Gå til innhold

Kan vi få energimerke på elbiler før momsfritaket fjernes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Av prinsipp er jeg helt imot urettferdige løsninger og vinglepolitikk. Jeg har enda ikke sett objektive eller fornuftige argumenter for å fjerne momsfritaket for biler som koster mer enn ett arbitrært valgt tall. Dette er enda ett eksempel på "vi skal ta de rike" politikk mens det reelle målet er helt vanlige skattebetalere i middelstanden...

Følgende hadde vært langt mer rettferdig, "alle" forstår at kjøretøy ikke kan være fritatt for mva. og avgifter på sikt:

- Omregistreringsavgift basert på vekt, likt for alle kjøretøy. Samme gjelder trafikkforsikringsavgift.

- For el-biler innfører man mva. med 2,5 eller 5 prosentpoeng i året inntil man når 25%.

 

Artikkelen mener at hybrider skal "fases ut". Er ikke det ganske idiotisk når de reduserer utslippene vesentlig?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Et par ting:

1. Partiene har vært ganske samstemte på at luksusskatt skal innføres på elbiler. Det er vel bare ett eller to partier som har vært imot. Det hadde mao kommet uansett valgresultat.

2. Vi hadde sjansen før valget til å påvirke fremtiden vår. Nå har vi som samfunn valgt venstresiden. Som jeg vil anta for de fleste som leser TU innebærer høyere skatter og avgifter. Vi må bare akseptere at folket har valgt å ha mindre til overs. Det er for sent å klage på dette etter valget er gjennomført.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (19 minutter siden):

Av prinsipp er jeg helt imot urettferdige løsninger og vinglepolitikk. Jeg har enda ikke sett objektive eller fornuftige argumenter for å fjerne momsfritaket for biler som koster mer enn ett arbitrært valgt tall. Dette er enda ett eksempel på "vi skal ta de rike" politikk mens det reelle målet er helt vanlige skattebetalere i middelstanden...

Følgende hadde vært langt mer rettferdig, "alle" forstår at kjøretøy ikke kan være fritatt for mva. og avgifter på sikt:

- Omregistreringsavgift basert på vekt, likt for alle kjøretøy. Samme gjelder trafikkforsikringsavgift.

- For el-biler innfører man mva. med 2,5 eller 5 prosentpoeng i året inntil man når 25%.

 

Artikkelen mener at hybrider skal "fases ut". Er ikke det ganske idiotisk når de reduserer utslippene vesentlig?

Helt vanlige folk kjøper ikke bil til over 600 000 kr. Det er noe de med god råd gjør. For de aller fleste vil denne foreslåtte momsen ikke ha noen betydning. Ellers er jeg enig i at det er idiotisk med "luksus-skatt", men det er en annen diskusjon. Det er uansett bedre at kun de dyreste elbilene blir beskattet hardere, enn at alle blir det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Kajac said:

Helt vanlige folk kjøper ikke bil til over 600 000 kr. Det er noe de med god råd gjør. For de aller fleste vil denne foreslåtte momsen ikke ha noen betydning. Ellers er jeg enig i at det er idiotisk med "luksus-skatt", men det er en annen diskusjon. Det er uansett bedre at kun de dyreste elbilene blir beskattet hardere, enn at alle blir det.

Det er ikke snakk om å skatte hardere. Prinsippet med mva er at alle varer skal ha det. Mva. fritaket var planlagt fjernet for lenge siden men har blitt værende av ulike grunner. Så hvordan skal vi komme oss tilbake til normalen? Det er 13% mva på mat, kanskje vi skulle innføre 13% mva. på alle kjøretøy også?

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (7 minutter siden):

Det er ikke snakk om å skatte hardere. Prinsippet med mva er at alle varer skal ha det. Mva. fritaket var planlagt fjernet for lenge siden men har blitt værende av ulike grunner. Så hvordan skal vi komme oss tilbake til normalen? Det er 13% mva på mat, kanskje vi skulle innføre 13% mva. på alle kjøretøy også?

