart i områder hvor man kun kan lade hjemme. Og bruksmønstret tilsier at man dekker handleturer og daglige erender med den elektriske rekkevidden. Det er jo grunnen til at de eksisterer, og det er et kjempebidrag i reduksjon av lokale utslipp/sparte drivstoffutgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...