Problemet med MVA på elbiler er at elbiler ikke er konkurransedyktige på pris med MVA i tillegg. Andre land har løst dette ved å subsidiere elbiler (hvor staten betaler en viss andel av bilen). Norge har løst det med å gjøre elbiler helt avgiftsfri. Om noen år så kommer nok elbilene til å være konkurransedyktige på pris selv med MVA. Og da er et naturlig at det innføres samme MVA som "alle" andre varer har, altså 25 %. Frem til da bør MVA unngås på elbiler, og om det absolutt skal innføres, er det best å innføre det på de elbilene folk flest ikke har råd til uansett.

 

Edit: Det er jo uansett snakk om moms på beløpet over 600 000 kr. En bil som i dag koster 650 000 kr vil jo da koste 662 500 i stedet. Har du råd til en så dyr bil, er det ikke moms på 12 500 kr som stopper deg fra å kjøpe den.

Endret av Kajac
  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Kajac said:

Frem til da bør MVA unngås på elbiler, og om det absolutt skal innføres, er det best å innføre det på de elbilene folk flest ikke har råd til uansett.

Ehh?Poenget med å fjerne mva. fritakene er at man skal slippe å ta penger fra skole, helse osv. for å sponse kjøp av privatbil. Hvis man fjerner et mva. fritak på biler "ingen" kjøper kommer det "ingen" penger inn...

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (5 minutter siden):

Ehh?Poenget med å fjerne mva. fritakene er at man skal slippe å ta penger fra skole, helse osv. for å sponse kjøp av privatbil. Hvis man fjerner et mva. fritak på biler "ingen" kjøper kommer det "ingen" penger inn...

Det der er jo en balansegang. Norge har mer enn nok penger til å kunne satse på skole og helse samtidig som vi beholder hele momsfritaket i mange år til.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (5 minutter siden):

Ehh?Poenget med å fjerne mva. fritakene er at man skal slippe å ta penger fra skole, helse osv. for å sponse kjøp av privatbil. Hvis man fjerner et mva. fritak på biler "ingen" kjøper kommer det "ingen" penger inn...

Fjerner man MVA-fritaket, så fjerner man også elbil-salget, så da er man like langt. Pluss at vi fjerner muligheten vår til å overholde våre internasjonale miljøforpliktelser.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 time siden):

Av prinsipp er jeg helt imot urettferdige løsninger og vinglepolitikk. Jeg har enda ikke sett objektive eller fornuftige argumenter for å fjerne momsfritaket for biler som koster mer enn ett arbitrært valgt tall. Dette er enda ett eksempel på "vi skal ta de rike" politikk mens det reelle målet er helt vanlige skattebetalere i middelstanden...

Følgende hadde vært langt mer rettferdig, "alle" forstår at kjøretøy ikke kan være fritatt for mva. og avgifter på sikt:

- Omregistreringsavgift basert på vekt, likt for alle kjøretøy. Samme gjelder trafikkforsikringsavgift.

- For el-biler innfører man mva. med 2,5 eller 5 prosentpoeng i året inntil man når 25%.

 

Artikkelen mener at hybrider skal "fases ut". Er ikke det ganske idiotisk når de reduserer utslippene vesentlig?

De øverste punktene er allerede besvart godt nok av de andre, så de lar jeg være å kommentere, og tar bare for meg den siste delen.

Hybridbiler KAN redusere utslippet vesentlig. Dog, problemet er todelt.

1. De fleste hybrider har så lav elektrisk rekkevidde og kombinert rekkevidde, at du kan klare deg med en hel-elektrisk i stedet. På en mellomlang tur, eller en rekke korte turer uten lading i mellomtiden, kobler likevel ice-motoren inn, så du kjører kanskje ikke helelektrisk der du burde gjort det.

2. Man ser at de fleste private kjøperne går helelektrisk, og det er stortsett næringslivet som kjøper hybrider. Der er drivstoffet dekket av arbeidsgiver, så incentivet for å lade faller for mange bort. Det viktigste var å få bilen langt billigere, og innsatsen som forventes for å kjøre utslippsfritt, faller derfor bort. Da må det kalles en delvis feilslått politikk, og det ser man og reagerer på.

Kravet om  rekkevidde for å få fullt avgiftsfritak er derfor hevet fra først 30 km etter MEDC, via 50 km WLTP-rekkevidde til nå 100 km WLTP-rekkevidde. Da kan man kjøre mange småturer helt elektrisk, og man kan lettere styre på tur at man kjører helelektrisk i bebygde områder. 

Jeg mener det og burde fulgt et krav om å dokumentere elektrisk kjøring for næringslivskunder. En hybrid som ikke lades, er stort sett en bensinbil med dieselbil-tall for utslipp, da man tjener litt på regenerering. Helt til man eventuelt setter bilen i en modus som lader batteriet gjennom høyere drivstoffforbruk.

Da er ikke de elektriske km'ene veid opp for i merforbruket under lading, og man har fått en "tørst bensiner", tilsvarende de tidligere "norgesbilene" som hadde lavt forbruk på rettstrekker uten mye last, men sleit i oppoverbakker om man hadde mer enn bare sjåføren med seg. Og mange ganger selv da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

Problemet med MVA på elbiler er at elbiler ikke er konkurransedyktige på pris med MVA i tillegg

Du unnlater å nevne at el-biler heller ikke har vektavgift. Igjen, hvis man skal legge utviklingstrendene til grunn vil en el-bil i overskuelig fremtid være vesentlig tyngre og dyrere enn en bil med forbrenningsmotor. Energitettheten på batteriene må antagligvis forbedres en størrelsesorden før de vektmessig kan konkurrere med fossile biler. I praksis fører argumentet ditt til at mva aldri kan innføres...

Her brukes det milliarder på stemmekjøp og alle partier er tilsynelatende fornøyde selvom de innser at dette er en dypt urettferdig politikk.

Forøvrig: https://www.tu.no/artikler/utvalg-foreslar-a-fjerne-elbilfordeler-i-bomringene/499329

Hvis Norge hadde vært mer opptatt av internasjonale forpliktelser og ikke symbolpolitikk hadde man selvfølgelig endret på det nåværende avgiftsregimet. Poenget er å få mest mulig avgiftsreduksjon, ikke å prioritere tilfedig utvalgte teknologier (slik man gjorde med diesel i Europa for en stund tilbake).

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 minutt siden):

Du unnlater å nevne at el-biler heller ikke har vektavgift. Igjen, hvis man skal legge utviklingstrendene til grunn vil en el-bil i overskuelig fremtid være vesentlig tyngre og dyrere enn en bil med forbrenningsmotor. Energitettheten på batteriene må antagligvis forbedres en størrelsesorden før de vektmessig kan konkurrere med fossile biler. I praksis fører argumentet ditt til at mva aldri kan innføres...

Hæ? Hva har vektavgift med dette å gjøre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å snakke for meg selv, så er vår Golf GTE plugin hybrid vårt beste alternativ når vi stilte følgende krav:

- Budsjett på 200 000,- (kjøpt brukt)

- Må kunne trekke henger av betydning

- Ønsker oss el-bil

Det siste ønsket var ikke mulig å oppfylle samtidig med de to første, som var mer bindende. Med vr GTE kjører vi 14 000 km i året, og i følge computeren er det 70 % elektrisk, i underkant av 10 000 km i året. Vi oppnår dette pga. vårt kjøremønster, som jo er en personlig greie, men det er 10 000 km vi ikke forbrenner bensin hvert år, så for oss er det et kinderegg.

Hadde vi gått for ren el-bil, hadde den ikke oppfylt vårt behov for last, og ikke kunne tatt oss effektivt på langtur, gitt vårt budsjett og derav mulig rekkevidde. To biler? Nei, blir for dyrt og vi trenger bare en.

Man kan si at bilen er tung, men den er noen kg lettere enn en e-Golf, og lettere enn familiens fossile stasjonsvogner som stort sett frakter det samme. I tillegg regenererers det strøm, så det å bremse ned er ikke fullstendig bortkastet energi.

Men om man aktiverer GTE modus, så forsvinner alt av økonomi ut av eksosrøret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
xyzæøå skrev (2 timer siden):

Tja, blir vel å holde den gamle Forden som bruker en liter på mila i live noen å til da. Får ikke elbil som erstatter denne til under 600k.

Må være en flott årgang da, siden du ikke klarer å erstatte den med en bil til 600000?
Hva slags modell snakker vi om, og hva er det som gjør at dagens elbiler til under 600000 ikke duger?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eneste grunnene til at jeg fortsatt beholder min Volvo 1,6D som bruker under 0,3 l/mila på langkjøring og 0,5 i snitt er at jeg kan fikse alt selv på den og at den er helt nedbetalt. Hadde jeg vært ute etter ny bil hadde jeg uten tvil kjøpt en elbil. Sannsynligvis en elvarebil med 300 km rekkevidde. Jeg får enormt mye høyere utgifter ved å bytte bil, selv til en elbil, og jeg er ikke rik.

Endret av Lynxman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis formålet med el-bilincitamentene skal være å redusere utslippene fra privatbiler, så skulle man tro at regimet måtte ha en fysisk forankring. Da vill kanskje en analyse av bilbruken være nyttig, og at man benytter seg av tilskudd i stedet for momsfritak. Å operere med flere skatteregimer er kompliserende både for bedrifter og administrasjonen. Beholder man momsen så blir alt mer oversiktelig, og incitamentene kan da utformes slik at utslippsreduksjonene for hver krone kan optimaliseres. Småkjøring og lokal forurensning er en betydelig del av miljøbelstningen, og her er plug-in hybridbilene det optimale inntil ladeinnfrastrukturen er tilstrekkelig. Det vil ta mange år enda. Så er det andelen biler som byttes ut. Det er ganske åpenbart at et regime hvor man beholder momsen, og heller gir et flatt tilskudd for å konvertere til el-bil, og ved kjøp av ny bil uten vraking av fossilbil vil gi en langt bedre fordeling av hvilke biler som byttes ut. Hvor stort tilskuddet skal være for å matche effekten av dagens regime er et regnestykke.

Momsfritaket er den minst målrettede incitamentet man kan forestille seg hvis det er størst mulig utslippsreduksjon som er formålet.

Endret av NERVI
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kajac said:

Helt vanlige folk kjøper ikke bil til over 600 000 kr. Det er noe de med god råd gjør. For de aller fleste vil denne foreslåtte momsen ikke ha noen betydning. Ellers er jeg enig i at det er idiotisk med "luksus-skatt", men det er en annen diskusjon. Det er uansett bedre at kun de dyreste elbilene blir beskattet hardere, enn at alle blir det.

Det vil nok påvirke valgene gjort for biler i de segmentene. Sannsynligvis har det alt påvirket valg og bare det at dette har vært på bordet gjør sannsynligvis at en del etterspørsel er blitt dradd fremover til i år. I.e. etterspørselen etter elbiler kan bli lavere neste år fordi mange har valgt å fremskynde bilkjøp. Det betyr ikke at markedsandelen nødvendigvis går så mye ned side det drar frem den totale etterspørselen.

I praktisk konsekvens over tid vil vi nok se en viss grad av dreining av dyrere biler (men ikke dyre, godt over 600k er ikke allverden lengre for nybiler) over på konvensjonelle fra elbiler. Denne ideen om at tar du den så tar du den er jo som alltid feil. Alle prisøkninger reduserer etterspørsel.

Dette vil i sin tur påvirke utvalget av bruktbiler 3-5 år fra nå. Brukte større familiebiler vil da også bli dreid noe mer mot konvensjonelle biler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (1 time siden):

Må være en flott årgang da, siden du ikke klarer å erstatte den med en bil til 600000?
Hva slags modell snakker vi om, og hva er det som gjør at dagens elbiler til under 600000 ikke duger?

Han er sikkert en av dem som krever minst 1000 km rekkevidde, plass til fem Isofix barneseter, 3,5 tonn på hengerfeste, firhjulstrekk, osv...

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...